Zpět na všechny pojmy
Každé motorové musí být vybaveno tzv. povinnou výbavou, jejíž součástí donedávna byla také reflexní výstražná vesta. Od roku 2019 sice už vesta není součástí zákonem nařízené povinné výbavy, ve vozidle však být musí, a to dle zákona o provozu na pozemních komunikacích.
V říjnu 2019 vstoupila v platnost novela vyhlášky, která upravila podobu povinné výbavy. Z ní byla vyjmuta reflexní vesta. Tu však musí mít na sobě každý řidič vždy, když se pohybuje na vozovce mimo obec například při nouzovém stání na dálnici (v obci toto nařízení neplatí). Nařizuje to zákon o provozu na pozemních komunikacích, přičemž zákon je vždy nadřazen jakékoliv vyhlášce.
To znamená, že je nezbytné mít ve vozidle reflexní vestu pro náhlý případ potřeby (porucha nebo dopravní nehoda vyžadující nouzové zastavení mimo obec a vystoupení z vozidla kvůli umístění výstražného trojúhelníku apod.).
Aktuálně v České republice platí dvě normy - původní ČSN EN 471 a nová EN ISO 20471:2013 nařizující podobu reflexní vesty. Podle ministerstva dopravy je možné mít v autě reflexní vesty odpovídajícím první, druhé nebo oběma normám. Zda reflexní vesta odpovídá příslušným normám, musí být vždy uvedeno na štítku každé vesty. Vestu, která nemá na sobě vyznačenou normu, nelze používat.
Dle vyhlášky je na území České republiky požadovaná reflexní vesta pouze ve žlutém nebo oranžovém barevném provedení. Výše uvedené normy nařizují, jaký materiál smí být při výrobě reflexní vesty použitý, a jaké reflexní doplňky musí vesta obsahovat včetně jejich správného umístění, velikosti zabrané plochy apod. Vesty neodpovídající normám hůře odráží světlo a reflexní prvky nemusí být dobře viditelné.
Před každou cestou do zahraničí je třeba ověřit, jaká pravidla platí v dané zemi. V některých zemích je reflexní vesta povinná, v jiných nikoliv a některé země vyžadují počet výstražných vest odpovídající počtu cestujícím. Odborníci na bezpečnost v každém případě doporučují, aby v motorovém vozidle byl vždy dostatečný počet reflexních vest pro každý případ.