Jaké je povinné vybavení vozidel v zahraničí?
Povinná výbava vozidel v zahraničí je velmi problematickou otázkou, na což doplatilo už mnoho pokutovaných českých řidičů. Povinné výbavy se stát od státu liší a ani Evropská Unie zatím nedělá velké pokroky v tom, jak zákony sjednotit. Celá otázka je komplikovanější i díky existenci Vídeňské úmluvy o silničním provozu. Signatáři této úmluvy se zavazují posuzovat povinnou výbavu kontrolovaného vozidla ne podle platných zákonů své země, ale podle zákonů země, ve které je automobil registrován. Praktický význam takové úmluvy je tedy ten, že ať vás policie kontroluje v Německu, Rakousku nebo Polsku, musí při kontrole vaší povinné výbavy respektovat to, že je vaše vozidlo registrováno v ČR a nemůže vyžadovat (a následně pokutovat) některou součást povinné výbavy, která v našem státu povinná není.
Vymahatelnost této úmluvy je však velmi problematická i díky rozdvojení zákonů - někdy je povinná výbava stanovena právě jako povinná výbava, ale v některých případech může jít o použití konkrétního prvku v určité situaci (například použití reflexní vesty při vystoupení z vozu na dálnici), což Vídeňská smlouva nijak nemůže ovlivnit. Pokud nechceme strávit mnoho dní zahrabáni v nepřehledných zákonech v jazycích, kterým ani nerozumíme, nezbývá nám tak než raději respektovat povinnou výbavu zemí, kam vyrážíte, jinak se tím vystavujeme riziku problémů a často i velmi vysokých pokut.
Čím doporučujeme doplnit povinnou výbavu, pokud cestujete do zahraničí:
vlečné lano/tyč (např. Slovensko)
reflexní vesta pro každou osobu, která chce v případě nehody a podobných událostí vstoupit na vozovku (např. Slovensko)
hasicí přístroj (např. Bulharsko, Polsko, Egypt, Estonsko, Belgie, atd.)
zimní pneumatiky (Rakousko, Slovinsko, atd.)
zákaz i detektorů radarů (pasivních antiradarů) ve Španělsku, Norsku, atd.