Povinné ručení pro přívěsné vozíky

  • Tipy, jak pojistit vlek za auto

  • Sjednání pojištění přívěsného vozíku online

  • Bezplatné poradenství na telefonu i přes e-mail

  • Úspora až ve výši 50 %

Co je povinné ručení pro přívěsný vozík a kdy je potřeba

Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (lidově povinné ručení) musí mít podle zákona č. 30/2024 Sb. každé vozidlo s registrační značkou na veřejné komunikaci – tedy i přívěsný vozík. Bez pojištění přívěsného vozíku na silnici vůbec nesmíte vyjet.

Povinné ručení pro přívěsný vozík nepotřebujete pouze v případě, že není přihlášený a provozujete ho mimo veřejné pozemní komunikace (například na vlastní zahradě nebo v areálu firmy). Přihlášený přívěsný vozík musí být pojištěný, i když ho nevyužíváte. Pokud ho chcete na delší dobu odstavit, je nutné vozík dočasně vyřadit z registru vozidel a registrační značky uložit do depozitu. Jestli přívěs potřebujete jen v určitém ročním období, může dávat smysl tzv. sezónní pojištění sjednávané na několik měsíců v roce.


Proč se povinné ručení týká i přívěsných vozíků?

Přestože přívěs nemá vlastní pohon, stále může způsobit dopravní nehodu a tím i škody na zdraví či majetku třetích osob. Škody jsou poškozené straně hrazené právě z pojištění přívěsného vozíku.



Může za nehodu přívěs nebo jeho špatné vedení?

Pojišťovny při kolizích způsobených vozidly s přívěsným vozíkem řeší, která část jízdní soupravy stojí za vznikem pojistné události.

1

Škody způsobené přívěsem mohou být zapříčiněné jeho špatným vedením. V těchto případech jsou škody hrazené z povinného ručení tažného vozidla.

2

Je-li hlavním „viníkem“ nehody přívěs (například po neočekávaném odpojení od jízdní soupravy), hradí se škody z povinného ručení přívěsného vozíku.

3

Ve specifických situacích (souběh příčin) mohou být škody vyplacené z obou pojištění.

Co spadá do kategorie přívěsných vozíků

České zákony rozdělují přípojná vozidla podle největší přípustné hmotnosti. Setkáte se s kategoriemi:

  • O1 – největší přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje 750 kg,

  • O2 – největší přípustná hmotnost od 750 kg do 3 500 kg,

  • O3 – největší přípustná hmotnost od 3 500 kg do 10 000 kg,

  • O4 – největší přípustná hmotnost nad 10 000 kg.



  • S řidičským průkazem skupiny B můžete řídit jízdní soupravy s přípojným vozidlem, jehož přípustná hmotnost nepřekračuje 750 kg (O1). Za určitých okolností smíte s klasickým “béčkem” řídit také vozíky nad 750 kg, pokud největší povolená hmotnost soupravy nepřesáhne 3 500 kg.

  • Jestli za auto potřebujete připojit přívěs těžší než 750 kg a největší povolená hmotnost celé soupravy (auto + vozík) již překračuje 3 500 kg, řidičák skupiny B vám nestačí. Pomoci vám může rozšíření oprávnění na B96. U tohoto typu řidičáku nemusíte absolvovat žádný dlouhý výcvik ani teorie, budete přezkoušeni pouze z praktické jízdy. Nicméně pro B96 stále platí výrazná limitace – největší povolená hmotnost soupravy nesmí překročit 4 250 kg. Těžší přívěsné vozíky (do 3 500 kg) vyžadují řidičské oprávnění skupiny B+E. K jeho získání musíte projít kompletním kurzem v autoškole, který zahrnuje výcvik, teorii i závěrečnou zkoušku.

Řidičské oprávněníHmotnost vozíkuMaximální hmotnost jízdní soupravy

B

do 750 kg

3 500 kg

B96

Více než 750 kg

4 250 kg

B + E

do 3 500 kg

7 000 kg



Typy přívěsných vozíků za auto z pohledu využití

Vleky

Jeden z nejběžnějších typů přívěsu. Vlek za auto slouží k přepravě rozmanitého nákladu (stavební materiály, zemědělské produkty, nábytek apod.). Obvykle má plochou ložnou plochu a jednoduché nízké bočnice.

Valníky

Přívěsné vozíky s nízkou konstrukcí a robustním podvozkem. Používají se pro přepravu těžkých nákladů, které potřebují stabilní a pevnou konstrukci.

Uzavřené přívěsy

Jsou opatřené plachtou nebo kompletní pevnou konstrukcí (skříňové přívěsy), která chrání náklad před povětrnostními vlivy. Využívají se pro přepravu citlivějšího zboží či materiálů. Zároveň poskytují vyšší ochranu před krádeží.

Přepravníky strojů

Specializované přívěsy navržené pro přepravu těžkých a rozměrných strojů. Součástí přepravníků bývá rampa usnadňující nakládání a vykládání. Přepravníky bývají vybavené bezpečnostními upevňovacími body, zajišťovacími řetězy nebo popruhy pro stabilní upevnění strojů.

Přívěsy na motocykly a čtyřkolky

Přepravníky přizpůsobené pro přepravu motocyklů či čtyřkolek. Většinou u nich nechybí nakládací rampa a upevňovací systémy zajišťující stabilní ukotvení vozidel.

Přívěsy pro přepravu zvířat

Přívěsy za auto, které jsou navržené pro bezpečnou přepravu zvířat, například koní. Mají dobře větraný uzavřený prostor a bezpečnostní doplňky pro ochranu zvířat během přepravy.

Přívěs vs. návěs

V souvislosti s přípojnými vozidly narazíte na dva základní pojmy – přívěs a návěs. Obě nemotorová vozidla se liší především konstrukcí a hmotností, kterou přenáší na tažné vozidlo. Přívěs nese skoro celou hmotnost nákladu. Této skutečnosti odpovídá jeho konstrukce a rozložení kol. Naopak návěs přenáší větší část hmotnosti na tažné vozidlo. Kola návěsu proto nemusí být rozmístěna rovnoměrně a uvidíte je spíše v zadní části. Za běžná osobní auta se připojují jen přívěsy. Návěsy se využívají v kombinaci s tahačem.



Výběr povinného ručení pro přívěs: Na co si dát pozor?

Výběr povinného ručení pro přívěsný vozík probíhá podobně jako u osobních automobilů. „Rozsah povinného ručení je jasně daný zákonem, a to stejně pro všechny druhy vozidel,“ potvrzuje Petr Milata, mluvčí ČSOB Pojišťovny. Povinné ručení tak musí splňovat například zákonné limity pojistného plnění u újmy na zdraví a věcných škod. Minimální limity jsou aktuálně stanovené na 50 milionů Kč.

Stejně jako u aut však odborníci doporučují nastavení vyšších limitů, alespoň 100/100 milionů Kč. I vozík může způsobit velké škody, například při hromadné havárii.

„Známe případ, kdy se nesprávným rozložením nákladu vozík rozkmital a utrhl se ze závěsu tažného vozidla v plném provozu na dálnici.“

Miloš Velíšek supervizor pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny (ČPP)


Na co dalšího se soustředit při výběru pojištění přívěsného vozíku?
Rozsah krytí

Pojišťovny k základnímu pojištění nabízí doplňková připojištění. Obvykle si můžete připojistit například střet se zvěří, přírodní živly, krádež, vandalismus nebo právní poradenství.

Asistenční služby

Asistence by měla fungovat v režimu 24/7. Běžnou součástí asistenčních služeb je pomoc v případě technických potíží (závada, prasklá pneumatika). Při výběru pojištění si zkontrolujte limity spojené s asistencí a ujistěte se, že máte pomoc k dispozici i v zahraničí.

Výluky a pojistné podmínky

Projděte si seznam situací, kdy pojištění přívěsného vozíku neplatí. Typicky jde o úmyslné jednání nebo škody způsobené při řízení pod vlivem alkoholu či drog. U přívěsů vám může být plnění odmítnuto i při použití vozíku v rozporu se zákonem, například při jeho přetížení.

Srovnání nabídek

Podmínky i cenové nabídky jednotlivých pojišťoven se liší. První nabídka, která vám přijde pod ruku, zdaleka nemusí být tou nejvýhodnější.



Jak najít výhodné pojištění pro přívěsný vozík za auto

Nabídky povinného ručení pro přívěsné vozíky si během několika minut srovnáte v naší online kalkulačce. Stačí vyplnit SPZ přívěsu nebo údaje o vozíku zadat ručně (u typu vozidla poté nezapomeňte zaškrtnout možnost „Přípojné vozidlo“).



Kolik stojí pojištění přívěsných vozíků: Cena 2024

Pojišťovny určují cenu pojištění přívěsných vozíků podobně jako u automobilů a dalších motorových vozidel. Jaké parametry patří k nejdůležitějším?

  • Hmotnost přívěsného vozíku: S hmotností vleku za auto se zvyšuje i potenciální škoda, kterou může vozík způsobit v případě nehody. Těžší přívěsy proto mají dražší povinné ručení.

  • Způsob užití vozíku: Pojištění přívěsných vozíků určených k osobnímu použití je levnější než u přívěsů využívaných v půjčovnách nebo ke komerčním účelům.

  • Délka pojištění a frekvence placení: Sezónní pojištění vychází levněji než celoroční povinné ručení. Pojišťovny vám obvykle dají na výběr, jestli pojistné chcete platit měsíčně, čtvrtletně, pololetně či ročně. Roční platba může být cenově zvýhodněná.

  • Bonusy a malusy: Řidiči jezdící bez nehod jsou odměňováni bonusy (levnějším pojistným). Naopak jedinci, kteří nehody opakovaně zavinili, jsou penalizováni tzv. malusy a platí vyšší pojistné.

  • Věk pojistníka: Podle statistik hrozí vyšší riziko nehod u mladých (či méně zkušených) řidičů a seniorů. Klienti z těchto skupin za povinné ručení pro přívěsný vozík zaplatí více.

  • Bydliště pojistníka: Kvůli rušnému provozu je množství pojistných událostí vyšší v Praze a dalších velkých městech. Pojistníci s trvalým bydlištěm v těchto místech musí počítat s dražším pojištěním přívěsného vozíku.

Způsobení nehody přívěsným vozíkem není v praxi tak časté, na vině bývá spíše tažné vozidlo. Cena pojištění přívěsných vozíků je tedy výrazně nižší než například u osobních automobilů. Obvykle se pohybuje v řádu nižších stovek Kč ročně.

Model přívěsného vozíku za autoCena pojištění přívěsného vozíku

Brenderup 1205S UB TILT, 750 kg

od 122 Kč/rok

TEMARED MOTO 2, 750 kg

od 122 Kč/rok

Cheval Liberté Gold One, 1600 kg

od 336 Kč/rok

Zaslaw 300TH 2000 kg

od 336 Kč/rok

Zdroj: Online kalkulačka ePojisteni.cz, listopad 2024. Počítáno pro pojistníka ve věku 35 let s trvalým bydlištěm v Praze.



Co hrozí v případě, že si nesjednáte povinné ručení pro přívěsný vozík?

Pokud si povinné ručení pro přívěsný vozík nesjednáte a vyjedete s přívěsem na veřejnou komunikaci, hrozí vám stejně jako u nepojištěného automobilu pokuta až 50 000 Kč. Spolu s pokutou zaplatíte ještě příspěvek České kanceláři pojistitelů za každý den chybějícího pojištění. Ten činí 4 Kč/den u přívěsů do 750 kg a 7 Kč/den u přívěsů s nejvyšší povolenou hmotností nad 750 kg.





Havarijní pojištění pro přívěsný vozík

Podobně jako u dalších vozidel si u přívěsných vozíků můžete sjednat i havarijní pojištění. Vztahuje se na škody na vašem přívěsu, které zaviníte vy sami. Povinné ručení totiž kryje jen škody způsobené třetím osobám. Havarijní pojištění vás chrání také před přírodními živly, krádeží či vandalismem. Některé pojišťovny havarijní pojištění přívěsů vůbec nenabízí nebo ho poskytují pouze pro podnikatele. Množství nabídek tak může být značně omezené. Při osobním využívání přívěsného vozíku budete narážet i na potíže s pojištěním nákladu.

„Náklad jako takový pojistit v autopojištění nelze, u podnikatelských vozidel lze pojistit přepravovaný náklad v rámci podnikatelských pojištění,“ vysvětluje Miloš Velíšek z ČPP. „Havarijní pojištění pro přípojná vozidla nabízíme pouze v rámci pojištění podnikatelských rizik (flotilového pojištění), kde lze sjednat i tzv. cargo pojištění – pojištění přepravovaného nákladu. Nicméně v rámci retailového pojištění toto nenabízíme,“

Petr Milata ČSOB Pojišťovna

Které pojišťovny nabízí havarijní pojištění i pro přívěsné vozíky?

Kontaktujte nás a my vám poradíme, které havarijní pojištění pro přívěsný vozík pro vás bude nejlepší. Během pár kliknutí vám srovnáme nabídky hlavních pojišťoven. Pokud se vám nabídka bude líbit, můžeme vám ji během pár minut sjednat online.

Časté dotazy

Je pojištění pro přívěsný vozík povinné?

Kolik stojí pojištění pro přívěs za auto?

Vztahuje se povinné ručení přívěsného vozíku i na škody na vlastním vozidle?

Jak vysoká je pokuta za nepojištěný přívěsný vozík?

Čtěte náš blog a zjistěte víc

  • výlet na motorce v horách
    04. prosince 2024|Petr Pohůdka
    Povinná výbava auta a motorky 2025

    Ani v roce 2025 nesmíte na české silnice vyrazit bez povinné výbavy. Jak se povinná výbava motorového vozidla v ČR změnila, co k ní musíte doplnit při cestě do zahraničí a jaké další prvky obsahuje doporučená výbava do auta a na motorku?

  • zvire-na-silnici
    25. listopadu 2024|Jana Březinová
    Srážka se zvěří: Jak postupovat a jak se pojistit?

    Každý den se na českých silnicích stane 40–50 nehod se zvěří. Největší riziko číhá na lesních úsecích silnic v brzkých ranních a večerních hodinách. Průměrná škoda na vozidle dosahuje 40 000 Kč, ale povinné ručení ji nepokryje. Jak se srážce se zvěří vyhnout a jak se na takové situace pojistit?

  • ridic
    22. listopadu 2024|Jana Březinová
    Výměna řidičského průkazu: Jak ji vyřídit na úřadu nebo online

    Ať už vám končí platnost, změnili jste osobní údaje, nebo jste řidičský průkaz ztratili, poradíme, jak postupovat při jeho výměně. Dozvíte se, jak na výměnu řidičáku na úřadu i online, jaké doklady potřebujete i kolik zaplatíte.

  • auto-v-zime
    15. listopadu 2024|Jana Březinová
    Sněhové řetězy: Kdy je potřebujete a jak je správně používat?

    Sněhové řetězy pomůžou s vyjetím kopců na silné vrstvě sněhu nebo ledu. Postarají se o lepší záběr pneumatik a zkracují brzdnou dráhu. V označených úsecích je musíte použít povinně. Jak sněhové řetězy vybrat, jak je nasadit a jak s nimi správně jezdit?

  • autem na hory
    11. listopadu 2024|Petr Pohůdka
    Autem na hory: Jak připravit vůz na cestu?

    Chystáte se autem na hory? Dovolená na horách vyžaduje pečlivou přípravu, a to i na samotnou cestu. Co s sebou na hory vzít, jak vypadá zimní výbava do auta a jaký typ pojištění si před cestou sjednat?

  • Přezutí pneumatik v servisu
    31. října 2024|Petr Pohůdka
    Zimní pneumatiky: Od kdy jsou povinné, na co si dát pozor a jak ovlivňují bezpečnost

    Od listopadu do března jsou na českých silnicích povinné zimní pneumatiky. Povinnost sice neplatí za všech okolností, ale pokud v zimě jezdíte pravidelně, zimní či alespoň celoroční pneumatiky by měly být samozřejmostí. Kdy přezout letní gumy a proč jsou zimní pneumatiky důležité?

  • rozbité čelné sklo na aute
    30. října 2024|Jana Březinová
    Prasklé čelní sklo: Kolik stojí oprava, výměna či pojištění?

    Rozbité čelní sklo patří u autopojištění k nejčastějším pojistným událostem. Přestože na vině je typicky jen malý kamínek, škody se v průměru pohybují přes 10 tisíc Kč. Jak se pojistit, abyste tuto částku neplatili z vlastní kapsy a jakým způsobem prasklé čelní sklo řešit?

  • 28. října 2024|Petr Pohůdka
    Reflexní vesta do auta: Kdy a kde vám nesmí chybět?

    Reflexní vesta byla po dlouhou dobu součástí povinné výbavy motorových vozidel. V roce 2018 došlo k novelizaci příslušné vyhlášky a výstražná vesta byla ze seznamu vyškrtnuta. Jak to s reflexní vestou v ČR aktuálně je? Musíte ji mít, či nikoliv?

  • ruka-muze-v-saku-predava-klice-od-auta
    24. října 2024|Jana Březinová
    Krok za krokem: Přepis vozidla na nového majitele

    Koupi auta dokončíte až ve chvíli, kdy na registru vozidel provedete změnu vlastníka. Kupující obdrží nové osvědčení o registraci – malý techničák, a tím se oficiálně stává novým majitelem vozidla. Jak přepis probíhá, kolik stojí a na co si dát pozor?

  • autoskola
    22. října 2024|Jana Březinová
    Jak hravě zvládnout testy do autoškoly

    Chystáte se do autoškoly a děsí vás představa teoretické zkoušky? Nemusíte se bát! Testy do autoškoly jsou sice výzva, ale s dobře zvolenou strategií a správnými zdroji je hravě zvládnete. Připravili jsme pro vás důležité informace, jak testy probíhají, z jakých materiálů se učit i na jaké chytáky si dát pozor.