Značení paliva na čerpacích stanicích se konečně sjednotí
Značení paliva na čerpacích stanicích se konečně sjednotí
Odlišně značené palivo v různých zemí může motoristu při tankování zmást. Z tohoto důvodu budou čerpací stanice v zemích Evropské unie povinné značit jednotlivé druhy paliva stejným symbolem. Podle České asociace asistenčních společností se ale počet výjezdů kvůli záměně paliva nijak výrazně nesníží.
Nové nařízení Evropské komise začne platit od října 2018. Označení jednotlivých druhů paliv bude velmi jednoduché. Kolečko bude označovat stojany s benzínem, čtverce stojany s dieselem a kosočtverec stojany s plynem (LPG). V případě benzínu musí být uprostřed kolečka uveden podíl biosložky (Natural 95 = E5), u nafty podíl biopaliva (max. B7). U plynu bude uprostřed symbolu zkratka LPG nebo CNG.
Dosud nemělo značení pohonných hmot žádná pravidla. Čerpací stanice běžné používaly a ještě pár týdnů používat budou obchodní názvy. V některých případech bylo opravdu těžké rozklíčovat, o jaký typ paliva se jedná. Jedním ze způsobů, jak řidičům zabránit natankovat špatné palivo do auta, bylo používání užšího hrdla u nádrže benzínových vozidel. Opačně to však jde bez problémů.
Počet výjezdu kvůli špatně natankovanému palivu neklesne
Sjednocené značení bude určitě znamenat velký přínos a lepší orientaci mezi stojany. Vliv na počet výjezdů k případům, kdy řidiči sáhnou po špatné hadici, se však údajně nesníží. V zahraničí jsou totiž čeští řidiči při tankování daleko opatrnější. Z celkových 2000 případů ročně tvoří záměna paliva v zahraničí pouhou desetinu.
„Ročně si vyžádá pomoc asistenční společnosti v souvislosti s natankovaným špatným palivem zhruba 2000 českých motoristů. Naše statistiky ukazují, že výrazně převažují zásahy v České republice. Za hlavní příčinu proto považujeme nepozornost řidičů, kteří například současně jezdí vozidly na rozdílná paliva. Naopak v zahraničí jsou Češi výrazně obezřetnější a ujišťují se, že do vozidla tankují skutečně správné palivo,“ uvedl Vladimír Fuchs, viceprezident České asociace asistenčních společností (ČAAS) a generální ředitel asistenční společnosti Europ Assistance.
Okamžitě volejte asistenční služby
Nejčastějším důvodem natankování jiného druhu paliva je používání více vozidel. Lidé jezdí soukromými i služebními vozy nebo se v rodinách používají auta s jinou motorizací. Pokud někdo přes týden jezdí služební vozem jezdícím na diesel, je velmi snadné na víkendový výlet do soukromého vozu na místo benzínu natankovat naftu. Následky však mohou být velmi nepříjemné.
Jakmile svou si svou chybu řidič uvědomí, měl by okamžitě vůz odstavit a zavolat asistenční služby. Ideální je, pokud se tak stane ještě před nastartováním. Vozidlo je nutné odtáhnout do servisu, kde nevhodné palivo odčerpají, zjistí vzniklé závady a opraví je. Cena takového zásahu stojí v průměru 1 900 Kč, ale může být i výrazně nižší. Škodu uhradí pojišťovna pouze tehdy, má-li motorista tuto službu zahrnutou v rámci povinného ručení nebo havarijního pojištění. V opačném případě ji zaplatí ze své kapsy.