epojisteni logo
blg-srt-crush

Schválí vláda navrhované změny ve vymáhání dlužného povinného ručení?

19. 3. 2014
|
Délka čtení: 8 min.

Schválí vláda navrhované změny ve vymáhání dlužného povinného ručení?

Před pár týdny skupina opozičních poslanců předložila návrh se změnami ve vymáhání příspěvků ze dlužné povinné ručení. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) by dle tohoto návrhu směla požadovat příspěvek maximálně za tři roky. Jednotlivé pohledávky by navíc musela vymáhat v soudním řízení.

Vláda se k uvedenému návrhu nestaví s velkým nadšením. Podle ní je návrh nesystémový, vnitřně rozporný, v mnoha ohledech nedopracovaný a také nedostatečně odůvodněný. Podle vlády je navrhovaná tříletá lhůta nesrozumitelně vymezená. Také se jí nelíbí návrh, podle kterého by obeslaní, kteří nesouhlasí s tím, že porušili zákon, pouze zaslali čestné prohlášení na adresu ČKP. Ta by poté musela příspěvek za dlužné povinné ručení vymáhat soudně. Dle vlády je tento způsob neakceptovatelný.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Co je to sankční příspěvek?

Sankční příspěvek je částka ve výši 20 až 300 korun, kterou je povinen uhradit majitel vozidla, který nemá platné povinné ručení. Tento příspěvek je poté spravován ČKP  v rámci garančního fondu, z něhož jsou hrazeny škody, které způsobily právě nepojištěná vozidla. ČKP tuto škodu následně soudně vymáhá po viníkovi škody a majiteli nepojištěného vozidla.

Pokud ČKP při pravidelných kontrolách objeví nepojištěné vozidla, má právo vymáhat příspěvek do garančního fondu. Každým rokem je však pětina takto obeslaných majitelů vozidel oslovená neprávem. Cílem uvedeného návrhu je snaha neoprávněné výzvy co nejvíce omezit. S tím souvisí také omezení doby na tři roky, po kterou je možné sankční příspěvek požadovat. ČKP by tak byl donucená si své pohledávky hlídat aktivněji.

Porušení zákona by musela prokázat ČKP

V současné době platí, že obeslaný majitel vozidla, musí do 30 dnů od doručení výzvy dokázat, že zákon neporušil. Podle návrhu by majiteli stačilo odeslat čestné prohlášení. ČKP by tedy musela jeho vinu prokázat až v soudním řízení. Zároveň by si před odesláním výzvy musela opatřit veškerá potvrzení, která porušení zákona prokazují. Navíc by neprávem obeslaní majitelé měli nárok na proplacení nákladů, které jim v souvislosti s prokazování své neviny vznikly.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.