Zásady bezpečné jízdy - únava za volantem hrozí i v zimě
Zásady bezpečné jízdy - únava za volantem hrozí i v zimě
Podle vědců z Evropské spánkové společnosti představuje únava za volantem stejné riziko jako řízení pod vlivem alkoholu. Dokazují to statistiky, podle nichž je až třetina dopravních nehod způsobena právě únavou, ospalostí či poklesem pozornosti.
Některé činnosti lze bez problémů vykonávat zároveň. To však neplatí pro spánek a řízení vozidla. Nelze totiž spát a řídit zároveň. Se spánkem se vůbec obtížně kombinují jakékoliv další činnosti. K nehodám s tragickými následky dochází zejména v nočních hodinách.
Unavení a ospalí lidé se navíc chovají podobně jako opilí. Vykazují zpomalené reakce, nejsou vnímaví a schopní se soustředit a nedokáží se rozhodovat. Zatímco ale u alkoholu víme, že je nebezpečný a potvrzuje to i zákon, riziko únavy si řidiči odmítají vůbec připustit.
Nebezpečí únavy hrozí zejména v noci
Lidský organismus je naprogramován tak, aby v noci odpočíval a regeneroval. Výzkumy dokazují, že se řidiči nejlépe soustředí v odpoledních hodinách, naopak nejméně mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní. Řízení v noci je riskantnější i přesto, že provoz je několikanásobně řidší než ve dne.
Únavu mohou vyvolat různé faktory. Může to být důsledek pracovně náročného dne či spánkového dluhu z předešlých nocí. Nebezpečí ale představuje samotná monotónnost tmy a pohodlný vůz. Čím je vůz pohodlnější a řízení jednodušší, tím je snazší podlehnout únavě a dokonce i usnout za volantem.
Únava hrozí také v zimě
Únavu za volantem si nejčastěji spojujeme s dlouhými cestami v létě. To však neznamená, že v zimě únava nehrozí. Stále více lidí cestuje na hory a to klidně jenom na víkend či na otočku. Často vyráží v noci nebo hodně brzy ráno, aby nezmeškali otevření sjezdovek. Stejně tak sjezdovky opouští až po zavíračce a domů cestují za hluboké tmy.
Nedostatek spánku, žádný odpočinek, několikahodinová jízda v autě a celý den strávený na sjezdovce způsobí únavu u odolných jedinců. V takovém stavu by řidič za volant usedat neměli.
Minimálně je důležité si před odjezdem odpočinout. Vhodné je také střídání řidičů v průběhu jízdy. Toto pravidla platí pro všechny dlouhé jízdy. Doporučuje se také méně topit a pravidelně větrat. Únavu totiž způsobuje i větší teplo. Je přece logické, že si v zimě zatopíte. Nic by se ale nemělo přehánět.
Jak bojovat s únavou
Naplánujte si pravidelně přestávky. I když se cítíte svěží a odpočatí, dopřejte si krátkou pauzu zhruba každé dvě hodiny nebo po 180 kilometrech. V případě potřeby zastavte dříve.
Snažte se dodržovat spánkový režim. Obzvláště před delší jízdou si dopřejte spánek v délce nejméně 6 hodin. Přizpůsobte tomu předcházející den. Uberte v práci a večer před cestou odpočívejte.
Necestujte sami. Ideální je, pokud se při několikahodinové jízdě střídá více řidičů, kteří si tak mohou průběžně odpočinout. Pokud střídajícího řidiče nemáte, domluvte se se spolucestujícími, aby si s vámi povídali a bavili vás. Pokud si všimnou, že začínáte být unavení, nastal čas na pauzu. Cestujete-li sami, poslouchejte rádio a hudbu. Zapomeňte ale na monotónní a relaxační hudbu. Spousta řidič doporučuje poslouchat knihy, které udržují jejich pozornost. Neměly by ale být zase moc napínavé, abyste nezapomněli řídit.
V případě únavy zastavte. Vždy, když za volantem začnete pociťovat únavu, co nejdříve zastavte na vhodném místě. Napijte se, dejte si vodu, případně kávu. Protáhněte se na čerstvém vzduchu, klidně si udělejte pár dřepů nebo se rychle projděte, abyste rozproudili krev v těle. Jste-li hodně ospalí, klidně si na 20 minut zdřímněte, a poté se protáhněte.
Dodržujte pitný režim. V autě mějte vždy něco k pití. Ideální je čistá voda, jako doplněk se hodí káva případně povzbuzující nápoj. S těmi to ale nepřehánějte, obsahují velké množství cukru. Na delší cesty se hodí i výživná svačina.