epojisteni logo
blg-srt-carcrash2

Zásady bezpečné jízdy - telefonování za jízdy

22. 3. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

Zásady bezpečné jízdy - telefonování za jízdy

Mobilní telefon se stal doslova prodloužením lidské ruky. Odložit mobil na pár minut pro spoustu lidí znamená něco jako strašlivý trest. I přes zákaz telefonování za jízdy je bohužel řada řidičů neúnavně drží i po celou dobu řízení auta. Přitom telefonování nebo psaní SMS za jízdy je stejně riskantní jako řízení pod vlivem alkoholu.

Mobilní telefon je jednoznačně skvělý vynález, který nám ve spojení s internetem usnadňuje a zpříjemňuje život. Existují však situace, kdybych měli telefon nechat být. Jednou z nich je telefonování při řízení motorového vozidla. Spousta výzkumů, které se tímto novodobým nešvarem zabývaly, srovnávají telefonování s opilostí. Je zvláštní, že řada řidičů by neusedla za volant ani po jednom pivu, s používáním telefonu však problém nemají.

Srovnání cen havarijního pojištění zdarma

Chcete si sjednat havarijní pojištění, ale neorientujete se v cenách na trhu? Stačí vyplnit pár údajů do naší kalkulačky a my vám poradíme s výběrem i sjednáním nabídky na míru pro vás.

Telefonování snižuje pozornost řidiče stejně jako alkohol

Alkohol v krvi a i používání telefonu za volant významně narušuje schopnost řidiče se soustředit a věnovat se řízení na 100 %. Lidský mozek prostě není schopen pojmout takové množství informací a dokáže se plně soustředit na jednu věc. Bohužel právě v tomto případě člověk vnímá spíš hovor nebo obsah zprávy než dopravní situaci.

Podle odborníků telefonování ovlivňuje muže stejně, jako kdyby vypil dvě dvanáctky (u žen to jsou tři dvanáctky). Nic na tom nemění ani používání hands-free. Ono totiž nejde ani tak o volné ruce jako o “volný” mozek. Výzkumy například dokázaly, že řidič sešlápne brzdový pedál o 10 % pomaleji v momentě, kdy se vedle řízení věnuje telefonování.

Mezi další důsledky telefonování za volantem patří nedostatečné vnímání provozu. Řidiči přestávají sledovat zpětná zrcátka, což může mít tragické důsledky například při předjíždění nebo odbočování vlevo. Telefonující řidiči rovněž nedodržují bezpečné odstupy a to až o 24 % méně než soustředění řidiči.

Opilí řidiči řídí agresivněji

Jediným rozdílem mezi opilým a telefonujícím řidičem je agresivnější styl jízdy. Telefonující řidiči jsou ve většině případů “pouze” pomalejší. Bohužel i pouhá vteřina může představovat rozdíl mezi bezpečnou jízdou a nehodou s tragickými důsledky. Opilí řidiči nedodržují odstup a brzdí těsně před nevyhnutelnou srážkou. Jejich reakce jsou výrazně pomalejší, ale na brzdu dupnou až s o 23 % větší silou.

Výsledkem je prokázaný fakt, že telefonující řidič má šanci způsobit nehodu pětapůlkrát větší než řidič, který se plně věnuje řízení vozidla. To je stejně vysoké riziko jako při řízení s 0,8 promile v krvi. Je proto neuvěřitelné, že telefonování za volantem je pokládáno za normální na rozdíl od jízdy v opilosti.

Za telefonování za jízdy hrozí pokuta i trestné body

Podle současné zákonné úpravy a bodového systému hrozí řidiči, který telefonuje za jízdy, finanční pokuta ve výši 1 000 korun na místě nebo 1 500 až 2 500 korun ve správním řízení plus dva trestné body.

Aktuálně ministerstvo dopravy řeší úpravu bodové systému, který by měl zpřísnit postih za telefonování. Na místě by mohl přistižený řidič dostat blokovou pokutu 2 500 korun a až 10 000 korun ve správním řízení plus čtyři trestné body. Úprava by však měla začít platit nejdříve od roku 2020.

Havarijní pojištění doporučujeme i pro starší vozy

Kvůli růstu cen oprav, náhradních dílů i lidské práce se v dnešní době vyplatí sjednat havarijní pojištění i pro starší vozy. Buďte připraveni na všechny možné nástrahy na silnici. Rádi vám pomůžeme s výběrem i sjednáním nejlepší nabídky pro váš ojetý vůz.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.