Zásady bezpečné jízdy - telefonování za jízdy
Zásady bezpečné jízdy - telefonování za jízdy
Mobilní telefon se stal doslova prodloužením lidské ruky. Odložit mobil na pár minut pro spoustu lidí znamená něco jako strašlivý trest. I přes zákaz telefonování za jízdy je bohužel řada řidičů neúnavně drží i po celou dobu řízení auta. Přitom telefonování nebo psaní SMS za jízdy je stejně riskantní jako řízení pod vlivem alkoholu.
Mobilní telefon je jednoznačně skvělý vynález, který nám ve spojení s internetem usnadňuje a zpříjemňuje život. Existují však situace, kdybych měli telefon nechat být. Jednou z nich je telefonování při řízení motorového vozidla. Spousta výzkumů, které se tímto novodobým nešvarem zabývaly, srovnávají telefonování s opilostí. Je zvláštní, že řada řidičů by neusedla za volant ani po jednom pivu, s používáním telefonu však problém nemají.
Telefonování snižuje pozornost řidiče stejně jako alkohol
Alkohol v krvi a i používání telefonu za volant významně narušuje schopnost řidiče se soustředit a věnovat se řízení na 100 %. Lidský mozek prostě není schopen pojmout takové množství informací a dokáže se plně soustředit na jednu věc. Bohužel právě v tomto případě člověk vnímá spíš hovor nebo obsah zprávy než dopravní situaci.
Podle odborníků telefonování ovlivňuje muže stejně, jako kdyby vypil dvě dvanáctky (u žen to jsou tři dvanáctky). Nic na tom nemění ani používání hands-free. Ono totiž nejde ani tak o volné ruce jako o “volný” mozek. Výzkumy například dokázaly, že řidič sešlápne brzdový pedál o 10 % pomaleji v momentě, kdy se vedle řízení věnuje telefonování.
Mezi další důsledky telefonování za volantem patří nedostatečné vnímání provozu. Řidiči přestávají sledovat zpětná zrcátka, což může mít tragické důsledky například při předjíždění nebo odbočování vlevo. Telefonující řidiči rovněž nedodržují bezpečné odstupy a to až o 24 % méně než soustředění řidiči.
Opilí řidiči řídí agresivněji
Jediným rozdílem mezi opilým a telefonujícím řidičem je agresivnější styl jízdy. Telefonující řidiči jsou ve většině případů “pouze” pomalejší. Bohužel i pouhá vteřina může představovat rozdíl mezi bezpečnou jízdou a nehodou s tragickými důsledky. Opilí řidiči nedodržují odstup a brzdí těsně před nevyhnutelnou srážkou. Jejich reakce jsou výrazně pomalejší, ale na brzdu dupnou až s o 23 % větší silou.
Výsledkem je prokázaný fakt, že telefonující řidič má šanci způsobit nehodu pětapůlkrát větší než řidič, který se plně věnuje řízení vozidla. To je stejně vysoké riziko jako při řízení s 0,8 promile v krvi. Je proto neuvěřitelné, že telefonování za volantem je pokládáno za normální na rozdíl od jízdy v opilosti.
Za telefonování za jízdy hrozí pokuta i trestné body
Podle současné zákonné úpravy a bodového systému hrozí řidiči, který telefonuje za jízdy, finanční pokuta ve výši 1 000 korun na místě nebo 1 500 až 2 500 korun ve správním řízení plus dva trestné body.
Aktuálně ministerstvo dopravy řeší úpravu bodové systému, který by měl zpřísnit postih za telefonování. Na místě by mohl přistižený řidič dostat blokovou pokutu 2 500 korun a až 10 000 korun ve správním řízení plus čtyři trestné body. Úprava by však měla začít platit nejdříve od roku 2020.