Víte, jak postupovat při uplatnění pojistného plnění z cestovního pojištění? - 1. díl
Na dovolenou si jedete odpočinout a načerpat síly. Bohužel ale nikdo neví, co vás může potkat, a tak je všeobecně doporučováno si před cestou sjednat cestovní pojištění. Češi berou prevenci vážně, a tak na dovolenou v drtivé většině případů vyráží pojištěni.
Už málokomu se ale skutečně něco na dovolené přihodí, a tak lidé často neví, jak vlastně postupovat, když k něčemu dojde a je potřeba požádat o pojistné plnění. Ukážeme si proto, jak postupovat. Postup se totiž liší podle toho, jakou pojistnou událost vlastně nahlašujete.
Kvalitní cestovní pojištění jako základ
Základem je kvalitní cestovní pojištění. O tom, co je možné si před cestou pojistit, jsme psali v řadě článků, namátkou:
Co nezahrnuje základní cestovní pojištění,
cestovní pojištění ke kartě,
5 tipů při výběru cestovního pojištění.
Standardem je pojištění léčebných výloh. Připojistit se pak dá pojištění úrazu, zkažené dovolené, storna zájezdu, sportovního vybavení, odpovědnosti, zavazadel, rizikových sportů, a mnoho dalších.
Kvalitní cestovní pojištění pak má i svou cenu. Platí, že na čím delší dovolenou jedete a čím dále od domova jedete a čím více připojištění, tím je cena cestovního pojištění vyšší. Je však třeba zvážit, zda vám levnější varianta stojí za riziko, že si zbytek budete muset doplatit ze svého.
Cestovní pojištění v rámci platebních karet se doporučuje maximálně na vycestování v rámci Evropy na kratší dobu několika dnů. Často navíc neobsahuje řadu připojištění, a tak třeba zavazadla nemáte kryta vůbec, a stejně tak ani pojištění odpovědnosti.
Při nemoci a úrazu ihned volejte asistenční službu
Základem je mít dopředu připravený scénář, na který můžete v krizové situaci najet. Někteří pod vlivem okolností nejsou schopni uvažovat s chladnou hlavou a racionálně, a pak zmatkují. Je to pochopitelné. Když si například vaše dítě zlomí na dovolené ruku a pláče, protože ho to bolí, chcete jako správný rodič ihned zajistit pomoc. Ale nemáte zkušenosti, a tak nevíte, jestli honem volat sanitku, taxi do nemocnice, koho požádat o pomoc, do toho třeba neovládáte místní jazyk atd. Mít správný postup v záloze se tak může hodit.
Cestovní pojištění je možné sjednat i on-line, a dokonce i ze zahraničí, pokud jste na něj před odjezdem zapomněli. Informujte se ale, zda daná pojišťovna akceptuje platnost takového pojištění, když jste jej neuzavřeli z České republiky. Některé na to mají v pojistných podmínkách výluku.
Nejprve v takové chvíli volejte asistenční službu vaší pojišťovny. Číslo na ni mějte pochopitelně někde při ruce, ideálně uložené v mobilu. Standardně pak bývá uvedeno i na kartičce, kterou vám pojišťovna při uzavření cestovního pojištění zaslala.
Co bude chtít asistenční služba slyšet?
Ještě před vytočením čísla na asistenční službu si připravte následující informace. Operátor na druhé straně je bude potřebovat.
Ptát se vás bude například na číslo smlouvy cestovního pojištění, na jméno osoby, které se týká pojistná událost, kterou nahlašujete, a také bude chtít telefonní číslo, na kterém vás bude moci zastihnout při zpětném zavolání.
Také operátorovi stručně popište situaci, tedy kde se nacházíte, jak k situaci došlo a jaké jsou následky či jakými obtížemi nyní trpíte.
S čím vám asistenční služba pomůže?
Asistenční služba je od toho, aby vám v takové situaci se vším pomohla. Je proto k dispozici 24 hodin 7 dní v týdnu v českém jazyce. Některé asistenční služby nabízejí i službu lékaře na telefonu, který s vámi zdravotní stav prokonzultuje.
Kvalitní asistenční služba vám zajistí lékaře v rámci nasmlouvaných partnerských zdravotnických zařízení. Často také lékaře zavolá, aby přijel k vám na hotel, pokud to okolnosti vyžadují. Díky tomu, že vás asistenční služba propojí s nasmlouvaným lékařem či nemocnicí, vám také zajistí standard odpovídající tomu evropskému. To může přijít vhod v zemích, kde zdravotnická péče není na úplně nejlepší úrovni, typicky se to týká afrických zemí.
Pokud neovládáte cizí jazyk, pomůže asistenční služba i s překladem.
Ve výše uvedeném případě už vás pak prakticky žádné nahlašování pojistné události nečeká. Vše jde přes asistenční službu, která případ převezme, propojí vás, kde bude potřeba a veškeré náklady rovnou hradí pojišťovna.
Účet za léky si schovejte
Může se ale stát, že po vás nemocnice bude chtít nějakou úhradu, případně že dostanete recept na léky, a budete muset něco platit v lékárně. V takovém případě si vše vyzvedněte, ale účtenky si schovejte. Po návratu do ČR se s nimi zastavte na pobočce vaší pojišťovny a předložte jí je k úhradě. Pojišťovna s vámi sepíše protokol a následně vám peníze zašle na účet.
Některé pojišťovny umožňují nahlásit pojistnou událost on-line. V takovém případě to můžete udělat už na dovolené, pouze vyfotíte účtenku a v on-line formuláři popíšete vaši situaci.
Některé pojišťovny ani nevyžadují, abyste v méně závažných situacích volali na asistenční službu. Může se jednat o případ, kdy si potřebujete zakoupit lék na bolení hlavy, k čemuž nepotřebujete ani lékaře, ani asistenční službu.
Na některé nemoci se pojistné plnění nevztahuje. Typicky bývá ve výlukách sluneční alergie, kterou řada lidí trpí, a následně ji tlumí antihistaminovými léky či kortikoidní mastí. Tyto si musíte na místě zaplatit ze svého, nebo si je přivést už z domova.
Dopředu se u pojišťovny informujte, do jaké částky ji nemusíte kontaktovat z dovolené, ale stačí věc vyřídit až po návratu. Může to být částka okolo 2000 - 3000 Kč. Pak si na dovolené jednoduše pořídíte léky, uschováte účtenky, a po návratu zvolíte stejný postup.
V následujícím článku si povíme, jak postupovat při uplatnění pojistného plnění v případě poškozených zavazadel nebo pojištění odpovědnosti.