Dobří řidiči získají bonus, rizikový naopak malus
Dobří řidiči získají bonus, rizikový naopak malus
Bonusový systém zná většina řidičů. Za měsíce bez nehod obdrží bonus, který může činit až 60 procent slevy z ceny pojistného. Kromě bonusů existuje také systém malusů, který se týká rizikových řidičů s vysokou mírou nehodovosti. Jak systém malusů funguje?
Hlavním cílem bonusů a malusů je motivovat řidiče k jízdě bez nehod. Řidiči, kteří jezdí vzorně a nezpůsobují nehody, tak získávají bonusy a levnější povinné ručení. Naopak rizikový řidiči, kteří a svém kontě mají hezkou řádku zaviněných nehod, obdrží malus a dražší povinné ručení.
Za 12 měsíců bez nehody levnější povinné ručení o 5 procent
Většina pojišťoven uděluje “dobrým” řidičům slevu ve výši 5 procent za každých 12 měsíců bez nehody. Maximálně je možné získat slevu ve výši 50 až 60 procent. Ve chvíli, kdy však řidič nehodu zaviní, obdrží malus.
Co je MALUS?
Malus je zvýšení pojistného (pojistná penalizace) uplatněné v souvislosti s opakovanou nebo nadměrnou pojistnou událostí, kterou zavinil pojistník, opak bonusu. Zdroj: Wikipedie
Co je BONUS?
Bonus většinou představuje slevu na pojistném za každých 12 měsíců bez nehody. V závislosti na konkrétní pojišťovně se pohybuje kolem 5 procent. Bonusy získané v jednotlivých letech se sčítají. Zdroj: Wikipedie
Obvyklé je, že za škodu způsobenou škodu následuje trest v podobě o 10 procent vyššího pojistného. To znamená, že má-li řidič bonus 15 procent a způsobí nehody, pak dojde ke snížení bonusu o 10 procent. Pokud však řidič žádný bonus nemá a způsobí nehody se základní sazbou, pak je pojistné zatíženo malem ve výši 50 procent. Maximální malus činí 200 procent a to znamená, že by jej povinné ručení stálo dvakrát tak více.
Podívejme se na modelový příklad.
Řidič platí pojistné ve výši 3 600 korun za rok. Během prvních pěti let neměl žádnou nehodu a získá tak bonus ve výši 25 procent. Nyní platí 2 700 korun. V šestém roce však zaviní dopravní nehodu a pojišťovnu mu udělí 10procentní malus. Jeho pojistné náhle činí 3 060 korun. V případě, že by však nehodu způsobil již v první roce, získal by ihned malus ve výši 50 procent a platil by za povinné ručení dokonce 5 400 korun za roku.
Současná reality je však taková, že pojišťovny udělují bonusy pro povinné ručení, ale s malusy je to horší. Pojišťovny tvrdí, že jednotlivé případy posuzují individuálně. Navíc řidič, kterému za způsobení nehody hrozí malus, se může jednoduše sebrat a přejít ke konkurenční pojišťovně. Pokud se mu podaří doložit potvrzení o bezeškodním průběhu, způsobená nehoda se mu v pojistném nepromítne.
Databáze dopravních nehod
V zahraničí již několik let fungují databáze, které sdružují informace o každé nehodě. Pojišťovny tedy nemají žádný problém si ověřit, zda jejich potenciální klienty v minulosti zavinil nějakou nehody či nehody, a podle toho mu stanoví výši pojistného. Na vytvoření podobného registru se pracuje také v České republice. Registr bude obsahovat seznam všech rizikových řidičů a jejich “hříchů”.