Systém automatického volání eCall byl spuštěný do ostrého provozu
Systém automatického volání eCall byl spuštěný do ostrého provozu
Po dlouhém testování byl konečně spuštěn systém automatického volání eCall. Tento systém v případě dopravní nehody dokáže zkontaktovat tísňovou linku 112 bez lidské pomoci. Výrobci jsou nyní povinni instalovat jednotky tohoto systému do všech nově vyrobených osobních i nákladních vozidel do váhy 3,5 tuny.
Nikdo se nechce dostat do situace, kdy si není schopen zavolat pomoc a široko daleko se ani žádná pomoc nenachází. Takovému scénáři může pomoci zabránit systém eCall, který vznikl na základě spolupráce Evropské komise a devíti členských zemí, mezi kterými figurovala i Česká republika.
Co systém vlastně umí? Systém automatického volání eCall v případě vážné dopravní nehody automaticky zkontaktuje tísňovou linku 112 a okamžitě přivolá pomoc. Záchranné jednotky budou mít k dispozici všechny potřebné informace od místě nehody (GPS souřadnice) až po aktivaci airbagů právě díky tomuto systému.
Výrobci vozidel mají novou povinnost
Pro výrobce tento systém znamená další povinnost. Do všech osobních i nákladních aut vyrobených po 1. dubnu 2018 musí být namontovány palubní jednotky, mikrofon a malý reproduktor. Zatímco palubní jednotka automaticky vyšle signál, mikrofon a reproduktor je důležitý pro komunikaci s operátory na druhé straně tísňové linky.
Signál lze vyslat i manuálně spuštěním tlačítka na viditelném místo. To znamená, že pomoc může přivolat i kolemjdoucí člověk. Je to mnohem rychlejší než volat pomoc prostřednictvím telefonu. Informace, které operátor získá pouhou aktivací systém eCall, totiž stačí k přesnému určení místa nehody.
Jaká data eCall doručí na tísňovou linku?
Přesnou polohu vozidla na základě GPS souřadnic
Směr jízdy - to je důležité při jízdě po dálnici
Typ motoru - benzín, diesel, lpg, cng, elektromotor, hybrid apod.
Počet lidí ve vozidle - systém to pozná podle zapnutých pasů
VIN vozidla
Jak systém eCall funguje?
Palubní jednotka má vlastní zdroje energie a po odpojení od autobaterie vydrží fungovat dalších 60 minut. Systém nevyžaduje rychlé připojení na internet, využívá především mobilní síť GSM. Jednotka automaticky vyšle signál v momentě, kdy dojde k aktivaci senzorů po nárazu nebo stisknutím tlačítka SOS. Centrum tísňového volání během 14 a 17 sekund obdrží všechny potřebné informace pro rychlý zásah a operátor/ka se obratem pokusí spojit s posádkou a posoudit situaci. Pokud nikdo z posádky nereaguje, je okamžitě vyslána pomoc.
Hlavním cílem celého systému je zkrácení doby mezi nahlášení nehody a příjezdem pomoci až o 50 %.
„Podle statistik zemře v ČR ročně pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl. Jde především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli,“ uvedl Tomáš Neřold, ředitel Besipu.