SUV v terénu - hračka, která se může prodražit
SUV v terénu - hračka, která se může prodražit
Baví vás řízení a zatoužili jste po autě vhodném do terénu? Jednou za čas vyrazit do přírody, “zablbnout” si a vyčistit hlavu? Než si do své sbírky pořídíte drahou hračku jménem SUV, ujasněte si, zda jste ochotni nést případné náklady. Pojišťovny se totiž na škody vzniklé v terénu nedívají vždy přívětivě.
Údajně je už každé čtvrté auto v ČR SUV. Zdaleka ne každý jej ale vnímá jako terénní vůz. U nás se hodně ujalo používání SUV jako bezpečného rodinného vozu. Navíc ne každý vůz, který je řazený do kategorie SUV, skutečně lze používat v terénu. Terénní vůz je třeba si pečlivě vybrat, aby vás neplánovaná projížďka brodem nevyvedla z komfortu. Pro všechny případy je více než vhodné mít sjednané opravdu kvalitní pojištění a to nejen povinné ručení, ale také havarijní pojištění.
Povinné ručení platí také na lesních a polních cestách
Spousta lidí má o pojištění vozidel chybné představy. Například povinné ručení se vztahuje pouze na škody, které způsobíte provozem svého vozidla na majetku, zdraví a životě jiných osob. Nic víc, nic míň. Pokud si při divočejší projížďce po polní cestě poškrábete lak o větve stromů, povinné ručení vám nebude nic platné.
Nicméně povinné ručení se dle platného zákona vztahuje také na škody, k nimž dojde mimo běžné komunikace. „Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla kryje i škody způsobené mimo pozemní komunikace, tedy i na účelových a lesních cestách,“ píše se v zákoně č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel.
Jedna jízda, více škod, větší náklady
Na škody způsobené vlastní chybou, v tomto případě v důsledku jízdy terénem, je potřeba mít sjednané havarijní pojištění. Ani to vám však nezaručí, že vám pojišťovna škodu uhradí celou. Každá pojišťovna k podobným škodám přistupuje odlišně. Než si pojištění uzavřete, ujasněte si s vaším pojišťovacím zástupcem, na co konkrétně se vybrané havarijní pojištění opravdu vztahuje.
Vždy ale platí, že pokud se během jedné jízdy stane více škod, každá je posuzována zvlášť. Více škod přitom znamená více spoluúčastí. „Na nehody způsobené v terénu nahlíží naše pojišťovna z pohledu povinného ručení i havarijního pojištění jako na jakoukoliv jinou nehodu. Faktem ale je, že pokud dojde během jízdy v terénu k více škodám na více místech, každá tato škoda se řeší separátně. To znamená, že pokud pojedu a narazím například na kámen a poškodím podvozek auta a pojedu dál, kde si po nějaké době odřu například bok vozidla o keře, tak půjde o dvě události, ačkoliv se staly jednou jízdou v terénu,“ upozorňuje Jan Marek z Generali pojišťovny.
Vědět byste měli také to, že některé škody vám pojišťovny proplatí bez mrknutí oka, jiné okamžitě smetou ze stolu. Například průjezd brodem, při němž auto nasaje vodu, pojištění většinou nekryje. Než se do podobné akce pustíte, ujistěte se, že vlastníte vůz, který je na to uzpůsobený.
Nezapomeňte také na fakt, že čím více škod si připíšete na svůj vlastní vrub, tím spíše vám pojišťovna navýší pojistné. Rozhodně nepočítejte s tím, že byste pro další pojistné období obdrželi nějakou slevu.