epojisteni logo
cestovni-pojisteni-extremni-sporty

Provozovat vozidlo ve špatném technickém stavu se nemusí vyplatit

30. 9. 2017
|
Délka čtení: 8 min.

Provozovat vozidlo ve špatném technickém stavu se nemusí vyplatit

Obzvláště tehdy způsobí-li majitel vozidla ve špatném technickém stavu dopravní nehodu, v jejímž důsledku byla způsobena škoda jiné či jiným osobám na jejich zdraví, životě či majetku. Pojistitel sice škodu poškozenému uhradí v plné výši, ale po viníkovi může celé vyplacené pojistné plnění požadovat zpět. V některých případech může jít i o miliony.

Na silnicích lze tu a tam potkat motorové vozidlo, jehož technický stav není dobrý už na první pohled. Přesto je jejich majitelé bez obav používají. Tito majitelé se velmi často domnívají, že s platnou technickou kontrolou a uhrazeným povinným ručením jim žádné nebezpečí nehrozí. Není to pravda, a pokud zaviní nehodu s následkem škody, může po nich pojišťovna požadovat náhradu vyplaceného pojistného plnění. V jakých případech se to může stát?

Pozor na porušení pravidel provozu na pozemních komunikací

Dle zákona jsou všichni účastníci silničního provozu povinni dodržovat základní pravidla a povinnosti. Velké množství řidičů se však domnívá, že stačí mít pojízdné vozidlo s potvrzením o technické kontrole a platné povinné ručení  (pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla). Podstatnou roli však hraje i aktuální technický stav vozidla.

V rámci povinného ručení je pojišťovna povinna uhradit škodu, kterou pojištěný  způsobí na majetku, zdraví či životě dalšího účastníka silničního provozu. Pokud však pojišťovna prokáže, že majitel vozidla a viník nehody porušil některou z povinností týkající se silničního provozu, má právo vyplacené pojistné  plnění požadovat zpět.

Jednou z povinností je provozování vozidla v dobrém technickém stavu. Pokud pojišťovna prokáže, že majitel vozidla způsobil nehodu ve vozidle, které svým technickém stavem či konstrukcí neodpovídá požadavkům bezpečnosti silničního provozu na pozemních komunikací, a mělo to zároveň vliv na vznik dopravní nehody, je pojištěný povinen pojišťovně vrátit pojistné plnění. To samé platí v případě, kdy je zjištěno, že vozidlu nebyla technická způsobilost k provozu vůbec schválená (nemá potvrzení o provedené technické kontrole).

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Případy ze života a soudních síní

Někteří řidiči se domnívají, že jim se to stát nemůže. Reálné případy ze soudních síní ukazují, že opak je pravdou. Chybu musel přiznat řidič nákladního vozidla, jehož případ se dostal až k Nejvyššímu soudu. Pojišťovna po něm požadovala náhradu vyplacené škody poté, co způsobil dopravní nehodu v důsledku technické závady. K dopravní nehodě totiž došlo následkem náhlého vybočení vozidla, které bylo způsobeno zlomením a ztrátou spodní části listu nákladního vozidla v důsledku vadné levé přední listové pružiny.

Soudní jednání zpočátku pro pojištěného a viníka nehody vypadalo nadějně. Soud prvního stupně žalobu pojistitele zamítl s odůvodněním, že závada byla obtížně zjistitelná a jinak bylo vozidlo v dobrém technickém stavu. Pojistitel výsledek odmítl uznat a odvolal se k Nejvyššímu soudu, který jeho nárok po důkladném šetření uznal.

„Skutková podstata stanovená v § 10 odst. 1 písm. b) a odst. 2 písm. a) zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla tak může být naplněna nejen takovým provozováním, při němž má provozovatel (resp. osoba, které vozidlo svěří) možnost rozpoznat při zachování obvyklé opatrnosti neodpovídající technický stav, resp. plněním svých povinností při péči o vozidlo tomuto stavu předejít, ale jakýmkoliv provozováním vozidla, které svojí konstrukcí nebo technickým stavem neodpovídá požadavkům bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, obsluhujících osob, přepravovaných osob a věcí,” bylo uvedeno v závěrečném rozsudku Nejvyššího soudu.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.