Špatné jméno na letence? Jak ho změnit a kolik to stojí? 1. díl
Při nákupu letenek se vyplatí být obezřetný. Stačí překlep či chybně uvedené jméno a celá dovolená se vám může prodražit i o několik tisíc.
Velkým zlem jsou v tomto případě předvyplněné údaje, které někdy počítač sám doplní do příslušných kolonek. Někdo už si tak nevšimne, že si například koupil dvě letenky na stejné jméno, místo toho, aby ta druhá byla například na jméno partnerovo. Jak z toho ven?
Některé chyby nevadí
Jsou chyby, které na vystavené letence nevadí, ačkoli není zcela správně. Například pokud po vás systém vyžaduje, abyste si vybrali oslovení, a vy místo Mrs. (paní) omylem zaškrtnete Ms. (slečna).
Některé rezervační portály uvádějí toto oslovení až na konci příjmení, takže slečna Jana Nováková bude mít letenku vystavenou na Jana Novakovams. Nevypadá to sice dobře, ale ani v této chvíli není třeba se znepokojovat.
Někdy jde o čas
Některé letecké společnosti umožňují v případě, že jste se jen překlikli ve jméně, chybu bezplatně opravit. Hrajete ale o čas, zpravidla je potřeba to udělat maximálně do 48 hodin, a to podle pravidel jednotlivých leteckých společností.
Pokud jste ale místo “Jaroslav Novák” omylem nechali letenku vystavit na jméno “Jaroslv Novák”, nejde v podstatě o žádnou tragédii. Některé letecké společnosti umožňují do 24 hodin od koupě letenek případné chyby upravit. Pokud kupujete letenku přes různé letenkové portály, může být doba na odhalení chyby a nápravu kratší, zpravidla jen do půlnoci daného dne.
Letecké společnosti většinou tolerují překlepy o 1 - 2 písmenech. Vaše jméno a příjmení uvedené na letence ovšem musí připomínat vaše skutečné jméno a příjmení uvedené v cestovním dokladu.
I kdyby se vám chyba opravit nepodařila, nemusí se v tomto případě jednat o velký průšvih. Letecké společnosti jsou zvyklé, že lidé se prostě přehlédnou a takovou chybu neodhalí. Tolerují proto malé odchylky od jména, pokud je evidentní, že jméno na letence stále připomíná vaše skutečné jméno uvedené v cestovním dokladu.
Postoje leteckých společností se liší
Někdy změna letenky nestojí nic. Záleží ale vždy na postoji letecké společnosti. Někde můžete do 24 hodin či do půlnoci daného dne opravit případné překlepy. Nepovolí vám ale kompletní změnu jména. Pokud tedy kupujete kamarádovi letenku a místo Jaromír necháte letenku vystavit na jméno Jaroslav, už se bohužel nejedná o opravu překlepu, ale o letenku na zcela cizí jméno.
U některých leteckých společností můžete do stanoveného času (zpravidla do 24 hodin) letenku opravit nebo i zcela zrušit, a to bezplatně. Jinde vám do 48 hodin od zakoupení dovolí letenku opravit, ale už ne zrušit nebo vystavit na úplně jiné jméno. Jiné letecké společnosti umožňují změnu kdykoli do odletu, ale pouze v omezeném počtu písmen. Můžete například opravit jen 3 písmena ze jména a příjmení dohromady.
Co když máte opravdu problém?
Problém nastává ve chvíli, kdy jste například vaše příjmení vyplnili s diakritikou, ale systém ji nezpracoval a jednoduše písmena s diakritikou z vašeho jména a příjmení vymazal. Ze jména Jana Bláhová je tedy najednou Jana Blhov. A toto příjmení už příliš nenapovídá, že v originále se jmenujete jinak.
Pak máte několik možností. Pokud se vejdete do písmenkového a časového limitu letecké společnosti, můžete jméno, respektive příjmení opravit. Pokud se do něj nevejdete, celá dovolená se vám prodraží.