Sjeté pneumatiky - vliv na povinné ručení
Pozor na sjeté pneumatiky. Pojišťovna může při škodě snížit nebo odmítnout vyplatit pojistné plnění
Mezi českými vyhláškami existuje také taková, která stanovuje minimální hloubku dezénu pneumatik. Konkrétně se jedná o vyhlášku č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel. V případě nedodržení této hodnoty jsou pneumatiky považovány za sjeté a při autohavárii to může pojišťovna považovat za důvod k odmítnutí vyplacení pojistného plnění.
Podle výše uvedené vyhlášky je vozidlo s nedostatečnou hloubkou dezénu nezpůsobilé k jízdě po pozemních komunikacích a to i přesto, že má platnou státní technickou kontrolu. A právě sjeté pneumatiky jsou velice častou příčinou, kdy pojišťovna odmítne vyplatit pojistné plnění. Způsobenou škodu tak musí pojištěný uhradit ze svého.
Víte, jaká je přípustná hloubka dezénu? Nové pneumatiky mívají dezén 7 až 8 milimetrů. Minimální hloubka je přitom 1,6 milimetru u letních pneumatik a 4 milimetry u zimních pneumatik.Víte, jaká je přípustná hloubka dezénu? Nové pneumatiky mívají dezén 7 až 8 milimetrů. Minimální hloubka je přitom 1,6 milimetru u letních pneumatik a 4 milimetry u zimních pneumatik.
Pojištěný se hájil platnou technickou kontrolou
Jedním z typických příkladů se stal případ motoristy, který se s pojišťovnou Allianz soudil o pojistné plnění ve výši 200 000 korun. Pojištěný, který nehodu způsobil, a chtěl škodu uhradit ze svého havarijního pojištění, se hájil platnou technickou kontrolou. Nejvyšší soud, jehož názor potvrdila i Police ČR a negativní znalecký posudek, však rozhodl ve prospěch pojišťovny, která svému klientovi neuhradila škodu právě z důvodu sjetých pneumatik.
Podle zákona č. 56/2001 Sb. nesmí vozidlo na pozemní komunikace vyjet ani tehdy, pokud závady na vozidlo mohou ohrozit bezpečnost silničního provozu. Mezi uvedené závady patří také sjeté pneumatiky, přičemž zákon zakazuje provoz takových vozidel. Výjimku tvoří pouze nouzové dojetí.
Pozor! Za špatné “obutí” smí Police ČR udělat pokutu a to ve výši až 2 500 korun. Při zavinění nehody pojišťovna neuhradí škodu a ještě bude požadovat uhrazení škody poškozenému.Pozor! Za špatné “obutí” smí Police ČR udělat pokutu a to ve výši až 2 500 korun. Při zavinění nehody pojišťovna neuhradí škodu a ještě bude požadovat uhrazení škody poškozenému.
Od roku 2011 navíc platí povinnost přezutí letních pneumatik za zimní v období od 1. listopadu do 31. března, nachází-li se na silnici souvislá vrstva sněhu, námrazy nebo ledovky. Způsobíte-li nehodu na letních pneumatikách právě v tomto období, můžete si býti jisti, že vám pojišťovna neuhradí ani korunu. A to zejména tehdy, pokud k nehodě došlo právě v souvislosti s použitými letními pneumatikami.
Správnou péči a údržbou lze prodloužit životnost pneumatik
Životnost pneumatik není trvalá, ale správnou péči ji lze prodloužit. Pomáhá pravidelná kontrola tlaku alespoň jednou za měsíc a správné huštění. Je-i v pneumatice nesprávný tlak, jízdní vlastnosti auta jsou horší a navíc dochází k nestejnoměrnému sjíždění pneumatik. Vhodné je také jednou za čas zkontrolovat, zde nejsou pneumatiky poškozené (např. trhliny, boule na bočnici či odchlípnutý dezén). I zde platí, že fyzické poškození zhoršuje jízdní vlastnosti a provoz vozidla s poškozenými pneumatikami se navíc může stát nebezpečným.
Pro delší životnost pneumatik je rovněž důležité správné skladování na suchém, chladném a tmavém místě. Při výměně kol je důležité správné vyvážení a seřízení geometrie. Vhodné je rovněž prohazování kol z hnací nápravy na hnanou, jelikož opotřebení je na těchto místech odlišné. Doporučený interval je 10 000 až 12 000 kilometrů.