Nejvíce rozbitých čelních skel evidují pojišťovny na jaře
Nejvíce rozbitých čelních skel evidují pojišťovny na jaře
Během zimních měsíců jsou mnohé silniční úseky kropeny posypovým materiálem, který má zvýšit bezpečnost jízdy na sněhu a případně i ledu. Na jaře se tento materiál stále nachází na silnicích, dokud není uklizen, anebo jej nespláchne první důkladný jarní déšť. Materiál v podobě drobných kamínků je častou příčinou poškození čelního skla. Na jaře proto pojišťovny evidují vyšší počty rozbitých čelních skel.
Například Česká pojišťovna uvádí, že po zimní sezóně řeší až 200 pojistných událostí denně. Ne vždy je přitom nutné poškozené sklo vyměnit. V každém případě se vyplatí mít sjednané připojištění čelního skla v rámci povinného ručení nebo havarijního pojištění, jehož cena se pohybuje kolem 500 Kč za celý rok. Pojištění se může vztahovat pouze na čelní sklo nebo na všechna skla vozidla. V případě poškození sklad uhradí jeho opravu nebo celou výměnu za nové sklo.
Průměrná cena výměny rozbitého čelní sklad dosahuje u osobních vozidel 9 000 až 10 000 Kč, u nákladních vozidel nejsou neobvyklé ani částky přesahující 100 000 Kč! Cena výměny je přitom závislá nejen na samotném sklu, ale také na konkrétním vozidle.
Kdy není nutná výměna?
Někdy stačí poškozené sklo opravit, výměna není vždy nutná. „Vždy záleží na tom, o jaké konkrétní poškození se jedná. Motoristé pak mají možnost zvolit kromě výměny skla také jeho scelení. Aby bylo možné poškození scelit, musí být prasklina mimo zorné pole řidiče, nesmí zasahovat do okrajů skla a její velikost by neměla překročit 8 až 10 centimetrů. Záruka na opravu provedenou odborným mobilním technikem je plně v kompetenci České pojišťovny,“ uvedl Petr Klas, ředitel Útvaru mobilních techniků v České pojišťovně.
Scelení poškozeného skla zvládnou zkušení mechanici i na místě, které si motorista sám zvolí, přibližně za 60 minut. Výhodou tedy je, že poškozený nemusí ztrácet čas objednáváním do servisu apod. Navíc díky scelení nedojde k porušení těsnění z výroby či komplikaci s výměnou dálniční známky z poškozeného na nové sklo.
Rozbité čelní a tři různé způsoby řešení:
1. Připojištění čelního skla - tento způsob je nejjednodušší. Stačí doložit zprávu o poškozeném čelním skle a pojišťovna si sama vyžádá potřebné doklady.
2. Havarijní pojištění - pokud nemá poškozený sjednané připojištění, může si nechat uhradit pojistné plnění vyplatit z havarijního pojištění. Pokud jej má a škoda přesahuje výši spoluúčasti, zbytek je uhrazen pojišťovnou. Pojištěný však musí počítat s tím, že mu tato škoda sníží bonus a může navýšit pojistné.
3. Povinné ručení - pokud poškozený odchytí viníka, od jehož vozu odlétl kamínek, může být škoda uhrazena z viníkova povinného určení. Při cestování autem je ale velmi složité zastavit auto a přimět jeho vlastníka, aby svou vinu uznal. Pro něj to znamená snížení bonusu a to nikdo nemá rád.