epojisteni logo
auto-na-dalnici

Již 14 dní není možné provozovat vozidlo v polopřevodu

14. 7. 2015
|
Délka čtení: 6 min.

Již 14 dní není možné provozovat vozidlo v polopřevodu

Posledním dnem v červnu skončily časy, kdy bylo možné cestovat autem s nedokončeným převodem. 1. července byla tato auta po šestiměsíční intenzivní kampani jednoduše vyřazena z registru vozidel. Desítky tisíc provozovatelů čeká na silnici nemilé překvapení, pokud převod včas nedokončili.


Na počátku roku vstoupila v platnost novela zákona o silničním provozu, která zakázala provoz motorových vozidel v tzv. polopřevodu. Řidičům ministerstvo dopravy umožnilo převod dokončit v následujících šesti měsících. Tato lhůta skončila 30. června a stále existují stovky tisíc vozidel, jejichž převod nebyl dokončen. Tato vozidla již nesmí vyjet na silnici.


Ministerstvo dopravy v první polovině roku vedlo intenzivní informační kampaň. Informace o změně byly rozšiřovány prostřednictvím médií, internetu, letáků i tiskových konferencí. Podle kritiků měla vláda raději investovat do adresného obesílání konkrétních lidí. Ministr dopravy Dan Ťok, však upozorňuje, že to nebylo v mnoha případech možné. Aktuální majitelé takových vozidel totiž nejsou nikde uvedeni. Lidé navíc mají tendenci vše řešit na posledních chvílí, a přitom půl roku je více než dlouhá lhůta.


Převod vozidla je navíc od začátku roku jednodušší. Odhlášení i přihlášení je nutné provést na jednom úřadě a to na úřadě registru, kde bylo vozidlo původně přihlášeno. Nyní není možné vozidlo odhlásit bez vyplnění jména nového majitele. Nově se nemění registrační značky a novému majiteli zůstávají původní.

Ministerstvo dopravy zveřejní seznam zrušených vozidel

Úředníci odborů dopravy začínají postupně mazat vozidla s nedokončenou registrací. Aktuálně se jedná zhruba o 750 000 vozidel. Například Praha hlásí 68 000 vozidel, Ostrava 20 000 vozidel a Brno 19 000 vozidel. Ministerstvo dopravy odhaduje, že z celkové částky byla většina dávno zlikvidována či rozebraná na díly. Zhruba 100 000 vozidel a motorek se však stále pohybuje po českých komunikacích. Ministerstvo dopravy upozorňuje, že seznam všech zrušených vozidel zveřejní na webových stránkách.

Mnozí majitelé aut, kteří nezaregistrovali změnu zákona ani informační kampaň, nemusí vůbec tušit, že jejich vozidla vlastně vůbec neexistuje. Povinné ručení si budou platit nadále a technická prohlídka bude rovněž platná. Překvapení je tak bude čekat až při náhodné policejní kontrole.  “V případě, kdy policisté při kontrole zjistí, že není zapsáno v registru, budou postupovat stejným způsobem jako dosud v obdobných případech a v intencích zákona",  upozorňuje Jozef Bocán z policejního prezidia. Motoristé na místě přijdou o doklady od vozidla a ještě jim bude hrozit pokuta až ve výši 50 000 Kč.

Přestanou pojišťovny vyplácet pojistné plnění?

Další otázkou je, zda budou pojišťovny vyplácet povinné plnění v případě, kdy takové vozidlo způsobí nehody. Vyřazením vozidla z registru totiž automatický zanikne také povinné ručení a pojišťovna nemusí pojistné plnění vyplatit. Škodu by tak musel uhradit majitel vozidla ze své kapsy.


Také Česká kancelář pojistitelů se obává komplikací, které sebou zrušení těchto vozidel přinese. „Situace je ještě mnohem složitější. Nikdo vlastně netuší, jak se budou takové případy řešit.  ČKP  už rok tlačí na ministerstvo dopravy, aby pojišťovny informovalo o odhlášených vozidlech. Spolupráce je doslova tristní. Předávání dat ze strany ministerstva dopravy nefungovalo už v minulosti, kdy jsme tři čtvrtě roku obesílali motoristy neprávem vinou špatných podkladů z registru. Jenže po úředním zániku auta přece nepůjde jen tak se omluvit a říci, že to byl omyl,“ říká Aleš Povr,” mluvčí ČKP.


Mnozí majitelé vozidlo neodhlásili či nepřihlásili úmyslně. Nejčastějším důvodem byl ekopoplatek, který prostě odmítli uhradit. Další majitelé však prostě jen nesledovali mediální humbuk a u nich lze očekávat podání žaloby, že nebyli informováni adresně. Ve správním řízení se pak budou moci bránit, ale pravděpodobnost úspěchu nelze zatím předjímat.

Sdílet článek

Související články

  • auto-v-zime
    15. listopadu 2024|Jana Březinová
    Sněhové řetězy: Kdy je potřebujete a jak je správně používat?

    Sněhové řetězy pomůžou s vyjetím kopců na silné vrstvě sněhu nebo ledu. Postarají se o lepší záběr pneumatik a zkracují brzdnou dráhu. V označených úsecích je musíte použít povinně. Jak sněhové řetězy vybrat, jak je nasadit a jak s nimi správně jezdit?

  • autem na hory
    11. listopadu 2024|Petr Pohůdka
    Autem na hory: Jak připravit vůz na cestu?

    Chystáte se autem na hory? Dovolená na horách vyžaduje pečlivou přípravu, a to i na samotnou cestu. Co s sebou na hory vzít, jak vypadá zimní výbava do auta a jaký typ pojištění si před cestou sjednat?

  • Přezutí pneumatik v servisu
    31. října 2024|Petr Pohůdka
    Zimní pneumatiky: Od kdy jsou povinné, na co si dát pozor a jak ovlivňují bezpečnost

    Od listopadu do března jsou na českých silnicích povinné zimní pneumatiky. Povinnost sice neplatí za všech okolností, ale pokud v zimě jezdíte pravidelně, zimní či alespoň celoroční pneumatiky by měly být samozřejmostí. Kdy přezout letní gumy a proč jsou zimní pneumatiky důležité?

  • rozbité čelné sklo na aute
    30. října 2024|Jana Březinová
    Prasklé čelní sklo: Kolik stojí oprava, výměna či pojištění?

    Rozbité čelní sklo patří u autopojištění k nejčastějším pojistným událostem. Přestože na vině je typicky jen malý kamínek, škody se v průměru pohybují přes 10 tisíc Kč. Jak se pojistit, abyste tuto částku neplatili z vlastní kapsy a jakým způsobem prasklé čelní sklo řešit?

  • 28. října 2024|Petr Pohůdka
    Reflexní vesta do auta: Kdy a kde vám nesmí chybět?

    Reflexní vesta byla po dlouhou dobu součástí povinné výbavy motorových vozidel. V roce 2018 došlo k novelizaci příslušné vyhlášky a výstražná vesta byla ze seznamu vyškrtnuta. Jak to s reflexní vestou v ČR aktuálně je? Musíte ji mít, či nikoliv?

  • ruka-muze-v-saku-predava-klice-od-auta
    24. října 2024|Jana Březinová
    Krok za krokem: Přepis vozidla na nového majitele

    Koupi auta dokončíte až ve chvíli, kdy na registru vozidel provedete změnu vlastníka. Kupující obdrží nové osvědčení o registraci – malý techničák, a tím se oficiálně stává novým majitelem vozidla. Jak přepis probíhá, kolik stojí a na co si dát pozor?

  • autoskola
    22. října 2024|Jana Březinová
    Jak hravě zvládnout testy do autoškoly

    Chystáte se do autoškoly a děsí vás představa teoretické zkoušky? Nemusíte se bát! Testy do autoškoly jsou sice výzva, ale s dobře zvolenou strategií a správnými zdroji je hravě zvládnete. Připravili jsme pro vás důležité informace, jak testy probíhají, z jakých materiálů se učit i na jaké chytáky si dát pozor.

  • autonehoda v zahraničí
    09. října 2024|Jana Březinová
    Pojistná událost v zahraničí: Jak správně postupovat

    Cestování do zahraničí přináší úžasné zážitky, ale občas i nečekané problémy. Ať se jedná o úraz, krádež nebo dopravní nehodu, zachrání vás vhodné pojištění. Ale jak správně postupovat při pojistné události, aby vám pojišťovna peníze vyplatila?

  • 30. září 2024|Jana Březinová
    7 užitečných tipů, jak ušetřit na havarijním pojištění

    Nikdy nevíte, kdy může dojít k nečekané události – nehodě, živelné pohromě nebo krádeži. Havarijní pojištění vám v takových situacích dokáže ušetřit i stovky tisíc korun za opravy. Není to ale levná záležitost, obzvlášť u dražších vozů. Proto se vyplatí vědět, jak na havarijním pojištění ušetřit.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    16. září 2024|Petr Pohůdka
    Změny v autopojištění 2024: Platba ihned a další novinky v zákoně

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Další nastávají od 1. října 2024. Řidiči musí zaplatit povinné ručení hned při sjednání, aby bylo platné. Na cestách po ČR už ale nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další změny v autopojištění by vám neměly uniknout?