Kdo zaplatí škodu za vozidlo s prošlou STK?
Vozidlo s prošlou STK. Zaplatí škodu pojišťovna nebo majitel?
Všechna vozidla, která se pohybují na českých silnicích, musí mít platné povinné ručení a technickou kontrolu. Bez těchto dvou věcí musí být vozidlo umístěné mimo veřejné komunikace. Bohužel se stává, že mnozí majitelé vozidel na technickou kontrolu zapomenou. Co v takovém případě mají dělat?
V takovém případě mají majitelé velký problém a to platí zejména pro chvíle, kdy takové vozidlo (resp. jeho majitel) způsobí dopravní nehodu nebo je jejím účastníkem. Taková situace není na českých silnicích vůbec neobvyklá a existuje stále velké množství vozidel, které nemají platnou technickou kontrolu.
Důvodem přitom není často úmysl, ale pouhá zapomětlivost. Dle zákona je nutné technickou kontrolu provádět 1x za čtyři roky u nových vozidel a 1x za dva roky u straších vozidel. Jejich majitelé si zapomenou zapsat datum a na provedení nové technické kontroly jednoduše zapomenou. Velmi často si vzpomenou tehdy, kdy způsobí dopravní nehodu.
Pojišťovny mají právo vyplatit pojistné plnění
Zapomenout na provedení technické kontroly se však nemusí vyplatit. V případě, že vozidlo bez technické kontroly zaviní nehody, má pojišťovna plné právo odmítnout uhradit škodu z důvodu porušení smluvních podmínek. Způsobenou škodu je poté povinen uhradit majitel vozidla.
Pojišťovny uvádí, že k těmto škodám dochází velmi často. K zaplacení škody se staví různě. Například ČSOB pojišťovna, Generali pojišťovna a AXA pojišťovna škodu uhradí, ale pouze tedy, pokud příčinou dopravní nehody nebyl špatný technický stav vozidla (např. vadné brzdy). Prokázat chybu majitele vozidla není snadné. „V praxi je obtížné takovouto souvislost prokázat. V případě účasti policie u dopravní nehody řidič dostane pokutu. U poškozeného u dopravní nehody má neplatná STK vliv pouze v případě totální škody, kdy takovéto vozidlo má nižší obecnou cenu než srovnatelné vozidlo s platnou STK,“ vysvětluje Petr Milata, tiskový mluvčí ČSOB pojišťovny.
„Není to však automatické. Rozhodující je, zda vozidlo svou konstrukcí nebo technickým stavem neodpovídá požadavkům bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Pojišťovna tedy při zjištění, že škodící vozidlo nemá platnou STK, zpravidla provede prohlídku a fotodokumentaci škodícího vozidla, aby byl zjištěn jeho technický stav a mohl být vyhodnocen jeho vliv na vznik události. Pokud nehodu šetřila policie, Kooperativa čerpá informace i z její relace a jejího šetření. Je-li technický stav vozidla skutečně závadový, pojišťovna bude po pojištěném požadovat to, co z jeho povinného ručení vyplatila,“ potvrzuje jeho slova Milan Káňa z Kooperativa pojišťovny.
Méně přísný postup zastává Allianz pojišťovna, která se platnosti technických průkazů nezabývá. Stav vozidla však musí odpovídat požadavkům bezpečnosti provozu. Pokud tomu tak není, může uhrazení škody zamítnout také.