Vozidlo s prošlou STK. Zaplatí škodu pojišťovna nebo majitel?
Všechna vozidla, která se pohybují na českých silnicích, musí mít platnou technickou kontrolu. Pokud s autem bez STK vyrazíte na veřejnou komunikaci, hrozí vám postih a riskujete, že budete muset zaplatit škodu vzniklou při nehodě. A to i se správně sjednaným povinným ručením, které spolu s STK patří mezi základní povinnosti pojící se s provozem vozidla.
Může auto bez STK na silnici?
Technickou kontrolu byste vždy měli řešit před koncem její platnosti. Jestliže vám propadne, na silnici raději nevyjíždějte a k technické kontrole nechte auto odvézt odtahovou službou. Pokud jste si stoprocentně jistí bezvadným technickým stavem svého auta, hrozí vám za jízdu bez STK teoreticky pouze malá pokuta, ale spoléhat na to nemůžete. Propadlá technická se totiž může pojit s dalšími komplikacemi, které by vás mohly mrzet.
Propadlá technická - pokuta
Pokud si policisté při dopravní kontrole všimnou propadlé STK, mohou situaci řešit několika způsoby. Jestliže je váš vůz v dobrém technickém stavu, hrozí vám pokuta až 2 000 Kč na místě (případně až 2 500 Kč ve správním řízení). Hodně záleží na individuálním posouzení policisty, který může přihlédnout k tomu, jak dlouho je vaše STK propadlá a v jakém stavu je váš vůz. Často tak můžete vyváznout i s pokutou ve výši několika set korun.
Jiný scénář ovšem nastává, pokud je vaše auto v žalostném stavu a jeho provozováním ohrožujete sebe i ostatní účastníky provozu. V tomto případě jde o závažný přestupek a pokuta je výrazně vyšší. Aktuálně jde o postih ve výši 5 000 Kč - 10 000 Kč, který nelze řešit na místě, ale pouze ve správním řízení. Za jízdu s takovým vozem vám přibude 5 trestných bodů na vaše bodové konto a hrozí vám dokonce zákaz řízení na 6 - 12 měsíců. S autem po silniční kontrole navíc nebudete moci pokračovat v jízdě a budete ho muset nechat odtáhnout.
Jak často je třeba STK řešit?
Technickou kontrolou musí osobní auta procházet každé dva roky. Jedinou výjimkou jsou nové vozy, které na první prohlídku jezdí až po čtyřech letech provozu. U jiných typů vozidel se platnost STK různí.
Druh vozidla | Platnost STK |
---|---|
Nákladní automobily nad 3,5 tuny | 1 rok |
Přívěsy nad 3,5 tuny a návěsy | 1 rok |
Vozidla taxislužeb, ambulance, hasičů a policie | 1 rok |
Autobusy | 1 rok |
Nákladní automobily nad 3,5 tuny | 1 rok |
Osobní automobily | 2 rok |
Nákladní automobily do 3,5 tuny | 2 rok |
Brzděné přívěsy do 3,5 tuny | 2 rok |
Motorky | 4 rok |
Nebrzděné přívěsy do 750 kg | 4 rok |
Traktory | 4 rok |
Přívěsy a návěsy k traktorům | 4 rok |
Prošlá technická a pojištění
Pokud vozidlo bez technické kontroly zaviní nehodu, má pojišťovna právo odmítnout uhradit škodu z důvodu porušení smluvních podmínek. Způsobenou škodu poté musí uhradit majitel vozidla. Většina pojišťoven v tomto směru není přísná a propadlá STK není důvodem k neproplacení škody. Auto ale technicky musí být v pořádku, protože se k jeho stavu ve všech případech přihlíží.
Několik příkladů z praxe:
Pojišťovny ČSOB, Kooperativa či Generali škodu uhradí, pokud vozidlo bylo v dobrém technickém stavu a nehoda nebyla způsobena jeho nevyhovujícím technickým stavem. Neplatnou STK jako takovou ale řeší a škodu neproplatí automaticky.
Mezi tolerantnější společnosti patří pojišťovna Allianz. Ta platnost technické kontroly primárně neřeší. Pokud by ale vozidlo neodpovídalo požadavkům bezpečnosti provozu, uhrazení škody může zamítnout.
Pokud nehodu nezaviníte, bude vám v případě totální škody vyplacena nižší částka. Vozidlo bez platné STK má totiž nižší tabulkovou hodnotu. Jinak by se vás propadlá STK neměla dotknout.