epojisteni logo
technik-technicka-kontrola

Vozidlo s prošlou STK. Zaplatí škodu pojišťovna nebo majitel?

14. 1. 2022
|
Délka čtení: 8 min.

Všechna vozidla, která se pohybují na českých silnicích, musí mít platnou technickou kontrolu. Pokud s autem bez STK vyrazíte na veřejnou komunikaci, hrozí vám postih a riskujete, že budete muset zaplatit škodu vzniklou při nehodě. A to i se správně sjednaným povinným ručením, které spolu s STK patří mezi základní povinnosti pojící se s provozem vozidla.

Může auto bez STK na silnici?

Technickou kontrolu byste vždy měli řešit před koncem její platnosti. Jestliže vám propadne, na silnici raději nevyjíždějte a k technické kontrole nechte auto odvézt odtahovou službou. Pokud jste si stoprocentně jistí bezvadným technickým stavem svého auta, hrozí vám za jízdu bez STK teoreticky pouze malá pokuta, ale spoléhat na to nemůžete. Propadlá technická se totiž může pojit s dalšími komplikacemi, které by vás mohly mrzet.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Propadlá technická - pokuta

Pokud si policisté při dopravní kontrole všimnou propadlé STK, mohou situaci řešit několika způsoby. Jestliže je váš vůz v dobrém technickém stavu, hrozí vám pokuta až 2 000 Kč na místě (případně až 2 500 Kč ve správním řízení). Hodně záleží na individuálním posouzení policisty, který může přihlédnout k tomu, jak dlouho je vaše STK propadlá a v jakém stavu je váš vůz. Často tak můžete vyváznout i s pokutou ve výši několika set korun.

Jiný scénář ovšem nastává, pokud je vaše auto v žalostném stavu a jeho provozováním ohrožujete sebe i ostatní účastníky provozu. V tomto případě jde o závažný přestupek a pokuta je výrazně vyšší. Aktuálně jde o postih ve výši 5 000 Kč - 10 000 Kč, který nelze řešit na místě, ale  pouze ve správním řízení. Za jízdu s takovým vozem vám přibude 5 trestných bodů na vaše bodové konto a hrozí vám dokonce zákaz řízení na 6 - 12 měsíců. S autem po silniční kontrole navíc nebudete moci pokračovat v jízdě a budete ho muset nechat odtáhnout.

STK - kontrola auta

Náš tip

Myslete také na přívěsy, vleky a vozíky.

Technickou prohlídkou musí procházet stejně jako auta, motorky, nákladní automobily, autobusy nebo traktory.

Jak často je třeba STK řešit?

Technickou kontrolou musí osobní auta procházet  každé dva roky. Jedinou výjimkou jsou nové vozy, které na první prohlídku jezdí až po čtyřech letech provozu. U jiných typů vozidel se platnost STK různí.

Druh vozidlaPlatnost STK

Nákladní automobily nad 3,5 tuny

1 rok

Přívěsy nad 3,5 tuny a návěsy

1 rok

Vozidla taxislužeb, ambulance, hasičů a policie

1 rok

Autobusy

1 rok

Nákladní automobily nad 3,5 tuny

1 rok

Osobní automobily

2 rok

Nákladní automobily do 3,5 tuny

2 rok

Brzděné přívěsy do 3,5 tuny

2 rok

Motorky

4 rok

Nebrzděné přívěsy do 750 kg

4 rok

Traktory

4 rok

Přívěsy a návěsy k traktorům

4 rok

Prošlá technická a pojištění

Pokud vozidlo bez technické kontroly zaviní nehodu, má pojišťovna  právo odmítnout uhradit škodu  z důvodu porušení smluvních podmínek. Způsobenou škodu poté musí uhradit majitel vozidla. Většina pojišťoven v tomto směru není přísná a propadlá STK není důvodem k neproplacení škody. Auto ale technicky musí být v pořádku, protože se k jeho stavu ve všech případech přihlíží. 

Několik příkladů z praxe:

  • Pojišťovny ČSOB, Kooperativa či Generali škodu uhradí, pokud vozidlo bylo v dobrém technickém stavu a nehoda nebyla způsobena jeho nevyhovujícím technickým stavem. Neplatnou STK jako takovou ale řeší a škodu neproplatí automaticky.

  • Mezi tolerantnější společnosti patří pojišťovna Allianz. Ta platnost technické kontroly primárně neřeší. Pokud by ale vozidlo neodpovídalo požadavkům bezpečnosti provozu, uhrazení škody může zamítnout.

Pokud nehodu nezaviníte, bude vám v případě totální škody vyplacena nižší částka. Vozidlo bez platné STK má totiž nižší tabulkovou hodnotu. Jinak by se vás propadlá STK neměla dotknout.


Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.