epojisteni logo
vymena-olejeI

Chystá se další změna zákona o povinném ručení

27. 10. 2014
|
Délka čtení: 8 min.

Chystá se další změna zákona o povinném ručení

Poslanci se chystají schvalovat další novelu zákona o povinném ručení. Nově by řidiči neměli platit sankční poplatek za nesjednané pojištění. Důsledkem by byly vyšší náklady pojišťoven a tedy i další zdražení povinného ručení o desítky procent.

Z peněz, které jsou uložené v garančním fondu, jsou totiž hrazeny škody způsobené nepojištěnými vozidly. Pokud by poslanci schválili zrušení sankční poplatku, musely by pojišťovny odvádět více peněz. Důvodem, proč chtějí poslanci tento poplatek zrušit, je jeho údajná neoprávněnost. Poslankyně Kristýna Zelienková (ANO) tvrdí, že řidiči jsou trestáni za porušení zákona vícekrát.

Za nesjednané pojištění může být řidič potrestán úředníky obce s rozšířenou působností a zároveň Českou kanceláří pojistitelů v podobě “trestné částky” do fondu ČKP. Způsobenou škodu musí navíc viník nehody uhradit z vlastní kapsy. Podle Zelienkové je stěžejní úhrada škody poškozeným a to i v případě, kdy nebyl zjištěný viník.

Zrušení sankčního příspěvku však pocítí také poctiví řidiči, kteří povinné ručení  řádné platí. Ti budou platit dražší povinné ručení právě kvůli řidičům, kteří povinné ručení sjednané nemají. Odborníci navíc uvádí, že dojde ke ztrátě schopnosti uzavírat povinné ručení, a narostou počty nepojištěných vozidel i škody jimi způsobené.

Pojištěná vozidla evidovaná ČKP
PojišťovnaPočet pojištěných vozidel k 30.6.2014Počet pojištěných vozidel k 31.12.2013Počet pojištěných vozidel k 30.6.2013Roční přírůstek/ úbytek

Allianz

711 041

681 521

679 479

31 562

Axa

227 757

225 165

221 236

6 521

Česká podnikatelská pojišťovna

1 072 859

1 051 589

1 058 476

14 383

Česká pojišťovna

1 701 025

1 711 025

1 738 491

-37 466

ČSOB

547 828

523 955

518 353

29 475

Generali

533 296

506 190

494 344

38 952

Hasičská vzájemná pojišťovna

59 820

44 408

37 594

22 226

Kooperativa

1 427 427

1 441 754

1 409 828

17 599

Slavia

173 775

171 462

158 095

15 680

Triglav

177 803

189 283

212 235

-34 432

Uniqa

313 367

313 556

304 799

8 568

Wüstenrot

149 415

130 679

116 456

32 959

CELKEM

7 095 413

6 990 587

6 957 395

138 018

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Pojišťovny oznamují chystané zdražování až o 10 procent

Česká asociace pojišťoven uvádí, že ceny povinného ručení dosud klesaly. Poprvé došlo ke zdražení na přelomu letošního roku a to v průměru o deset procent. Ceny povinného ručení však byly stále nižší oproti roku 2012 a to zhruba o 200 korun. Pokud projde změna zákona a dojde ke zrušení sankčních poplatků, pak pojišťovny zdraží povinné ručení o dalších 10 procent.

Důvodem současného zdražování však nejsou pouze legislativní změny a zavedení nových odvodů pojišťovnám na zásahy Hasičské záchranné služby a do Fondu zábrany škod, ale také dlouholetá cenová válka mezi pojišťovnami. Ty se předháněly v nízkých cenách a ceny povinného ručení tak klesly příliš nízko. Zvýšené náklady a změny zákona se tak společně odrazily na letošním zdražení.

"V příštích pěti letech čekám v souvislosti s vyššími plněními "V příštích pěti letech čekám v souvislosti s vyššími plněními za škody na zdraví postupný růst cen. Může jít o několik desítek procent. Pojišťovny budou daleko více sledovat informace o vlastníkovi a řidiči vozidla namísto o voze. Objem motoru tak bude hrát stále menší roli. Marže pojišťoven ale kvůli silné konkurenci na trhu povinného ručení neporostou,". Může jít o několik desítek procent. Pojišťovny budou daleko více sledovat informace o vlastníkovi a řidiči vozidla namísto o voze. Objem motoru tak bude hrát stále menší roli. Marže pojišťoven ale kvůli silné konkurenci na trhu povinného ručení neporostou,"  říká Karel Veselý, ředitel poradenských služeb pro pojišťovnictví v Deloittu.

Havarijní pojištění má sjednané pětina vozidel

Havarijní pojištění je v Česku drahé a sjednané ho má pouze pětina vozidel. V Německu jej přitom má uzavřené téměř 75 procent vozidel. Důvodem jsou právě vysoké ceny.  "Otázkou je, kdy pojišťovny rozetnou začarovaný kruh vysokých cen a malého zájmu o havarijní pojištění. Pak by mohla jeho cena klesnout až o třetinu,""Otázkou je, kdy pojišťovny rozetnou začarovaný kruh vysokých cen a malého zájmu o havarijní pojištění. Pak by mohla jeho cena klesnout až o třetinu,"  tvrdí Veselý.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.