epojisteni logo
dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi

Bude povinné ručení povinné i pro zahradní traktory?

12. 11. 2015
|
Délka čtení: 8 min.

Bude povinné ručení povinné i pro zahradní traktory?

Podle Evropské komise by mělo mít povinné ručenípovinné ručení sjednané každé vozidlo a to nejenom při pohybu na veřejných komunikacích, ale i například při pohybu na zahradě. To znamená, že pojištění by musel mít uzavřené i zahradní traktor, který se pohybuje jenom po zahradě.

Diskusi o rozšíření povinného ručení právě na zahradní traktory rozvířila nehoda, k níž došlo na Slovinsku. Řidič traktoru s vlečkou při couvání do stodoly narazil do žebříku, z něhož následkem nárazu spadl mladý muž. Pád se bohužel neobešel bez vážného úrazu. Požadavek poškozeného na zaplacení odškodného však pojišťovna zamítla s odůvodněním, že pojistka se týká pouze pohybu traktoru na veřejných komunikací.

Celý případ se dostal až k Evropskému soudnímu dvoru, který rozhodl ve prospěch poškozeného. Podle rozhodnutí soudu by se pojistka měla vztahovat na jakékoliv použití vozidla, odpovídá-li jeho funkci. V současné chvíli je pojištění odpovědnosti zahradních traktorů povinné pouze v Německu. Ostatní země se budou řídit rozhodnutím Evropské komise.

„V Německu musejí byt pojištěny i Segwaye, které jezdí i po Praze, jestli to bude předmětem pojištění i u nás, se uvidí. Diskutuje se právě o tom, která z těchto vozidel by měla být registrována, a které nemusí. Já si upřímně neumím představit, že pokud by se hovořilo o nějakém malém zahradním stroji, že by musel vzniknout nějaký registr,“ vysvětluje Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Česká republika čeká na rozhodnutí Evropské unie

Česká republika tento případ eviduje. Změnu však plánuje pouze v případě, že se stane součástí Evropských směrnic. „Ano, toto soudní rozhodnutí Evropského soudního dvoru evidujeme a situace se bude řešit primárně v Evropské komisi. Tedy na celoevropské úrovni se hledá racionální řešení této problematiky. Žádný návrh ovšem v současnosti není připraven a výsledky v žádném případě nelze předjímat,“ říká Radek Ležatka, mluvčí ministerstva vnitra.

Pojišťovny jsou se situací seznámeny a ví, že v budoucnu může dojít ke změnám pravidel v oblasti povinného ručení. Předmětem diskuse jsou právě zemědělské stroje, které dosud nemusely mít sjednané toto pojištění, protože jsou provozovány pouze v areálech zemědělských družstev mimo veřejné komunikace.

Ministerstvo vnitra však zdůrazňuje, že zatím žádné definitivní rozhodnutí ze strany Evropské unie nepadlo. Síkora se však domnívá, že k rozšíření povinného ručního jednou dojde. „Současná ambice je, že by brzy měla být ukončená základní debata o způsobu a rozsahu pojištění právě těch vozidel, která dosud nebyla pojištěná,“ vysvětluje. Zatím stále platí, že povinné ručení musí mít všechna osobní a nákladní auta, dále autobusy, traktory, přívěsy a motorky, pouze pokud se pohybují po pozemních komunikacích.

Pojištění zahradních traktorů je nesmysl

Povinné pojištění zahradních traktorů považují majitelé zahradních traktorů za holý nesmysl. Podle nich je jejich věc, s čím jezdí po svém pozemku. To se týká také majitelů motokár nebo minikár, na které by se nová povinnost měla vztahovat také. Pokud by však Evropská unie rozhodla, že povinné ručení budou povinné i pro ně, neměli by však na výběr.

"Majitelé třeba zahradních traktorů nebo motokár nebo minikár, kteří se nepohybují na veřejných komunikacích, budou muset mít sjednáno toto povinné ručení s tím, že se ani nepředpokládá možnost, že by ho přerušili například v zimních měsících," říká Robert Vacek, projektový manažer Autoklubu ČR.

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.

Vendula Flassig VráblováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.