Povinné ručení se pojišťovnám nevyplácí. Čeká nás další vlna zdražování?
Povinné ručení se pojišťovnám nevyplácí. Čeká nás další vlna zdražování?
Pojišťovny si stěžují, že se jim povinné ručení při současných cenách nevyplácí. Vybrané pojistné údajně nestačí ani na pokrytí nákladů a ztráty dosahují 2 miliard korun. Nejméně se vyplatí pojištění mladých řidičů a tahačů návěsů. Pojišťovny proto plánují zdražení až o několik set korun. Zdražení se přitom nedotkne všech řidičů stejně.
Ačkoliv pojistné tahačů návěsu zdražilo za posledních 5 let o 15 % a mladí řidiči do 30 si za poslední dva roky připlatili zhruba o 750 korun, stále se pojišťovnám povinné ručení nevyplácí. Méně se pojišťovnám vyplácí například řidiči, kteří způsobili nehodu. Pojišťovny jsou totiž nucené vyplácet stále větší částky za újmy na zdraví i na majetku. Nemalé ztráty pojišťovnám rovněž způsobují nepojištění viníci nehod. České kanceláři pojistitelů se daří z nich vymoci maximálně 30 % z celkové výše způsobené škody.
Náklady na povinné ručení pojišťovnám však rostou i po jiné stránce. České ekonomice se daří stále lépe a výsledkem jsou vyšší platy i sazby autoservisů. Pojišťovny tedy platí více, než dostávají zpět od pojištěných řidičů.
“Povinné ručení bude muset postupně zdražovat. Pokud se nezmění počet vozidel a stejné množství řidičů způsobí stejné množství nehod, budou napřesrok škody dražší. S tím, jak teď rychle rostou mzdy v ekonomice, zvyšuje se hodinová sazba v servisech, kterou pojišťovny platí. S růstem výdělků se zvyšuje i výplata odškodnění za újmu na zdraví. I výše odškodného za trvalé následky výrazně stouply”, uvedl Martin Žáček, šéf pojišťovny Uniqa.
Koho se zdražení povinného ručení dotkne nejvíce?
Zdražení povinného ručení neproběhne celoplošně. Nejvíce si připlatí mladí řidiči do 30 let a ti, za které již pojišťovna platila jednu či více škod. Řidiči, kteří jezdí bez nehody, by zdražení pocítit neměli. Týkat se jich nebude ale ani žádné velké cenové zvýhodnění a za povinné ručení zaplatí pravděpodobně podobnou částku jako dosud.
“Pojistné se bude dál individualizovat. Začínalo se podle věku řidiče, podle místa bydliště. Důvody byly jednoduché, mladí řidiči jsou statisticky rizikovější a v Praze je daleko vyšší frekvence nehod”, doplnil také Martin Žáček. Mladí řidiči jsou již tradičně považováni za rizikovou skupinu. V jejich případě pojišťovny plánují zdražit pojistné o několik desítek procent. Například Kooperativa pojišťovna hovoří o 10% navýšení pojistného pro řidiče do 24 let.
Pojišťovny mění kritéria, podle nichž počítají pojistné
Velké změny se dějí také při výpočtu pojistného. Stále menší roli hraje objem či výkon motoru a trvalá adresa řidiče. Pojišťovny stále více kladou důraz na celkový počet najetých kilometrů a v budoucnu by rády hodnotily styl jízdy či to, jak často řidič za jízdy používá mobilní telefon. V některých zemích (např. Itálie, Rakousko) jsou již nyní využívány tzv. telematická asistence, která umí analyzovat styl jízdy díky propojení palubní jednotky s mobilním telefonem.
Telematickou asistenci se u nás snaží prosadit právě pojišťovna Uniqa. “Je to otázka několika let. Bude záležet na tom, jak rychle budou lidé ochotni akceptovat telematické jednotky do svých vozů. Nebo aplikace na mobilních telefonech. Až lidé uvidí jasnou výhodu, lavinovitým způsobem se to rozšíří. Třeba v Rakousku testujeme aplikaci, která monitoruje styl jízdy. Konkrétně se zaměřuje na to, zda nepoužíváte při řízení telefon, protože to je největší nešvar dnešní doby, který má za následek spoustu nehod z nepozornosti. Když jezdíte bezpečně, dostáváte dárky. V Rakousku si aplikaci stáhlo asi 40 tisíc lidí. V Česku zvažujeme její využití”, dodal Martin Žáček.