Povinné ručení podle najetých km - chválí jej pojišťovny i klienti
S výpočtem ceny povinného ručení podle najetých kilometrů přišla pojišťovna Allianz před rokem a půl. Dnes hodnotí nový produkt jako úspěšný nejen samotná pojišťovna, ale i klienti, kteří se jej rozhodli vyzkoušet. Od zavedení nového povinného ručení až dosud si jej sjednalo více než 120 tisíc klientů.
Povinné ručení podle najetých kilometrů Allianz pojišťovna zavedla na podzim v roce 2016 pod heslem “Jezdím málo, platím málo”. Od té doby uběhl rok a půl a stále se jedná o revoluční produkt, který jiná pojišťovna dosud nenásledovala. Podle pojišťovny se jednalo o velmi úspěšný krok. Pojištění si přitom nemusí kupovat žádné drahé telematické jednotky, stačí nahlásit stav tachometru.
Daří se českým řidičům tipovat počet najetých kilometrů? Pojišťovna uvádí, že odhad se povedl 47 % řidičům, 17 % odhadovalo více a 36 % najelo o něco více. Podle pojišťovny bude se zkušenostmi přibývat řidičů, jejichž odhad bude správný.
Průměrný nájezd českých řidičů je 5 až 10 tisíc kilometrů
Podle pojišťovny Allianz mohou řidiči ovlivnit to, kolik na pojistném zaplatí, více než v případě klasického výpočtu. Logicky je tento produkt vhodný především pro řidiče, kteří v průběhu roku jezdí méně. Kromě nižšího počtu najetých kilometrů jim hrozí menší riziko vzniku nehody oproti řidičům, kteří za volant usedají každý den.
„Chceme, aby se motoristé, kteří toho tolik nenajezdí, zamysleli nad svým povinným ručením. Dáváme jim příležitost, aby sami ovlivňovali výši svého pojistného. Nezajímá nás už jen to, v jak rizikovém prostředí se pohybují, ale zejména kolik v něm doopravdy stráví času,“ vysvětluje Veronika Hašplová, ředitelka autopojištění Allianz pojišťovny.
Důkazem je pouze fotografie tachometru
Motoristé mají na výběr z několika variant s výběrem vám pomůže srovnání pojistění vozidel. Na začátku pojištěný odhadne počet kilometrů, který za rok ujede. Pojišťovně zašle fotografii tachometru, kde je jasně zřetelný aktuální počet ujetých kilometrů. Dle stavu a odhadu pojišťovna stanoví výši pojistného. Tři měsíce před výročím smlouvy pojištěný opět zašle stav tachometru včetně fotografie a pojišťovna stanoví nové pojistné.
Pokud řidič za pojistné období najede méně kilometrů, pojišťovna mu vrátí přeplatek. V opačném případě řidič doplatí částku, která odpovídá skutečnému počtu najetých kilometrů. Platí, že čím méně pojištěný najede, tím větší slevu na povinném ručení obdrží.
A co možné podvody? „Na pokusy o podvod jsme připraveni. Přetáčení tachometrů, úpravu fotek či nahlašování nepravdivých údajů jsme schopni odhalit a sankce pro podvodníky jsou velké. Hrajeme fér a každý, kdo by chtěl podvádět s počtem najetých kilometrů, ohrožuje ostatní klienty a jejich férovou cenu,“ říká Ludvík Bohman, ředitel oddělení Likvidace pojištění Allianz. Pojišťovna k tomuto účelu využívá údaje od firmy CEBIA, která má k dispozici pokročilý software na analýzu fotografií.