Povinné ručení opět zdražuje. Ohrožení jsou většinou rizikoví řidič
Povinné ručení opět zdražuje. Ohrožení jsou většinou rizikoví řidiči
V letošním roce přistoupily pojišťovny k dalšímu zdražování povinného ručení. Důvodem je růst nákladů souvisejících s likvidací škod v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel. Vyšší pojistné zaznamenali především rizikoví řidiči, naopak řidičům jezdícím bez nehody se pojistné příliš nezvedlo.
Trend stoupajících cen povinného ručení pokračuje. Zástupci pojišťoven zvyšování pojistného odůvodňují nárůstem nákladů. Významně se zvedly náklady na opravy vozidel i na škody na zdraví. Navíc se neustále objevují nové nároky na odškodnění od osob poškozených při dopravních nehodách. Zdražení se proto nejvíce dotkne nejrizikovějších kategorií řidičů a vozidel.
„UNIQA ceny letos zvyšuje. U klientů beze škod jde řádově o několik procent, zatímco u zákazníků s větším počtem škod může jít i o vyšší desítky procent,“ uvedla Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny. UNIQA není jediná. Zdražení přiznala také ČSOB pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna, Česká pojišťovna, Slavia pojišťovna, Generali a další. „V opravárenství se zvýšily ceny o více než deset procent, upravovali jsme tedy i sazby povinného ručení, o tři procenta,“ dodává Václav Bálek, mluvčí pojišťovny Allianz.
Nejvíce škod způsobují mladí řidiči do 22 let a senioři nad 65 let
Tuto informaci dlouhodobě potvrzují statistiky pojišťoven i policie. Právě mladí řidiči a senioři nebudou z nových ceníků nadšeni, protože právě jich se zdražení týká nejvíce. Zatímco řidiči bez nehod si zvýšení pojistného ani nevšimnou, rizikové skupiny zdražení v řádu desítek procent nepřehlédnou. Vyšší ceny pojištění auta pocítí také řidiči v těch regionech, kde je počet událostí nejvyšší.
„Obecně u AXA platí, že ti, kteří jezdí bez nehod, mohou na povinném ručení ušetřit až dvě třetiny ceny proti těm, kteří jezdí bezohledně a často bourají,“ upozorňuje Jiří Cívka, mluvčí pojišťovny AXA.
Kooperativa upravila ceny pouze u nákladních vozidel a autobusů, kde výše nároků roste každým rokem a to zejména v případě škod na zdraví a životě. Pojišťovna tvrdí, že za současných podmínek není tyto škody schopna pokrýt. U autobusů proto pojistné vzrostlo až o 100 procent, u tahačů návěsů “pouze” o 30 procent.
Pojišťovny stále častěji přihlíží k množství zaviněných přestupků
Už dávno neplatí, že pojišťovny stanovují pojistné pouze na základě tradičních údajů, jako je značka a typ vozidla, rok výroby, objem motoru či věk a trvalé bydliště řidiče. Stále větší roli hraje frekvence a rozsah přestupků, které řidič za svou “kariéru” způsobí. Ti, kteří jezdí dlouhodobě bez nehod, platí obvykle nižší pojistné
Pojišťovny dále berou v potaz počet najetých kilometrů, Allianz pojišťovna už nějakou dobu nabízí levnější povinné ručení řidičům, kteří toho v průběhu roku najezdí opravdu málo. Vyšší roli také hraje vybavenost vozidla nejrůznějšími asistenčními systémy, které zvyšují bezpečnost jízdy (např. při jízdě v pruzích nebo při parkování).