epojisteni logo
bmw-auto

Povinné ručení pro elektromobily: Jak se liší od pojištění aut s klasickým pohonem?

13. 2. 2021
|
Délka čtení: 8 min.

Při koupi auta hrají stále větší roli nové parametry - možnost úspory i ohled na životní prostředí. To jsou dva hlavní důvody, proč zájem o elektromobily každým rokem vzrůstá. Provoz elektromobilu totiž vychází o dost levněji. A jak je to tedy s cenou  povinného ručení  pro elektromobily? 

Zájem o koupi elektromobilů roste na celém světě 

Počet provozovaných elektromobilů v roce 2020 vzrostl téměř dvojnásobně, zatímco prodeje aut jezdících na benzín, naftu, LPG či CNG počty dokonce mírně klesly. Na celém světě už jezdí více než 7 milionů elektromobilů. Ve prospěch vozidel na elektrický či kombinovaný hybridní pohon hovoří zejména úsporný a ekologický provoz, který je více ohleduplný vůči životnímu prostředí. 

Počty prodaných elektromobilů narůstají společně s vývojem technologie, jejichž úkolem je zvýšení rychlosti nabíjení a prodlužování dojezdové vzdálenosti na jedno nabití. Na vyšším prodeji elektromobilů má zásadní podíl také nabídka zajímavých dotací od EU určených pro firmy v rámci Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. 

Elektromobily lákají především na levnější provoz 

Elektromobily mají také celou řadu dalších výhod, alespoň nyní v jejich začátcích. Majitelé například nemusí platit silniční daň, poplatky za parkování v zónách a dokonce nemusí platit ani poplatek za dálniční známku. Majitel elektromobilů si však musí požádat o registrační značku EL nebo vůz nahlásit na Státním fondu dopravní infrastruktury. 

Registrační značka EL je určena pouze pro elektromobily, vodíková auta a hybridy, jejichž hodnota emisí CO2 nepřesahuje 50 g/km. Vydání SPZ probíhá na základě žádosti majitele a je zdarma. V Praze pak stačí takovou SPZ nahlásit, uhradit poplatek ve výši 100 Kč a po celý rok nemusí majitel řešit parkování v zónách.

Jak pojišťovny stanoví cenu pojištění pro elektromobily? 

Dosud bylo povinné ručení pro elektromobily  levnější a to jednoduše proto, že pojišťovny neměly vytvořené kategorie určené právě pro elektromobily. To se pomalu mění. Do sazeb elektromobilů se začínají promítat nové parametry, které s provozem elektromobilů postupně vyvstávají. 

Při stanovení  pojistného se pojišťovny drží tradičních vstupních parametrů, mezi které patří výkon (v tomto případě výkon elektromotoru), hmotnost, značka, cena, rok výroby, počet najetých kilometrů automobilu, ale také trvalé bydliště a věk klienta či jeho historie pojistných událostí.  


Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.



"Rozhodujícím ekvivalentem při stanovení ceny pojistného je výkon elektromotoru s vazbou na celkovou hmotnost vozidla," vysvětluje Renata Čapková tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny.  

Elektromobil - dobíjecí stanice

Je provoz elektromobilu rizikovější? 

Další problém představují odlišná rizika spojená s provozem elektromobilu. Zatím se řeší otázka vyšších škod kvůli složitějším technologiím, a tím pádem i vyšší náklady na opravy. V potaz berou také tichý provoz, který může představovat zvýšené riziko pro chodce. Pojišťovnám zatím chybí dostatečné množství dat, aby odhadovaná rizika mohli analyzovat. Pojistných události způsobených elektromobily je dosud velmi málo.  

"Někteří výrobci uvádějí nutnost kompletní výměny baterie při jejím sebemenším poškození nebo v případě jakéhokoliv poškození hlavního kabelového svazku. U totálních škod se setkáváme s problematickým stanovováním obvyklé ceny vozidla před pojistnou událostí, která je významně ovlivněna aktuální životností baterie," podotýká Jan Marek z pojišťovny Generali. 

Roli jistě sehrají i asistenční služby, které bylo třeba přizpůsobit potřebám elektromobilů a doplnit je o specifické asistenční služby  (např. odtah k nabíjecí stanici nebo nastartování při vybitém akumulátoru), nebo vyřešit otázku autorizovaných servisů, kterých v ČR není příliš mnoho. Například Tesla má pouze jeden v Praze. Ideálním doplněním povinného ručení je sjednat si havarijní pojištění, které chrání vaše vozidlo.

Kdy se ceny povinného ručení pro elektromobily ustálí? 

Ustálení cenové hladiny povinného ručení pro elektromobily je otázkou několika příštích let. Na tom, zda si majitelé elektromobilů za  povinné ručení  připlatí nebo naopak ušetří, budou mít vliv čísla vycházející z pojistných událostí, které poukáží na vyšší nebo nižší rizikovost elektromobilů. To vše teprve ukáže čas. 

 

Podle odborníků je možné do budoucna očekávat rozdílné postupy při stanovování ceny povinného ručení elektromobilů. Zpočátku se budou odvíjet od průzkumu ceny oprav a náhradních dílů, později hlavně od zkušeností s likvidacemi pojistných událostí.



Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.