epojisteni logo
cestovanie-auto

Povinné ručení 2017: Zákonný limit je nedostačující

5. 4. 2017
|
Délka čtení: 4 min.

Povinné ručení 2017: Zákonný limit je nedostačující

Zákon o povinném ručení kromě jiného stanovuje i minimální limit pojistného plnění, který v současné době činí 35 miliónů korun. Pojišťovny nabízí i varianty povinného ručení s vyššími pojistnými limity a odborníci motoristům jedním hlasem doporučují: “Připlaťte si za vyšší limity”. Příplatek není vysoký, škody však neustále rostou.


Od zavedení nového občanského zákoníku v roce 2014 uplynuly již 3 roky. Zrušil vyměřování škody podle tabulek a v podstatě neexistuje žádný limit. Výše škody se stanovuje individuálně podle mnoha kritérií. To platí také pro oběti dopravní nehod, které mohou požadovat až neuvěřitelné částky s ohledem na míru způsobené škody a její vliv na jejich budoucnost. Zdá se to nemožné, ale v řadě případů nemusí být dostačující ani zákonem stanovený limit.


Škody přesahující zákonný pojistný limit nejsou až tak neobvyklé. „Již v předchozích letech jsme zaregistrovali několik škod, které naši klienti způsobili v zahraničí, a pojistné plnění škod na zdraví se pohybovalo na hranici 100 miliónů Kč,“ uvedl Milan Káňa z Kooperativy.

Když pojistný limit nestačí

Jak již bylo řečeno, pojišťovny nesmí u povinného ručení nabízet nižší pojistný limit, než nařizuje zákon. Již řadu let je tato částka stejná a nezměnila se ani s novým občanským zákoníkem. Základní pojistný limit činí 35 milionů korun na majetkové škody a 35 milionů korun na škody na zdraví a životě. Odborníci však doporučují alespoň 50 milionů pro oba případy.


A přesáhnout škodu 35 milionů korun opravdu není nemožné. Pokud se tak stane, musí viník zbývající škodu uhradit ze svého. Nejčastěji k překročení pojistného limitu dochází u pojistných událostí, při kterých došlo k velmi vážným škodám na zdraví či životě. Nezapomeňte, že z pojistného plnění se hradí náklady na léčení, ztráta na výdělku, kompenzace za ztížení společenského uplatnění, výpomoc s náklady na péči apod.


„Řidiči by měli zohlednit především výši limitu plnění. Lidský život byl Nejvyšším soudem oceněn na deset miliónů korun. V některých případech proto zákonný minimální limit 35 miliónů na újmy na zdraví a na majetku nemusí stačit. Pro průměrného řidiče doporučuji proto limit alespoň 50 miliónů korun,“ uvedla Martina Kafková z finančně poradenské společnosti DataLife.

Za vyšší limit si klient připlatí až 17 %

Volba vyššího pojistného plnění výslednou cenu pojištění ovlivní, ale ne nijak výrazně. Podle pojišťoven je to přibližně 2 až 17 %. Samozřejmě záleží, jaký pojistný limit si vyberete. Některé pojišťovny nabízí nejvyšší pojistné limity plnění až 200 000 milionů korun. V takovém případě by pojistné bylo výrazně vyšší.


V každém případě platí, že o ceně se dá vždy diskutovat. Naše rada tedy zní: Neberte první cenovou nabídku a vyjednávejte. Na pomoc si vezměte ceny konkurence.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.