Pojišťovny varují: Povinné ručení se nevyplácí, zdražíme!
Pojišťovny varují: Povinné ručení se nevyplácí, zdražíme!
Pojišťovny si na povinné ručení stěžují neustále. Pojistné je příliš nízké a platby od pojištěných nepokryjí celkové náklady. Největší ztráty hlásí u zákonného pojištění nákladních vozidel, kde údajně tratí jednu třetinu. Řidiči by se proto měli připravit na brzké zdražování. Váš vůz chrání i nepovinné havarijní pojištění.
Pojišťovnám dochází s povinným ručením trpělivost. Zatímco od roku 2010 klesla průměrná výše pojistného od 24 %, průměrná výše vyplacené škody narostla o 47 %. Tato čísla oznámila Česká kancelář pojistitelů. Pojistné samozřejmě může klesat i nadále, avšak na úkor pojišťoven. Těm se stávající situace samozřejmě nelíbí.
Pojišťovny zaplatí na škodách o 12 % více, než vyberou na pojistném
Ještě v loňském roce byla špatná situace pouze v případě rizikových segmentů. Dnes je to problém povinného ručení jako takového. Například v případě pojištění osobních vozidel, činí ztráta pojišťoven 12 %. To znamená, že na pojistném vyberou o 12 % méně, než vyplatí poškozeným. V roce 2017 pojišťovny vybraly celkem 15,8 miliard korun a uhradily 17,65 miliardy korun.
Hůře jsou na tom pojišťovny v případě povinného ručení nákladních aut a leasingových flotil. Obě skupiny dlouhodobě patří mezi rizikové segmenty. Nákladní a firemní auta prostě bourají daleko častěji. Podle pojišťoven se ztráta vybraného pojistného v tomto pípadě pohybuje kolem 30 % ročně.
"Nůžky mezi cenou a náklady se stále víc rozevírají a pojišťovny se teď musí víc než kdy jindy soustředit na správné nastavení hodnocení rizika," uvedl Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.
Zdražování povinného ručení je nevyhnutelné
Tento názor sdílí nejen Česká kancelář pojistitelů a pojišťovny, ale i odborníci pravidelně sledující tento trh. Povinné ručení v Česku je výrazně levnější také v porovnání s ostatními zeměmi západní Evropy. U nás je průměrná cena povinného ručení činí 2 764 korun, v Německu je téměř dvojnásobná - 5 800 korun.
Nepomáhá ani relativně nízká nehodovost a stále lepší schopnost pojišťoven odhalovat pojistné podvody. Výrazně totiž narostly ceny oprav a nejvíce se zvedly částky za škody na zdraví na základě nového občanského zákoníku z roku 2015.
"Pojišťovny dosud udržovaly průměrnou cenu nepřirozeně nízko svojí obchodní politikou, například dotováním cen některých flotil leasingových společností nebo poskytováním obchodních slev i tam, kde nemají opodstatnění. Tyto klienty s nízkou cenou významnější zvýšení cen nemine, ale zdražení čeká i ostatní řidiče," řekl Karel Veselý, specialista na pojištění poradenské společnosti Deloitte.
Pojišťovny si však nijak nepolepší ani zdražením. Nejlepší časy, kdy vydělávaly díky vysokým maržím, jsou už dávno a může za to především silná konkurence. Naopak je čekají vyšší výdaje a hledání úsporných řešení jako například efektivnější likvidace škod a lepší řešení na odhalování pojistných podvodů.