Pojišťovny opět hlásí zdražení povinného ručení
Pojišťovny opět hlásí zdražení povinného ručení
To není nic neobvyklého. Pojišťovny si neustále stěžují, že je pro ně povinné ručení ztrátové, a pojistné by mělo být daleko vyšší. Téměř pravidelně na konci roku pojišťovny oznamují zdražení povinného ručení. Ani konec roku 2017 nebyl výjimkou. Zvýšení pojistného by se tentokrát mělo týkat pouze vybraných řidičů. Kterých?
Pojišťovny sice nad povinným ručením lamentují a nelíbí se jim podle nich příliš nízké ceny pojistného, zvednout ceny plošně se ale neodvažují. Proto se rozhodli pojistné zdražit, ale pouze řidičům, u který je riziko zavinění nehody vyšší. Letošní zdražení tak pocítí mladí řidiči bez zkušeností, se silnými vozy a z větších měst.
Nejvíce si připlatí si mladí řidiči se silnými auty
Pojišťovny už dávno neřeší výši pojistného pouze podle objemu motoru. Daleko častěji přihlíží k řidičům, jejich věku, zkušenostem a řidičským schopnostem. Za rizikové jsou považováni mladí řidiči a majitelé silnějších aut. K většímu počtu nehod dochází ve městech. Nejhorší je podle zástupců pojišťoven kombinace mladý řidič - silné auto - bydliště v Praze.
„Nejvíce škod podle statistik způsobují mladí řidiči. Pojišťovny jim navyšují základní pojistné až o padesát procent. Nejvyšší koeficient přitom uplatňují do věku 23 let. Bez příplatku za věk jsou zpravidla až řidiči kolem čtyřicátého roku,“ uvedl Filip Hubený z Broker Consulting.
Většina pojišťoven o rizikové řidiče příliš nestojí. Jedinou výjimku představuje pojišťovna Generali. Ta řidičům ve věku do 24 let naopak nabízí slevu na povinném ručením a to o 50 %.
Nízké ceny povinného ručení drží dole konkurence
Hlavní důvodem nespokojenosti pojišťoven je nepoměr mezi přijatým celkovým pojistným a vyplacenými škodami. Pojišťovny vyplácí stále vyšší plnění, ale pojistné tomu vůbec neodpovídá. Příčinou jsou stále vyšší odškodnění za újmy na zdraví, o jejichž výši nerozhodují tabulky, ale soudy.
Typickým příkladem je nehoda z roku 2017, při níž byl vážně zraněn spolujezdec. Z nehody si odnesl celoživotní následky a pojišťovna viníka Kooperativa odhaduje, že mu vyplatí více než 50 milionů korun. Pojišťovna Allianz zase eviduje nehodu, za kterou poškozenému uhradí nejméně 34 milionů korun.
Zdá se vám to jako ohromné částky? Ve skutečnosti se jedná o “malé” nehody. Alespoň z finančního hlediska. Na mnohem více peněz vyjdou řetězové nehody více aut na dálnicích, nehody kamionů, které vezou nebezpečný či drahý náklad nebo nehody, při nichž byli zranění vysoce postavení manažeři.
Pojišťovny varují před základním pojistným limitem
Na první pohled se může zákonem stanovený minimální pojistný limit 35 milionů korun pro škody na životě a zdraví a 35 milionů pro majetkové škody zdát dostatečný. Jak je ale vidět, stačit rozhodně nemusí. Pokud výše škody tuto částku překročí, je povinen rozdíl uhradit viník nehody. Pojišťovny proto řidičům důrazně doporučují, aby si povinné ručení sjednali s vyššími limity, a to alespoň 50 milionů korun.