Pojištění lodi
Mezi méně obvyklá pojištění patří pojištění lodi. Není se čemu divit. Česká republika nedisponuje velkými řekami, jezery ani mořem, které jsou pro vlastnění lodi podmínkou. I přesto existují lidé, kteří vlastní loď a hojně ji využívají v rámci možností, které jim naše přírodní podmínky poskytují.
Pojištění lodi patří mezi dopravní druhy pojištění a nabízí jej většina českých pojišťoven (např. Kooperativa či Allianz pojišťovna. Pojistit si můžete osobní loď, nákladní loď, motorový člun, jachtu, plachetnici, tlačnou, remorkéry a to včetně vybavení lodi, jejího příslušenství a strojního zařízení. V rámci běžného pojištění lodí není možné pojistit vodní skútry.
Pojištění lodí je podobné pojištění vozidel
Stejně jako pojištění vozidel zahrnuje pojištění lodí dva typy - pojištění odpovědnosti z provozu lodě (povinné ručení) a havarijní pojištění. Na rozdíl od povinného ručení v případě auto není pojištění odpovědnosti z provozu lodě povinné pro všechny majitele lodí. Ze zákona jej musí mít uzavřené pouze ti, kteří vlastní loď za účelem podnikání (např. plavby lodí pro turisty, lodní přeprava, apod.).
Povinné ručení je však vhodné pro všechny majitele lodí. Způsobit škodu, byť neúmyslně, není nic složitého. Ve vodě číhá řada nebezpečí, které nelze podceňovat. A pokud škodu zaviníte a dalším osobám způsobíte škodu na jejich majetku či dokonce zdraví, budete ji muset uhradit v plné výši.
Pojištění odpovědnosti z provozu lodě obvykle kryje:
škody na zdraví
škody na majetku
pojištění závodů a přípravy na ně
Vozidla mají zelenou kartu, lodě mají modrou kartu jako doklad o uzavřeném povinném ručení. Karta je napsaná v angličtině, což uvítají zejména ti, které své lodě vyváží na plavby po moři.
Havarijní pojištění se v první řadě vztahuje na škody způsobené živelnými událostmi (např. pád stromu či stožáru, velké vlny, kroupy, apod.) a na škody způsobené odcizením plavidla. V případě havárie je důležité určit viníka. Je-li viníkem jiná loď, škoda je uhrazená z jeho povinného ručení (či kapsy). Je-li viníkem majitel lodě, pojištění je uhrazeno z havarijního pojištění.
K základním typům pojištění lodě si mohou majitelé sjednat řadu dalších připojištění. Mezi ta nejčastější patří:
pojištění proti vandalismu
pojištění podvozku
pojištění rizik v důsledku nakládání a vykládání lodě na pevninu či na vodu
pojištění odpovědnosti za náklad
pojištění odpovědnosti za ekologické škody
pojištění výloh na odstranění vraku
Některé pojišťovny, které se na pojištění lodí specializují, nabízí havarijní pojištění ALL-RISK, které může krýt například všechna tato rizika:
živel, odcizení, havárie, vandalismus
asistenční služby
vykládka/nakládka
zazimování
poškození motoru, poškození plachty a lanoví
přeprava po souši
vybavení plavidla
přídavný člun s motorem
osobní věci
Jak se určuje výše pojistné částky?
Stejně jako u vozidel hraje roli více faktorů. Na výši pojistného má vliv druh plavidla (jachta, plachetnice, osobní loď, motorový člun, apod.), jeho hodnota, hodnota vybavení lodi, rok výroby, výkon motoru, využití lodi (komerční, soukromé, závodní, apod.) a zda je loď využívána pouze v ČR či po celém světě. Na základě uvedených údajů se provede výpočet a určí se pojistná částka a pojistné.
Na cenu má také vliv, jakou variantu pojištění si zvolíte. Zda si sjednáte pouze povinné ručení nebo i havarijní pojištění. Pojišťovny rády dávají slevu, ale zadarmo tak neučiní.
Roli hraje také délka pojištění. Na rozdíl od pojištění odpovědnosti vozidel, si můžete zvolit dobu pojištění od několika týdnů, měsíců až po dobu jednoho roku. Majitel lodi si pojištění obvykle sjednává s ohledem na dobu, po kterou ji aktivně využívá.