Výpočet ceny za kilometr se řeší například u soukromých vozidel používaných pro služební účely nebo při společných jízdách, kdy vlastník a často i řidič rozpočítává pohonné hmoty. Provoz auta ale není pouze o spotřebě paliva, ale také o dalších nákladech, které je nutné do ceny za 1 km započítat.
Ve skutečnosti pohonné hmoty tvoří jenom čtvrtinu všech nákladů souvisejících s provozem motorového vozidla. Dalších položek, které se v ceně za 1 km u osobního auta odrazí, je totiž mnohem více. Které to jsou?
Pořizovací cena
Nejvyšší podíl v celkových nákladech obvykle tvoří pořizovací ceny, která v případě koupě na leasing nebo úvěr zahrnuje také úroky a poplatky. To platí zejména u novějších vozidel, jejichž kupní cena se pohybuje ve stovkách tisíc.
Pojištění vozidel
K základním nákladům každého vozidla patří odpovědnostní pojištění povinné ručení, které je nařízeno zákonem. Spousta řidičů má sjednané také dobrovolné havarijní pojištění a případně i další připojištění.
Dálniční známka
Nemusí jít pouze o českou dálniční známku. Vlastním vozidlem jezdí do ciziny spousta Čechů. Do celkových nákladů je tedy třeba započítat také ostatní zakoupené dálniční známky (např. Rakousko, Slovinsko či dálniční mýto).
Roční servis, údržba, opravy
Sem patří pravidelné roční prohlídky a nutná údržba, která zahrnuje například výměnu oleje, vyvážení kolo, kontrolu brzd, řídících jednotek apod., emisní a technické kontroly, dále také opravy či výměny opotřebovaných a porouchaných součástí hlavně u starších a ojetých vozidel.
Pneumatiky
Nové auto je obvykle dodáno s jednou sadou letních pneumatik. Nový majitel tedy musí nakoupit sadu zimních pneumatik. To však není vše. Po určité době je nutné obě sady pneumatik vyměnit, aby splňovaly zákonné požadavky.
Spotřeba paliva
Vedle pořizovací ceny vozidla se zpravidla jedná o druhý největší náklad související s provozem vozidlech, který se odvíjí od počtu najetých kilometrů a ceny pohonných hmot, která se mění.
Počet najetých km
Celkové náklady samozřejmě ovlivňuje to, jak moc se s vozidlem jezdí. Čím více se jezdí, tím větší náklady padnou nejen na palivo, ale i na servis, údržbu a opravu. Přece jen je potřeba, že hodně ježděné auto bude mít větší požadavky na údržbu.