Policie bude mít právo po nehodě odebrat řidiči technický průkaz
Policie bude mít právo po nehodě odebrat řidiči technický průkaz
Ihned po vážné nehodě by měli mít dopravní policisté právo odebrat malý technický průkaz. Bude-li vlastník vozidla chtít vážně poškozený vůz opravit a uvést do provozu, bude jej čekat nová technická kontrola. Teprve poté mu bude technický průkaz vrácen.
O tuto možnost usilovali čeští dopravní policisté již delší dobu. Nyní tomu konečně ministerstvo dopravy dalo zelenou. Cílem je zabránit neodborným opravám silně poškozených vozidel, které mohou ohrozit život posádky při případné další nehodě. Opravy nabouraných vozidel bývají totiž často prováděny velmi neodborně. Pokud tedy bude muset vlastník absolvovat technickou kontrolu, která prokáže, že je vozidlo ve správném technickém stavu, předejde se závažným technickým závadám.
V tuto chvíli se ministerstvo dopravy zabývá specifikací konkrétních podmínek a pravidel. V zásadě by však mělo jít o případy, kde jsou vozidla po nehodě viditelně poškozená nebo jsou vážné nehodě a doslova jde o odepsané vozy.
Do provozu se vrací na 20 procent bouraných vozidel
Po vážných nehodách je většina vozidel určená k likvidaci. I přesto se však někteří vlastníci pokouší vozidlo opravit a téměř 20 procent z nich se dokonce vrátí znovu do provozu. Bohužel je většina vozidel opravena velmi nekvalitně a to tak, že opravené vozidlo ohrožuje posádku na životech. "Technický stav vozidla není příčinou dopravní nehody, ale má bezprostřední vliv na její následek," vysvětluje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
A právě z tohoto důvodu bude muset havarované a následně opravené vozidlo projít novou technickou kontrolu, která zamezí návratu nebezpečných aut na silnice. Je tak pravděpodobné, že se řidiči budou obracet na autorizované servisy, které jsou schopni zajistit kvalitativně odpovídající opravu.
Policisté každým rokem odhalí desetitisíce technických závad
Podle údajů policie je každoročně odhaleno desetitisíce závažných závad, které jsou pokutované. V roce 2013 udělili policisté pokuty ve výši 50 miliónů korun a v roce 2013 to bylo 40 miliónů korun.
Jednou ze závad může být také příliš tmavé sklo. Jakmile pracovníci STK obdrží měřící přístroj, začnou průzornost oken měřit. Za příliš tmavé sklo mohou policisté udělit pokutu ve výši až 2 000 korun. "Řidiči, případně chodci a řidiči, navazují oční kontakt a právě zatemnění vozu může zabránit očnímu kontaktu a může to mít negativní vliv na bezpečnost silničního provozu," doplnil Tomáš Lerch.