epojisteni logo
blg-srt-car4

Nenechte se pojišťovnou obrat o peníze

Nenechte se pojišťovnou obrat o peníze

Stala se vám nehoda a pojišťovna vám odmítla vyplatit plnou náhradu škody? Pokud vaše pojišťovna uvedla jako důvod amortizaci, pak tak učinila neoprávněně a vy se můžete bránit. Pojišťovna nemá žádné právo krátit  pojistné  plnění právě z tohoto důvodu, rozhodl Ústavní soud.

Stane-li se vám nehoda a vy máte nárok na úhradu škody na základě povinného ručení či havarijního pojištění, pak je pojišťovna povinná uhradit opravu vozidla v plné výši. Krácení pojistného plnění z důvodu  amortizace  je zcela nepřípustné. Bohužel se to stává velmi často a mnoho lidí tak přijde o desítky tisíc korun, protože neznají svá práva. Jestliže se do této situace dostanete, měli byste vyjádřit svůj nesouhlas s likvidací.

„V praxi se velmi často setkáváme s neoprávněným krácením ze strany pojišťoven, které nejčastěji argumentují, že  poškozený  by se proplacením nových dílů na svůj poškozený starší automobil obohatil. Jejich propočty pak vychází z předpokladu, že na starší vůz proplatí jen starší díly, které zahrnou do kalkulace,“ upozorňuje na praxi pojišťoven Kateřina Procházková, mluvčí portálu Poradnaveritele.cz.

„V praxi se s tímto jevem setkáváme velmi často u všech pojišťoven, pokud dojde k poškození vozidla staršího šest let, které má najeto přes 110 tisíc kilometrů. Pojišťovny při likvidaci pojistné události postupují dle Znaleckého standardu č. I/2005, který slouží k oceňování motorových a přípojných vozidel a ke stanovení výše majetkové újmy, způsobené poškozením těchto vozidel,“ říká také Šárka Dušková, likvidační specialistka společnosti Partners.

Amortizace. O co se jedná?

Pod pojmem amortizace se rozumí „postupné snižování hodnoty vozidla zahrnující jeho opotřebování při výrobě a následném provozu“. Pojišťovny amortizaci vyjadřují pomocí procent či konkrétní částky. Pojišťovny tvrdí, že oprava vozidla za použití originálních a nových náhradních dílů zvyšuje hodnotu vozidla, což údajně vede k obohacení poškozeného.

Ústavní soud rozhodl v neprospěch pojišťoven

Ústavní soud však s postojem pojišťoven rozhodně nesouhlasí a rozhodl v jejich neprospěch. Pojišťovny nemají žádné právo krátit pojistné plnění z důvodu amortizace. Podle ústavního soudu není možné, aby poškození zaplatili opravu vozidla obzvláště tehdy, pokud ji nezavinili. „Není možné, aby byli díky nehodě, kterou nezpůsobili, poškození dvakrát. Jednou, že mají ne vlastní vinou automobil nabouraný a podruhé proto, že jim pojišťovna upře nárok na kompletní plnění pojistné události,“ shrnula rozhodnutí Ústavního soudu Kateřina Procházková.

Nyní roste počet řidičů, kteří vyjadřují nesouhlas s likvidací pojišťoven. Aby se domohli svých práv a peněz, obracejí se na soudy. Ty jim ve většině případů dávají za pravdu. Nejčastějším závěrem těchto případu je zpráva, která říká, že „povinnost k úhradě nákladů na uvedení věci do původního stavu nelze přenášet na poškozeného a nedůvodně jej znevýhodňovat oproti škůdci”.

Povinné ručení versus havarijní pojištění

Samozřejmostí by pro všechny řidiče mělo být povinné ručení  neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, které se vztahuje na škody způsobené na majetku a zdraví třetích osob. Havarijní pojištění však má také smysl, protože hradí škody, které se na vozidle staly v důsledky vlastního zavinění, živelných událostí, vandalismu či krádeže. Ať už vaši  pojistnou událost kryje povinné ručení  nebo havarijní pojištění, v obou případech by vám pojišťovna neměla plnění krátit kvůli amortizaci.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se bránit rozhodnutí pojišťovny?

Rozhodnutí o krácení pojistného z důvodu amortizace není jediným důvodem, proč pojišťovny odmítají plnění. Mezi další patří například obvinění, že jste se s účastníkem nehody znali a nehodu sehráli, nebo pochybnosti o průběhu nehody. V těchto případech vám ale pojišťovna musí prokázat, že se snažíte o pojistný podvod a nemůže vám plnění jen tak zamítnout. V každém případě máte právo vyjádřit nesouhlas s likvidací.

Odvolejte se proti rozhodnutí pojišťovny

Přišlo vám od pojišťovny rozhodnutí o krácení nebo dokonce odmítnutí plnění? Pak se proti rozhodnutí pojišťovny okamžite odvolejte. Podejte písemné odvolání proti krácení pojistného plnění a žádejte nové prošetření pojistné události.

Jestliže pojišťovna vašim námitkám nevyhoví, nezbývá vám nic jiného, než se jít soudit. Když to ale dojde tak daleko, většina řidičů si řekne, že to kvůli několika tisícům nestojí za to. Je pravda, že soudní spor se bude nejspíš táhnout delší dobu, na druhou stranu šance na vítězství je opravdu vysoká.

Srovnání cen havarijního pojištění zdarma

Chcete si sjednat havarijní pojištění, ale neorientujete se v cenách na trhu? Stačí vyplnit pár údajů do naší kalkulačky a my vám poradíme s výběrem i sjednáním nabídky na míru pro vás.

Autor - Jana Březinová
Jana BřezinováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.