epojisteni logo

Nejvíce se Češi bojí krádeže auta, velké škody však páchají i vandalové

16. 4. 2018
|
Délka čtení: 5 min.

Nejvíce se Češi bojí krádeže auta, velké škody však páchají i vandalové

Pokud vám škodu na autě způsobí někdo jiný, řeší se oprava a případně další škody z povinného ručení viníka. Díky zákonu o povinném ručení je to snadné. Tak to ale nemusí být vždy. Pro ostatní případy je tu havarijní pojištění. Ale ani to nemusí být jednoznačně. Zvlášť, když si vyberete pouze některá rizika.


Podle pojišťoven si Češi havarijní pojištění sjednávají ze dvou důvodů. Za prvé se obávají, že si škodu na autě způsobí vlastní chybou, a za druhé mají strach z krádeže. Autu však hrozí i další nezanedbatelná rizika, jako například živelné pohromy, vandalismus či střet se zvěří.

„Z našich zkušeností víme, že řidiči na havarijní pojištění myslí, často jej ale sjednají jen v omezené podobě. Dávají přednost pojištění proti krádeži vozu před pojištěním proti vandalismu, střetu se zvěří či živelnými pohromami. Ukradený vůz je bezpochyby velká finanční zátěž, ale i vandalismus může přijít na pěknou sumu. Navíc je potřeba počítat s tím, že pachatele, na kterém by částku šlo vymáhat, se v mnoha případech nepodaří dostihnout,“ vysvětluje produktová manažerka Vanda Kýpeť ze Slavia pojišťovny.

Nejlepší krytí nabízí varianta All risk

Stejně jako u povinného ručení i v případě havarijního pojištění mívá pojištěný na výběr z několika různých variant. Liší se například ve výši pojistných limitů či ve volbě pojištěných rizik. Nejlepší pojistnou ochranu nabízí samozřejmě krytí všech možných rizik. Takové havarijní pojištění je označováno jako All risk. Jeho jedinou nevýhodou je vyšší cena.

Pokud pojištěný nechce platit tolik, může si vybrat kombinaci určitých rizik. Pojištěný by si měl učinit jasno v tom, jaká rizika mu reálně hrozí. Protože velké škody dokáže napáchat nejen zloděj, ale také pořádná vichřice či pád stromu a případně i vandal. To samé platí pro střet se zvěří. Oprava vozidle po “zásahu” kroupového nadělení může vyjít i na několik desítek tisíc korun. A hádejte, kdo to zaplatí, nebudete-li mít sjednané havarijní pojištění?

Zloději mají větší “zájem” o díly než o celá auta

Počet ukradených vozidel klesá. Vyplývá to ze statistik, které každým rokem uveřejňuje Česká policie. Například v roce 2016 bylo ukradeno 4 920 aut, loni už “jen” 3 594. To však neplatí pro krádeže dílů a součástek. Zde totiž čísla naopak narůstají. Zatímco v roce 2016 policie evidovala 3 814 krádeží součástek, loni už to bylo 4 191.

Zejména ve městech se také daří vandalismu. „Zatímco vozů se kradlo méně, zájem o díly u zlodějů naopak stoupl. Vandalismus, ať už v podobě poškrábaného laku, ukradených kol či poškození oken, je typicky nejvíce rozšířený ve velkých městech.  Pojistné  události tohoto typu evidujeme především v Praze, Brně či Ostravě. Nejčastěji k nim dochází na větších sídlištích, kde není vůz možné zaparkovat do garáže a zároveň na něj majitel často nemá výhled. Je tak ideálním terčem vandalů,“ zdůrazňuje Vanda Kýpeť, proč má havarijní pojištění proti vandalismu smysl.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.