Nejrychlejší automobil na světě pokořil hranici 300 mil za hodinu

19. 8. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

Nejrychlejším autem světa je od srpna loňského roku Bugatti Chiron. Jako první tento supersport pokořil hranici 300 mil/h (490 km/h). Překonal tak předchozí rekord švédského krále superrychlých aut model Koenigsegg Agera RS činící už tehdy neuvěřitelných 447,19 km/h.

Když se před několika lety švédský supersport Koenigsegg Agera RS s maximální rychlostí 447,19 km/h stal novým držitelem světového rekordu, vedení automobilky Bugatti si rychle uvědomilo, že je čeká zatraceně spousta práce, aby nový rekord se ctí překonali. 

Evidentní bylo například to, že sériově vyráběný vůz to už určitě nebude. A to proto, že standardně elektronicky omezena maximální rychlost končí na 420 km/h kvůli pneumatikám. Bugatti se tedy rozhodlo vyvinout a vyrobit vůz, kterým švédského rivala doslova zadupe do země. Cílem bylo pokořit hranici 300 mil/hod a nejlépe rovnou 500 km/h.

Jak Bugatti vylepšil sériový Chiron na rychlostního rekordmana

Vývojový tým se pustil do náročného úkolu z rychlého Chiron učinit ještě rychlejší Chiron. Spojili se tedy s odborníky na rychlost a vývojáře závodních z Dallary a společně začali pracovat na tom, jak by vylepšený Chiron překonal rychlost 300 mil/h. 

Výsledkem byl o 25 cm prodloužený celý vůz s nižším podvozkem kvůli lepší aerodynamice. Neobvyklé vertikální řešení výfuků uvolnilo místo pro větší difuzor, jehož úkolem přisát vůz ještě více k asfaltu.  

Celá záď supersportu získala aerodynamičtější tvar, takže zcela zbytečné by bylo přidávat oblíbené výsuvné křídlo. U Chironu působí jako spojler celá vylepšená záď. Posílení se dočkal také osmilitrový šestnáctiválcový motor se čtyřmi zuby nazývaný “Thor” a výkonem 1 600 koní. Beze změny zůstala převodovka a pohon 4x4.

Nezbytné změny proběhly v interiéru, kde se objevila bezpečnostní klec a doplňkové počítačové systémy “usazené” na místo spolujezdce.

Za volant Bugatti Chiron se posadil veterán rychlostních rekordu

Nejnovější rychlostní rekord se uskutečnil 2. srpna 2019 na testovací trati koncernu Volkswagen Ehra-Lessien, jehož nejdelší rovinka je dlouhá 8,7 km. Za volant se posadil Andy Wallace, automobilový závodník a veterán rychlostních rekordů. Například s legendárním McLarenem F1 zajel starší rekord 389 km/h. Rekordu se mu podařilo dosáhnout i tentokrát a to na neuvěřitelných 490,48 km/h.


Je libo nejrychlejší automobil na světě? K mání bude 30 kusů

Na základě dosaženého úspěchu se Bugatti rozhodlo pustit do výroby 30 kusů v tomto jedinečném, samozřejmě lehce upraveném provedení. Půjde o Bugatti Chiron Super Sport 300+ v černé barvě a oranžovými pruhy se stejným motorem o stejném výkonu a převodovkou, která umožňuje vůz rozjet až na výše zmiňovanou šílenou rychlost.  

To však neznamená, že se tak stane. Sériově vyráběný Bugatti Chiron Super Sport 300+ bude vybaven elektronickým omezovačem rychlosti. Je rozumné, že Bugatti nechce riskovat, že by se její zákazníci na vlastní pěst a bez odpovídajících zkušeností a podmínek pouštěl do rychlostních dobrodružstvích. Maximální rychlost tedy zůstane na oněch 420 km/h, což je samo o sobě hodně.

Odlišně však bude vypadat interiér, který už nebude připomínat laboratoř, ale pohodlnou sportovní sedačku nejen pro řidiče, ale i spolujezdce. Chybět bude i bezpečnostní a ochranná klec. Podvozek rovně nebude tak nízko, aby bylo možné s Bugatti Chironem jezdit i na normálních silnicích.

Na maximálku se bude možné rozjet, ale pouze na okruhu

Na druhou stranu však Bugatti nechce své zákazníky připravit o zážitek. Proto jim nabízí možnost namontovat ochrannou klec a vypojit omezovač rychlosti. To se však může stát pouze na jednom místě a to na testovacím okruhu Ehra-Lessien, kde byl pokořen světový rekord.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • výlet na motorce v horách
    04. prosince 2024|Petr Pohůdka
    Povinná výbava auta a motorky 2025

    Ani v roce 2025 nesmíte na české silnice vyrazit bez povinné výbavy. Jak se povinná výbava motorového vozidla v ČR změnila, co k ní musíte doplnit při cestě do zahraničí a jaké další prvky obsahuje doporučená výbava do auta a na motorku?

  • zvire-na-silnici
    25. listopadu 2024|Jana Březinová
    Srážka se zvěří: Jak postupovat a jak se pojistit?

    Každý den se na českých silnicích stane 40–50 nehod se zvěří. Největší riziko číhá na lesních úsecích silnic v brzkých ranních a večerních hodinách. Průměrná škoda na vozidle dosahuje 40 000 Kč, ale povinné ručení ji nepokryje. Jak se srážce se zvěří vyhnout a jak se na takové situace pojistit?

  • ridic
    22. listopadu 2024|Jana Březinová
    Výměna řidičského průkazu: Jak ji vyřídit na úřadu nebo online

    Ať už vám končí platnost, změnili jste osobní údaje, nebo jste řidičský průkaz ztratili, poradíme, jak postupovat při jeho výměně. Dozvíte se, jak na výměnu řidičáku na úřadu i online, jaké doklady potřebujete i kolik zaplatíte.

  • auto-v-zime
    15. listopadu 2024|Jana Březinová
    Sněhové řetězy: Kdy je potřebujete a jak je správně používat?

    Sněhové řetězy pomůžou s vyjetím kopců na silné vrstvě sněhu nebo ledu. Postarají se o lepší záběr pneumatik a zkracují brzdnou dráhu. V označených úsecích je musíte použít povinně. Jak sněhové řetězy vybrat, jak je nasadit a jak s nimi správně jezdit?

  • Přezutí pneumatik v servisu
    31. října 2024|Petr Pohůdka
    Zimní pneumatiky: Od kdy jsou povinné, na co si dát pozor a jak ovlivňují bezpečnost

    Od listopadu do března jsou na českých silnicích povinné zimní pneumatiky. Povinnost sice neplatí za všech okolností, ale pokud v zimě jezdíte pravidelně, zimní či alespoň celoroční pneumatiky by měly být samozřejmostí. Kdy přezout letní gumy a proč jsou zimní pneumatiky důležité?

  • rozbité čelné sklo na aute
    30. října 2024|Jana Březinová
    Prasklé čelní sklo: Kolik stojí oprava, výměna či pojištění?

    Rozbité čelní sklo patří u autopojištění k nejčastějším pojistným událostem. Přestože na vině je typicky jen malý kamínek, škody se v průměru pohybují přes 10 tisíc Kč. Jak se pojistit, abyste tuto částku neplatili z vlastní kapsy a jakým způsobem prasklé čelní sklo řešit?

  • 28. října 2024|Petr Pohůdka
    Reflexní vesta do auta: Kdy a kde vám nesmí chybět?

    Reflexní vesta byla po dlouhou dobu součástí povinné výbavy motorových vozidel. V roce 2018 došlo k novelizaci příslušné vyhlášky a výstražná vesta byla ze seznamu vyškrtnuta. Jak to s reflexní vestou v ČR aktuálně je? Musíte ji mít, či nikoliv?

  • ruka-muze-v-saku-predava-klice-od-auta
    24. října 2024|Jana Březinová
    Krok za krokem: Přepis vozidla na nového majitele

    Koupi auta dokončíte až ve chvíli, kdy na registru vozidel provedete změnu vlastníka. Kupující obdrží nové osvědčení o registraci – malý techničák, a tím se oficiálně stává novým majitelem vozidla. Jak přepis probíhá, kolik stojí a na co si dát pozor?

  • autoskola
    22. října 2024|Jana Březinová
    Jak hravě zvládnout testy do autoškoly

    Chystáte se do autoškoly a děsí vás představa teoretické zkoušky? Nemusíte se bát! Testy do autoškoly jsou sice výzva, ale s dobře zvolenou strategií a správnými zdroji je hravě zvládnete. Připravili jsme pro vás důležité informace, jak testy probíhají, z jakých materiálů se učit i na jaké chytáky si dát pozor.

  • autonehoda v zahraničí
    09. října 2024|Jana Březinová
    Pojistná událost v zahraničí: Jak správně postupovat

    Cestování do zahraničí přináší úžasné zážitky, ale občas i nečekané problémy. Ať se jedná o úraz, krádež nebo dopravní nehodu, zachrání vás vhodné pojištění. Ale jak správně postupovat při pojistné události, aby vám pojišťovna peníze vyplatila?