Téměř každý rok se na trhu objeví nějaký ten luxusní “super” vůz, který usiluje o titul nejrychlejšího nebo nejdražšího auta na světě, nejlépe obojí. Za neskutečné ceny se prodávají také starší dnes už legendární supersportovní vozidla. Která z nich ohromila svět nejvíce?
Stanovit nejdražší auto na světě není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Nejdráže se zpravidla prodávají luxusní supersporty od známých výrobců aut, jako je Ferrari, Lamborghini, Bugatti, Koenigsegg a další.
Je však třeba odlišit supersporty homologované pro použití nejen na okruhy, ale také na běžné silnice a supersporty určené pouze pro závodní okruhy. Jedná se o rozdílná auta a cenové rozdíly mezi nimi jsou obrovské. Silniční luxusní auto vychází levněji oproti závodním speciálům a to zejména těm vyrobeným v 60. letech minulého století.
Ferrari 250 GTO - rekordman mezi nejluxusnějšími auty světa
Rekordmana mezi luxusními auty prodávané za nehorázné sumy představuje už hezkou řádku let úchvatný legendární model pd italské automobilky a výrobce luxusních sporťáků Ferrari 250 GTO.
Například v roce 2018 se jeden kousek modelu Ferrari GTO s výrobním číslem 4153GT z rocku 1963 prodal za ztěží uvěřitelných 1,5 miliardy korun. Podle odborníků cena tohoto konkrétního modelu může vyšplhat během pár o dalších 500 miliard korun. Takový vůz nelze považovat ani za veterána, ani za sběratelský kousek, ale za opravdu výnosnou investici.
Ferrari 250 GTO se vyrábělo v letech 1962 až 1964 a vyrobeno bylo pouze 36 kusů. I díky tomu se jedná o raritu mezi sportovními speciály a konkrétně s výše uvedeným modelem se na silnici neprojedete. Je to totiž supersportovní závodní automobil určený pouze závodní okruhy. Však se také už v 60. letech mohl řítit maximální rychlostí až 280 km/h.
Pagani Zonda - nejdražší auto světa?
Dle níže uvedeného žebříčku je nejdražším vozidlem na světě exkluzivní model s exoticky znějícím názvem Pagani Zonda HP Barchetta. Výrobcem je italská automobilka Pagani ze San Cesaria sul Panaro nedaleko Modeny. Jedná se o jedinečný automobil a to nejen z pohledu luxusní ceny, která se pohybuje v řádech několika stovek milionů korun.
Jedno z nejluxusnějších aut světa Pagani Zonda se začalo vyrábět v roce 1999, poté co byl oficiálně představen na každoročním autosalonu ve švýcarské Ženevě. Výroba byla oficiálně ukončena před osmi lety v roce 2013, kdy Zondu nahradil nový model Pagani Huayra.
Model Pagani Zonda se však povedla natolik, že je o něj mezi experty stále velký zájem i po osmnácti letech existence. Nová Pagani Huayra ji dosud nepřekonala. Bohatá klienta si Zondu stále žádá a díky tomu mohou stále vznikat nové kusy na objednávku, případně se na trhu objeví pár kousků limitované edice.
Nejluxusnější edice Pagani Zonda HP Barchetta
Jedním z TOP verzí je nádherná Pagani Zonda HP Barchetta z roku 2017. Iniciály v názvu HP znamenají jméno zakladatele automobilky Horacia Paganiho, který si tento konkrétní kus nechal vyrobit na míru jen pro sebe.
Horaciova milovaná Pagani Zonda HP Barchetta se od “běžné” verze poměrně hodně liší a to zejména díky jedinečným aerodynamickým vlastnostem. Jedná se o typ otevřeného sportovního vozidla (angl. speedster, it. barchetta) s nízkým čelním sklem protaženým do strany podobně, jak se to u sportovních aut dělalo v 60. letech.
Pod kapotou této unikátní Zondy se ukrývá skvost mezi motory a to atmosférický vidlicový dvanáctiválec AMG o objemu 7,3 litrů s nenahraditelným zvukem.
Žebříček dvaceti nejdražších vozidel na světě (včetně ceny):
Pagani Zonda HP Barchetta za 400 mil. Kč
Rolls-Royce Sweptail za 342 mil. Kč
Bugatti La Voiture Noire za 320 mil. Kč
Bugatti Centodieci za 240 mil. Kč
Aston Martin DBZ Centenary Edition za 160 mil. Kč
Bugatti Divo za 133 mil. Kč
Bugatti Chiron Super Sport 300 za 112 mil. Kč
Pagani Huayra BC Roadster za 98 mil. Kč
Koenigsegg Jesko Absolut za 80 mil. Kč
Lamborghini Sian za 80 mil. Kč
Aspark Owl za 78 mil. Kč
Pininfarina Battista za 69 mil. Kč
Mercedes-AMG One za 67 mil. Kč
Aston Martin Valkyrie za 67 mil. Kč
Koenigsegg CCXR Trevita za 59 mil. Kč
Lamborghini Centenario za 53 mi. Kč
McLaren Speedtail za 52 mil. Kč
Koenigsegg Gemera za 45 mil. Kč
Ferrari Monza SP1 a SP2 za 43 mil. Kč
McLaren Elva za 42 mil. Kč
Zdroj: Garaz.cz