Nejčastější příčina dopravních nehod v ČR? Nepřiměřená rychlost
Nejčastější příčina dopravních nehod v ČR? Nepřiměřená rychlost
Havarijní pojištění je příliš drahé a nevyplatí se. Nemá smysl havarijně pojišťovat staré auto. To jsou nejčastější dva argumenty řidičů, proč neutrácet za havarijko. Na jednu stranu mají pravdu. Havarijní pojištění opravdu něco stojí. Jeho význam si motoristé uvědomí v momentě, kdy musí ze svého uhradit škodu, kterou nekryje povinné ručení.
Češi vnímají maximální povolenou rychlost značně lehkomyslně. Více než 86 % českých řidičů přiznává pravidelné porušování nejvyšší dovolené rychlosti až o 10 km/h. 66 % řidičů jezdí dokonce mnohem rychleji a to nejen mimo obce.
V roce 2016 bylo porušení maximální povolené rychlosti třetí nejčastější příčinou všech dopravních nehod. Celkem se jednalo o 14 283 nehod, při kterých zemřelo 195 osob a zraněno bylo 7 347. Nejčastějším místem jsou úseky mimo obce, na kterých čeští řidiči porušují rychlost nejčastěji. Nejvíce rizikovými místy jsou zatáčky a jejich okolí.
Nepřiměřená rychlost ohrožuje také chodce
Silniční provoz ohrožuje nejen posádky v automobilech a motocyklech, ale také chodce či cyklisty. Nejenže se mohou stát obětmi nehody, ale dokonce ji mohou i zavinit. V roce 2016 čísla hovoří o 122 nehodách, které zavinili chodci. Stačí se špatně rozhlédnout nebo neodhadnout vzdálenost a tragédie je na světě. Nebývá to však striktně jejich chyba.
Bohužel jsou to především řidiči motorových vozidel, kteří porušováním rychlosti ohrožují celé své okolí. Chodec, který se rozhodne například přejít silnici, počítá s určitou rychlostí vozidla. Pokud jede řidič výrazně rychleji, ocitne se chodec v nevýhodné situaci a přes veškerou opatrnost může dojít k nehodě s tragickými následky.
Vysoká rychlost negativně ovlivňuje reakce řidiči
Řidiči běžně porušující povolenou rychlost si často neuvědomují, že ovlivněny jsou jejich pohotové reakce. Čím rychleji jede, tím spíše nedokáže dostatečně rychle zabrzdit a zabránit tak srážce. To platí zejména v případě omezené rychlosti ve městech, obcích a na vybraných úsecích. Srážku při rychlosti 30 km/h přežije 97 % chodců, při rychlosti 60 km/h už jen pouhých 10 %. I z tohoto důvodu je stále častější omezování rychlosti na 30 km/h v obytných zónách.
Nebezpečí rychlé jízdy není pouze o konečném čísle na tachometru, ale závisí také na dalších kritériích jako aktuální stav vozovky, technický stav vozidla, hustota provozu, povětrnostní podmínky apod. Řidiči velice často překračují nejvyšší povolenou rychlost za špatné viditelnosti a dokonce se nebojí předjíždět v zatáčkách a na plné čáře! Při rychlosti 60 km/h a více za deště může řidiče lehce potkat aquaplanning, při kterém je vozidlo zcela neovladatelné.
Dodržovat rychlost je normální
Stanovení maximální rychlosti a její omezení na určitých úsecích má své důvody, které si nevymyslel znuděný úředník při obědové pauze. Mají své důvody a také proto jsou stanovené zákonem. S ohledem na bezpečnost svoji i ostatních účastníků by mělo být normální její dodržování a to zejména za zhoršených klimatických podmínek. Problematická však může být i příliš pomalá jízda. Například na dálnici, kde se běžně jezdí 130 km/h, nemá co dělat vozidla jedoucí rychlostí 60 km/h.