5 nejčastějších chyb u pojištění vozidel a motocyklů
Nedostatečné krytí, chybějící asistenční služby nebo vynechání důležitých připojištění. Povinné ručení musí mít v ČR všechna motorová vozidla, jejich provozovatelé se ale při sjednání pojištění opakovaně dopouští mnoha chyb. Které chyby patří k nejčastějším, co mohou způsobit a jak se jim nejsnáze vyhnout?
1. Provozovatel neplatí za nepoužívané vozidlo pojištění
Máte vozidlo trvale zaparkované v garáži nebo na zahradě a nejezdíte s ním? I v takovém případě za něj musíte platit povinné ručení. Pojištění musí mít všechna vozidla s přidělenou registrační značkou, jinak riskujete pokutu až 50 tisíc Kč a navíc ještě příspěvek České kanceláři pojistitelů za každý den chybějícího pojištění (30–93 Kč/den podle objemu motoru).
Pokud si staré auto či motocykl chcete z nějakého důvodu ponechat, musíte SPZ vrátit a vozidlo vyřadit z registru. K vyřazení musí dojít nejpozději do 14 dnů od konce platnosti původního povinného ručení. Vozidlo poté samozřejmě nesmí na silnici. U dopravních prostředků využívaných jen v určitou část roku můžete využít tzv. sezónní povinné ručení nebo uložit registrační značky do depozitu a vozidlo dočasně vyřadit z registru.
Věděli jste?
Od dubna roku 2024 zodpovídá za sjednání povinného ručení podle zákona č. 30/2024 Sb. provozovatel vozidla. Dříve za pojištění auta nebo motorky zodpovídal vlastník. Cílem změny je odstranění nelogického stavu, kdy povinnost ležela na vlastníkovi, ale přestupkem bylo provozování vozidla bez pojištění.
2. Sjednání pojištění s nedostatečným krytím
Základní rozsah povinného ručení je stanovený zákonem. U pojišťovny si můžete sjednat pouze pojištění s minimálními limity ve výši 50 milionů Kč u újmy na zdraví i věcných škod. Přestože se zákonné limity v roce 2024 zvýšily z původních 35 milionů, stále nemusí být v mnoha případech dostatečné.
Z povinného ručení se neplatí jen škoda u nabouraných vozidel, ale mimo jiné také:
náklady na léčení v případě úrazu,
ušlý zisk poškozených osob,
náklady spojené s právním zastoupením při uplatňování nároků z povinného ručení,
náklady zásahu hasičského záchranného sboru,
zachraňovací náklady včetně nákladů spojených s likvidováním následků dopravní nehody.
V případě způsobení hromadné nebo vážné dopravní nehody mohou náklady minimální limity přesáhnout. Škodu nad rámec limitů bohužel musíte zaplatit ze svého. Výši limitů proto raději nastavte na 100/100 milionů Kč.
Kdo nabízí nejlevnější povinné ručení?
Zjistěte, která pojišťovna vám nabídne vysoké limity nejvýhodněji. Nejlevnější povinné ručení najdete během pár minut v naší online kalkulačce. Ve srovnávači povinného ručení ale věnujte pozornost i dalším parametrům pojištění. Ne vždy je nejlevnější nabídka tou nejlepší volbou.
3. Zajištění pouze základních asistenčních služeb
Asistenční služby dnes tvoří nedílnou součást povinného ručení u všech pojišťoven. Značně se však liší svými limity a rozsahem. Řidiči si často myslí, že v bezplatné asistenci mají opravu vozidla na místě nebo odtah do servisu. Obě služby ale většinou bývají omezené maximální částkou, kterou vám pojišťovna v těchto situacích uhradí. Ta zdaleka nemusí pokrýt veškeré náklady. U opravy na místě může rozhodovat také čas, který mechanik stráví opravou vozidla, při odtahu zase vstupuje do hry vzdálenost od servisu.
Pojišťovny obvykle nabízí více druhů asistence. V základních balíčcích jsou asistenční služby velmi omezené. Pokud chcete mít jistotu, že v krizové situaci nezůstanete na holičkách, připlaťte si za rozšířenou asistenci. Oproti základnímu tarifu zahrnuje například zapůjčení náhradního vozidla, zajištění ubytování, plnohodnotnou asistenci v zahraničí nebo pomoc při ztrátě či zabouchnutí klíčů.
4. Vynechání důležitých připojištění
Podobně jako asistenční služby si můžete rozšířit rizika, na něž se pojištění vztahuje. Díky připojištění vám povinné ručení částečně nahradí i havarijní pojištění. Která připojištění stojí za zvážení?
Připojištění skel: K poškození čelního skla stačí jeden letící kamínek. Cena opravy přitom běžně atakuje 10 tisíc Kč, u novějších aut vás nové sklo vyjde ještě dráž. Není proto divu, že si připojištění skel sjednává každý čtvrtý řidič. Vozidlo s prasklým či rozbitým čelním sklem navíc není podle zákona způsobilé k jízdě – je-li poškození ve stírané ploše větší než 20 mm. Za jízdu s takto poškozeným sklem vám hrozí pokuta až 10 000 Kč ve správním řízení a 6 trestných bodů.
Připojištění živlů: Krupobití, pád stromu, povodně, vichřice nebo třeba požár. Živelní události sice nepřichází tak často, ale když už udeří, škody bývají fatální. Bez pojištění auta či motorky proti živlům zaplatíte kompletní opravu z vlastní kapsy.
Připojištění střetu se zvěří: Policie v ČR každoročně eviduje zhruba 15 tisíc srážek se zvěří, tedy více než 40 případů denně. Zvýšené riziko platí zejména v době rozbřesku a soumraku, kdy je zvěř nejaktivnější. Ochranu před případnými škodami vám zajistí připojištění střetu se zvěří, které běžně stojí cca 600–800 Kč/rok.
Připojištění odcizení: Tento typ připojištění zvažte především u nových a často kradených aut (Škoda, Volkswagen). Hodně se kradou také motorky – zloději je zvládnou během několika minut naložit na přívěs a odjet. Bez připojištění si nové vozidlo bohužel musíte koupit ze svého.
5. Nedostatečná kontrola povinného ručení
I když čtení několikastránkové pojistné smlouvy rozhodně není zábavné, vynechat byste ho neměli. Svým podpisem totiž vyjadřujete souhlas s podmínkami smlouvy. Ve smlouvě si zkontrolujte zejména limity pojištění a výluky z pojistného plnění – tedy situace, kdy vám pojišťovna peníze nevyplatí nebo výrazně zkrátí.
Nejčastěji se výluky vztahují na:
škody způsobené úmyslně,
řízení pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek,
řízení bez řidičského oprávnění či v době zákazu řízení,
technicky nezpůsobilá vozidla,
neoprávněné využití vozidla,
nepřivolání policie nebo nevyplnění záznamu o nehodě,
škody vzniklé při provozu mimo pozemní komunikaci.
Výluky se napříč pojišťovnami liší. Pokud chcete stoprocentně vědět, kdy se na povinné ručení můžete spolehnout, musíte si pečlivě projít smluvní podmínky.
Povinné ručení: Porovnání nabídek
Častou chybou je také nedostatečné srovnání nabídek. Produkty jednotlivých pojišťoven se výrazně liší svými limity, podmínkami i cenou. Hodnota vašeho vozu navíc v čase klesá. Pravidelná aktualizace smlouvy nebo změna pojišťovny by vám tak měla zajistit lepší podmínky. Nabídky hlavních pojišťoven si během pár kliknutí srovnáte v naší kalkulačce povinného ručení.