epojisteni logo
autonehoda-rozcileny-muz-ukazuje-ulomeny-kus-auta-zene

Na co si dát pozor při nákupu ojetého vozidla

Nákup ojetého vozidla je jednou z nejčastějších cest, jak si dopřát lepší auto – cena vozidel rychle klesá a po několika letech od sjetí z výrobní linky se dá vozidlo koupit za zlomek své původní hodnoty. Kupec ojetého auta ale musí překonat celou řadu nástrah, což chce především klid, trpělivost a pár rad ukrytých v našem článku.

Doporučení:

I ojeté vozidlo je většinou nemalá investice, proto zachovejte opatrnost a nenechte se zlákat „supervýhodnými“ nabídkami, které mohou signalizovat, že s automobilem není všechno v pořádku. K důkladnému prověření vozidla budete potřebovat svého automechanika, který ví, kam se podívat, co prověřit. A na závěr, pokud máte pochybnosti o nějaké součástce, nebo původu vozidla, vždy raději předpokládejte to nejhorší. Každé vsugerování „to bude v pohodě“ vás může v budoucnu stát hodně peněz, ale i zdraví. A na co si dát pozor konkrétně?

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

  • 1) Ověření původu vozidla

    Existují 3 základní problémy. Před prvními dvěma se dá smysluplně chránit, před třetím už nikoliv:

    - auto je kradené - auto má přetočený tachometr, nebo je jinak omlazené - auto je zastavené, součást exekuce, nebo pod leasingem

    Pokud si koupíte vozidlo, které je kradené, nebo patří leasingové společnosti, může se snadno stát, že o něj přijdete. A nikoho nebude zajímat, že jste za něj zaplatili desítky, nebo stovky tisíc korun – ty zpátky už nedostanete. Jedinou možností je soudit se s osobou, od které jste vůz koupili, nebo která vůz prodala autobazaru. Uvažte však, o jakého člověka se asi jedná, když prodává kradené nebo zadlužené vozidlo – ani soudní cestou nemusíte vymoci náhradu.

    Jak zjistit, jestli je vozidlo kradené?

    Základní ochranou je ověření VIN kódu, které provozuje společnost Cebia na webu zkontrolujsiauto.cz. Zde zadáte VIN kód a zjistíte, jestli vyhlédnutý vůz není kradený. VIN kód naleznete v technickém průkazu a na různých místech ve vozidle – proto je potřeba ověřit všechny VIN kódy (zda jsou totožné), s jejichž nalezením pomůže právě váš automechanik. S leasingem a exekucí jsou problémy ještě větší – k těmto informacím se jen těžko dostanete. Pokud nakupujete přes autobazar, zjistěte si, do jaké míry za původ vozidla ručí.

    Omlazené vozidlo

    Velkým problémem jsou omlazená vozidla – rok výroby je, stejně jako VIN kód, vyražen na různých součástkách automobilu. Je potřeba všechny najít a roky opět porovnat. Ještě důležitější je ale celkový dojem z vozidla – váš automechanik by měl odhadnout stáří vozidla i najeté kilometry podle opotřebení interiéru a některých součástek. O pár let omlazené auto vás může přijít o mnoho dráž, takže ani tuto kontrolu nepodceňujte, ať neplatíte zbytečné moc.

  •  

    2) Technický stav auta

    Vyhýbejte se hlavně bouraným vozidlům, která mohou být velmi nebezpečná – pevnost konstrukce může být narušena a v případě další havárie vás nemusí dostatečně chránit. Pozor si ale dávejte na všechny tyto problémy:

    - auto je bourané - auto nesplňuje normu EURO 3 a ještě nebyla zaplacena eko daň - auto má závažný technický problém, nebo je v celkově horším stavu

    Váš automechanik by měl poznat, jestli je vůz bouraný, nebo nikoliv. Lze to poznat podle svařování různých částí vozidel k sobě, nesouhlasících roků výroby na jednotlivých dílech, špatně vyklepanými částmi karoserie a podobně. Nabourané vozidlo je vždy velké nebezpečí, ať už pro váš život, nebo pro vaši peněženku – i sebelépe opravené vozidlo už nikdy nebude v TOP stavu a pravděpodobně se vám hodné rychle začne sesypávat pod rukama a nohama. Nehledě na to, že mnoho bouraných vozidel je opravených jen na oko, aby se dala prodat.

    Eko daň

    Dnes už je v platnosti norma EURO 5, ale takzvanou eko daň platíte pouze, pokud přihlašujete vozidlo, které nesplňuje EURO 3 a ještě za něj eko daň nikdy zaplacena nebyla. Konkrétně: zaplatíte 3 000 Kč, pokud splňuje EURO 2, 5 000 Kč pokud splňuje pouze EURO 1 a 10 000 Kč pokud nesplňuje žádnou EURO normu.

    Další problémy a rady

    - některé vady nejlépe objevíte při testovací jízdě – na rovné silnici pusťte volant a pozorujte, jestli auto samo nezatáčí - prověřte elektroniku vozidla - vyzkoušejte funkčnost všech světel - chtějte servisní knížku, řádně vyplněnou – o autu vám hodně řekne - nechte svého mechanika se na vozidle vyřádit, protože je potřeba toho prověřit opravdu hodně a laik by to nezvládl

Havarijní pojištění doporučujeme i pro starší vozy

Kvůli růstu cen oprav, náhradních dílů i lidské práce se v dnešní době vyplatí sjednat havarijní pojištění i pro starší vozy. Buďte připraveni na všechny možné nástrahy na silnici. Rádi vám pomůžeme s výběrem i sjednáním nejlepší nabídky pro váš ojetý vůz.

Veronika ČermákováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.