epojisteni logo
vymena-olejeI

Pozor na letní pneumatiky v zimě. I kvůli povinnému ručení!

1. 11. 2014
|
Délka čtení: 8 min.

Pozor na letní pneumatiky v zimě. Mohou být důvodem krácení pojistného plnění

Zimní pneumatiky musí mít řidiči na svých vozidlech v období od 1. listopadu do 31. března, vyžadují-li to povětrnostní a jízdní podmínky. Pokud řidič způsobí nehodu, má pojišťovna právo zkrátit pojistné plnění, pokud alespoň jednou z příčin nehody byly právě letní pneumatiky.

Letní pneumatiky nemají v zimě na vozidlech co dělat. Jejich vlastnosti jsou uzpůsobené teplejším povětrnostním podmínkám a v zimním období mohou být dokonce nebezpečné lidskému zdraví a životu. Zimní pneumatiky jsou naopak vyrobené tak, aby lépe seděly na zledovatělých a zasněžených silnicích.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Parametry zimních pneumatik musí splňovat tyto parametry:

  •  Automobily do 3,5 tuny musí mít pneumatiky s hloubkou dezénu nejméně 4 milimetry.

  •  Automobily nad 3,5 tuny musí mít pneumatiky s hloubkou dezénu nejméně 6 milimetrů.

Pokud řidič i přes zákonné doporučení zimní pneumatiky nemá a stane se účastníkem dopravní nehody, může mu pojišťovna zkrátit pojistné plnění, pokud prokáže příčinnou souvislost mezi letními pneumatikami a vznikem škody.

„Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své  pojistné plnění  nekrátí,“ vysvětlila nám Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA.

„Minulou zimu zastihla jednoho řidiče nepřipraveného sněhová nadílka. Na zasněžené vozovce se z kopce blížil ke světelné křižovatce. Kvůli nepřiměřené rychlosti nedobrzdil a narazil do vozidla před sebou,“ vzpomíná Ivana Buriánková z České pojišťovny a dodává: „Kvůli letnímu vzorku nebylo jeho brzdění tak efektivní a rozsah poškození na obou vozidlech byl značný. Přistoupili jsme proto při výplatě pojistného plnění ke krácení o několik tisíc korun”.

Na počátku letošního roku provedla policie v jižních Čechách kontrolu zimních pneumatik. Z tisíce kontrolovaných vozidel mělo letní pneumatiky pouze čtyři vozidla. Ne vždy je výsledek tak pozitivní. Například policie z Rožnova pod Radhošťem chytila autoškolu, která používala letní pneumatiky.

Kdy jsou zimní pneumatiky povinné?

V období od 1. listopadu do 31. březnu jsou zimní pneumatiky víceméně doporučené a to zejména s ohledem na momentální povětrností a také jízdní podmínky (sníh, led, mokré listí, nízké teploty, apod.). Skutečně povinné jsou v úsecích, které jsou označeny značkou “Zimní výbava”. Nemá-li řidič zimní pneumatiky, hrozí mu finanční pokuta ve výši až 2 500 korun.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.