Kvůli krácení pojistného plnění jsou do aut často montovány levné díly z druhovýroby
Kvůli krácení pojistného plnění jsou do aut často montovány levné díly z druhovýroby
Pojišťovny mnohdy krátí pojistné plnění poškozeným řidičům z důvodu amortizace, i když je to v rozporu se zákonem. Často motoristům vyplatí až o třetinu méně. Řešením proto bývá použít na opravu levné díly z druhovýroby. Ty ale neprošly zátěžovými testy a u výztuh nebo blatníků pak stačí i malý náraz k ohrožení životů.
„Ačkoli má každý poškozený řidič právo na opravy z originálních dílů, praxe pojišťoven je opačná. Své smluvní servisy nutí do montáže laciných dílů, které zdaleka nedokážou pohltit energii nárazu jako originály. A případné dražší opravy z originálních dílů zase odmítají proplácet. Nastoleným trendem tak pojišťovny ohrožují životy všech účastníků provozu,“ prohlásil Tomáš Medřický, ředitel portálu ePohledávky.cz, kde advokáti řeší až 30 stížností na krácení pojistného plnění denně.
• Tématu neoprávněného uplatňování amortizace jsme se již věnovali zde: Pojišťovny často poškozeným řidičům neoprávněně krátí pojistné plnění
Na tom, že pojišťovny při opravách vozů uplatňují ceny aftermarketových dílů, se shoduje mnoho expertů přizvaných k soudním sporům. Osoba poškozená viníkem nehody tak obvykle nese nejenom zátěž nepojízdného automobilu, ale také ekonomickou zátěž nízkého pojistného plnění, které nepokryje ani odpovídající opravy. Obhajoba pojišťoven se opírá o tvrzení, že z hodnoty nákladů na servis je třeba odečíst „zhodnocení vozidla opravou“. V naprosté většině případů ale podle odborníků naopak bouraný automobil na hodnotě ztrácí.
Uvedené skutečnosti potvrzuje také nezávislý soudní znalec Antonín Pospíchal. „Provést opravu k odstranění následků havárie posuzovaného vozidla za použití neoriginálních dílů je dle mého názoru naprosto nepřípustné,“ uvádí Pospíchal ve svém posudku k soudní při žalobce a pojišťovny. „Typickým příkladem může být neoriginální nárazník, který se vinou použitého materiálu rozlomí, místo toho, aby se plasticky deformoval a pohlcoval energii, což je důležité zejména při střetu s chodcem. Obdobně to platí pro deformaci ostatních dílů, blatníků, kapoty, čelního skla a tak dále. Průběh deformace těchto dílů při nehodě má vliv mimo jiné na správnou aktivaci airbagů,“ upozornil Antonín Pospíchal. Podle Pospíchala je možné za obvyklou cenu opravy vozidla výhradně považovat standardně kalkulovanou cenu opravy v autorizovaném servisu výrobce vozidla. Přesto se v dlouhodobé atmosféře neplatících pojišťoven stala montáž dílů z druhovýroby nebezpečným standardem.
ePojisteni.cz nabízí svým klientům zdarma právní pomoc při nárokování maximálního možného odškodnění od pojišťovny viníka nehody. V rámci této služby získáváte telefonickou podporu a konzultaci pro rozsah odškodnění, reklamaci výše plnění, bude-li plnění bezdůvodně kráceno, právní zastupování u soudu či zajištění odborných lékařských posudků.