Kontrolky v autě: Víte, co která znamená a kdy raději zpozornět?
Pokud se v autě objeví problém, který zachytí čidlo vozu, na palubní desce se rozsvítí kontrolka. Občas se však může stát, že se rozsvítí některý ze symbolů, u kterého si nebudete úplně jistí, co znamená. Moderní auta vám sice řeknou, co jednotlivé kontrolky značí, ale už vám neřeknou, co máte v takovém případě dělat.
Barvy mnohé napoví
V autoškole by se noví řidiči měli naučit, co která kontrolka znamená. Pokud ale významu kontrolek nevěnovali dostatečnou pozornost, může při jízdě nastat problém.
Základní kontrolky můžete rozlišit podle barev. Pokud svítí kontrolka zeleně, je to barva funkčnosti – můžete jet. Zelená kontrolka má pouze informativní charakter a řidiče tak informuje především o tom, že máte rozsvícená obrysová nebo potkávací světla.
Problém však nastává, pokud se nějaká kontrolka rozsvítí žlutě (někdy i oranžově). V takovém případě se může jednat o potencionální problém, který nejspíš bude nutné řešit. Nemusíte hned zastavovat, problém sice není aktuální, ale rozhodně existuje.
Vozidlo vám tím většinou oznamuje, že bude nutné provést pravidelnou údržbu či dolít provozní kapaliny. Upozorňovat vás ale může také na nízkou hladinu oleje, paliva nebo například na nižší tlak v pneumatikách.
Ve většině případů se však žluté kontrolky mohou změnit na červené, a nikdy nemůžete dopředu vědět, kdy se tak stane. Může se tak stát za týden, ale klidně i za hodinu.
Jakmile se vám na palubním počítači objeví červené kontrolky, je nutné okamžitě jednat. Většinou to totiž značí závažný problém, který byste rozhodně neměli zanedbávat.
Při rozsvícení červené kontrolky byste je potřeba okamžitě zastavit, vypnout motor a pokusit se problém odstranit. Takový problém většinou ale člověk nevyřeší sám a může se stát, že budete potřebovat asistenční službu, nebo servis.
Malý přehled aneb co která kontrolka znamená
Nejčastějším strašákem řidičů je kontrolka řídící jednotky motoru. Kontrolka svítí v případě, že nějaká závada ovlivňuje složení emisí. Ve většině případů stačí zastavit, vypnout motor a znovu nastartovat. U dieselových motorů hrozí, že se ucpe filtr pevných částic. Kontrolka může občas zapříčinit ztrátu výkonu, v jízdě pokračovat můžete, doporučujeme však co nejdříve navštívit servis.
Když je filtr pevných částic zanesen, rozsvítí se kontrolka filtru pevných částic a je potřeba jej vyčistit. Odborníci doporučují projet auto mimo město konstantní rychlostí (alespoň 60 km/h) při 1 800 až 2 500 otáčkách, dokud kontrolka nezhasne. Kontrolku naleznete v novějších dieselových vozidlech. Pokud si nebudete jistí, že se problém odstranil, či kontrolka bude stále svítit, objednejte se do servisu.
Pokud se rozsvítí oranžová kontrolka s tímto symbolem, značí to nízkou hladinu motorového oleje. V jízdě můžete pokračovat, ale je dobré zastavit u nejbližší čerpací stanice, nechat olej stéct do vany, přeměřit hladinu a v případě potřeby jej dolít. Pamatujte na to, že je potřeba dolít stejný olej, který již v autě máte.
V případě, že se kontrolka rozsvítí červeně, značí to, že tlak oleje není dostatečný pro bezpečný chod motoru. Je nutné okamžitě zastavit, počkat až olej steče zpět do nádržky a změřit jeho hladinu. Pokud je hladina nízká, může pomoci dolití oleje. Pokud je však hladina v pořádku, v jízdě dál nepokračujte a volejte okamžitě asistenční službu. Následnou jízdou byste mohli motor výrazně poškodit.
Kontrolka žhavení by se měla správně rozsvítit před a při startování a znamená, že se žhaví svíčky. Pokud však kontrolka svítí i po nastartování, nebo naopak nesvítí vůbec, značí to problém. Jestliže bliká během jízdy, pak hlásí závadu vznětového motoru, což může snižovat výkon.
Kontrolka opotřebení brzdového obložení se rozsvítí, pokud jsou brzdové destičky na konci své životnosti. Je nutné se také objednat do servisu, než se kontrolka změní na červenou.
Kontrolka (ruční) brzdy se rozsvítí, pokud je ruční brzda zatažená. Většinou pomůže jen to, že ji uvolníte. Pokud kontrolka bliká, značí to nedostatek brzdové kapaliny. Jestliže po doplnění brzdové kapaliny bude kontrolka stále blikat, dojeďte opatrně do servisu. Auto nemusí brzdit spolehlivě.
Problém s dobíjením značí červená kontrolka baterie. V takovém případě vám auto dává vědět, že alternátor nevyrábí proud. Co dělat? Vypněte všechnu nepotřebnou elektroniku a dojeďte do nejbližšího servisu. Pamatujte, že po vybití baterie už vozidlo nepojede. Větší problém nastává, pokud se symbolem baterie svítí zároveň i kontrolka chladicí kapaliny. V takovém případě se vyvarujte jízdy a zavolejte asistenční službě, která vám auto odtáhne.
Kontrolka upozorňuje na možné přehřátí motoru, nedostatek chladicí kapaliny či vadnou pojistku chlazení. Doporučujeme odstavit vozidlo, vypnout motor a nechat jej vychladnout. Poté zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny. Pokud kapalina nedosahuje k rysce, je třeba ji doplnit. Chladicí kapalinu můžete nahradit také destilovanou vodou, kterou koupíte na každé čerpací stanici. To by vám mělo stačit na cestu do servisu, kde vám kapalinu namíchají a doplní ve správném poměru.
Kontrolka ujišťuje řidiče, že má zapnutá potkávací světla. Osvětlení je během jízdy povinné celý rok.
Vozidlo musí při jízdě svítit povinně celoročně. Tuto povinnost řidič splní zapnutím buď obrysových světel spolu s potkávacími světly, nebo světel pro denní svícení. Kontrolka tak informuje řidiče o zapnutých obrysových světlech. Obrysových světel jsou dva páry. Jeden pár červených vzadu a vpředu druhý pár slabě žlutých.
Za určitých podmínek můžete na cestách s nedostatkem osvětlení svítit na cestu pomocí dálkových světel. Tato světla na palubové desce znázorňuje modře svítící kontrolka. Dálková světla nesmí být použita v provozu v následujících případech: pokud je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena. Pokud by světly mohl být oslněn řidič protijedoucího vozidla nebo vozidla jedoucího před vámi. Popřípadě by světly mohl být oslněn jiný účastník silničního provozu, strojvedoucí vlaku nebo řidič plavidla.