Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?
Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.
Budou elektromobily povinné?
Zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory se chystá v desítkách zemí. V EU by omezení mělo nastat v roce 2035. Už to je termín, který spoustě lidem nedá spát. Jiné země se ale do elektromobility hrnou ještě více. Norsko a Jižní Korea chce prodej aut na fosilní paliva zakázat už za tři roky. Belgie a Rakousko do pěti let. Do konce tohoto desetiletí se na zákaz chystá třeba i Slovinsko, Nizozemsko, Dánsko, Irsko, Izrael, Velká Británie, a dokonce i Indie.
Regulace bazarového trhu zatím není v plánu. Fanoušci klasických automobilů nebo lidé, kteří si elektromobil nemohou dovolit, tak o možnost vlastnit auto nepřijdou. Je ale pravděpodobné, že se časem omezí nejen prodej nových automobilů, ale také samotný provoz vozů se spalovacími motory. Už dnes se na některá místa nedostanete, pokud vaše auto neplní přísné emisní normy a tato pravidla se pravděpodobně budou rozšiřovat.
V odborných kruzích se už řeší také celosvětový konec spalovacích motorů. K tomu by mohlo dojít v roce 2040. Tento termín podporují automobilky, jako je Mercedes-Benz, Ford, General Motors (tedy Chevrolet, Cadillac, GMC a Buick), Volvo, Jaguar nebo Land Rover. Proti nucenému přechodu na elektromobilitu se aktuálně staví například Volkswagen, Hyundai či Toyota. Proti je také nejeden stát, proto zatím žádná závazná dohoda neexistuje.
Jak se k elektromobilům staví automobilky
Konec spalovacích motorů se už chystá ve spoustě zemí. Jak se ale k otázce elektromobility staví jednotlivé automobilky? Většina z nich k elektrifikaci směřuje nehledě na nařízení vlád.
Toyota
Japonskou automobilku netrápí ani nejpřísnější emisní normy, se kterými někteří výrobci bojují už dnes. Jak to Toyota dokázala? Alternativním pohonům se věnuje už dlouhé roky a velkou část prodejů tvoří hybridní motorizace. Díky tomu si v nabídce může držet i sportovní model GT86 nebo reinkarnovanou Supru, zatímco konkurenční automobilky si podobné modely v nabídce nemohou dovolit, pokud nechtějí platit pokuty za překračování průměrných emisí.
K čisté elektromobilitě se Toyota dlouho stavěla skepticky a soustředila se spíše na vodík. Nakonec se ale v Japonsku rozhodli reagovat na silný trend a na konci roku 2021 představili 16 chystaných elektromobilů. Vypadá to tak, že Toyota v budoucnu zůstane silným hráčem na celosvětovém trhu a v její nabídce nebude chybět žádná z dnes představitelných motorizací.
Škoda
Český výrobce aut nechce zaspat a elektromobilitu vítá s otevřenou náručí. V dnešní nabídce najdete 2 čistě elektrické modely - Enyaq iV a Enyaq Coupé RS iV. Nabídku doplňuje plug-in hybridní Superb a Octavia. Nejoblíbenější česká automobilka nezapomíná ani na příslušenství a umí dodat také domácí nabíječku iV Charger. V budoucnu by se v katalogu značky měly objevit další elektromobily, včetně cenově dostupnějšího modelu.
Volkswagen
Tahoun stejnojmenného koncernu nabízí 8 zcela elektrických aut. Modely ID.3, ID.4, ID.4 GTX, ID.5, ID.5 GTX a ID. Buzz doplňují 2 užitková vozy - ID. Buzz Cargo a eCrafter. Volkswagen v elektromobilitě vidí budoucnost a portfolio elektromobilů plánuje rozšiřovat.
Porsche
Stejně jako se dříve zdálo nemyslitelné, aby se legendární výrobce sportovních automobilů pustil do výroby SUV, nejednoho fanouška potěšilo představení prvního elektromobilu stuttgartské automobilky. SUV Macan a Cayenne patří mezi nejprodávanější modely značky a prodejním trhákem se stal také elektrický Taycan. Ten později doplnily také praktičtější varianty Taycan Cross Turismo a Taycan Sport Turismo, o kterém jsme mluvili v pořadu Autosalon. Porsche u všech zmíněných modelů ukázalo, že vyrábí pouze skvělá auta, která se výborně řídí - nehledě na jejich velikost nebo pohon.
Nabídku elektromobilů se Porsche chystá dále rozšiřovat. Zajímavé bude sledovat osud legendárního modelu 911. Porsche totiž pracuje na syntetickém palivu, které by v budoucnu mělo umožňovat provoz jeho sportovních modelů, ale zároveň se začínají objevovat spekulace o elektrifikované 911, kterou automobilka ještě nedávno odmítala.
Tesla
Vynechat nemůžeme ani hlavního průkopníka elektromobility. Společnost Tesla od začátku sází pouze na elektroauta a právě ona ostatním hráčům na trhu ukázala, jaká je po nich poptávka. Kromě několika osobních aut už představila také tahače.
Vozy od Tesly prosluly svým propracovaným softwarem, který se pravidelně aktualizuje. Majitelům se tak auta vylepšují pod rukama, což je u jiných značek dodnes pasé. Kromě aut se společnost soustředí také na vlastní solární panely a baterie, ve kterých lze energii uložit.
General Motors
Americký konglomerát General Motors se chystá na kompletní elektrifikaci své nabídky, ačkoliv ji v blízké budoucnosti drtivá většina států USA vyžadovat nebude.
Jak to mají další výrobci?
K dobrovolné elektrifikaci svého portfolia míří nejedna automobilka. V seznamu překvapivě nechybí ani luxusní značky nebo výrobci, kteří prosluli výrobou sportovně laděných vozů. Tady je několik příkladů:
Jaguar - od roku 2025 plánuje nabízet pouze elektromobily
Alfa Romeo - od roku 2027 plánuje nabízet pouze elektromobily
Bentley - od roku 2030 plánuje nabízet pouze elektromobily
Audi - od roku 2033 plánuje nabízet pouze elektromobily
Hyundai - od roku 2035 plánuje nabízet pouze elektromobily (platí pouze pro EU)
Mini - od roku 2035 plánuje nabízet pouze elektromobily
Honda - od roku 2040 plánuje nabízet pouze elektromobily
Výhody elektromobilů
Proč si elektromobily rychle získávají oblibu, ačkoliv jde stále o poměrně drahou alternativu k běžným autům? Tady je 8 hlavních důvodů.
Žádná převodovka, žádný problém
Ať už preferujete manuál nebo automat, převodovka je vždy jednou z nejsložitějších částí automobilu. A když se pokazí, jde o jednu z nejdražších oprav, která vás může potkat. Běžný elektromobil převodovku nepotřebuje, a pokud má na jedné nápravě dva motory, odpadá dokonce i diferenciál.
Okamžitě dostupný výkon a efektivita
Elektromotor nepotřebuje dosáhnout vysokých otáček, aby řidič mohl využít jeho maximální točivý moment. Nejvíc otáček nabízí naopak ve chvíli, kdy se začíná točit, takže získáváte maximum výkonu hned po sešlápnutí pedálu.
Příjemnou výhodou elektromobilů je nejen jejich zrychlení a okamžitě dostupný výkon, ale také přesné ovládání “plynu”. To vám bude dělat radost při běžné jízdě, během předjíždění i při rozjíždění. Výjimkou jsou v tomto směru pouze nejlevnější elektromobily, které trpí na nedostatek výkonu.
Elektromotor je navíc vysoce efektivní a při provozu není vystaven vysokým teplotám a tlaku. Proto vydrží fungovat i desítky let, aniž byste se o něj speciálně starali. Stále se vylepšuje také životnost baterií, které ani po letech provozu a ujetí stovek tisíc kilometrů nevykazují fatální snížení kapacity.
Brzdy a další údržba
Pokud budete při své jízdě poctivě využívat rekuperaci, enormně tím prodloužíte životnost brzdové kapaliny i samotných brzd. A jako bonus zvýšíte dojezd. Nezapomeňte ale brzdy čas od času pořádně prošlápnout, aby se na nich neusazovala rez, která je může poškodit.
Zatímco životnost brzd můžete výrazně prodloužit, některé servisní úkony u elektromobilu nemusíte řešit vůbec. Odpadá starost o vzduchový, olejový či palivový filtr, olej v motoru a převodovce, výfukový systém zapalovací svíčky nebo systém chlazení motoru.
Cena nabíjení
Stovka ujetých kilometrů v elektromobilu vás vyjde na méně než polovinu ceny nafty nebo benzínu, kterou byste museli napumpovat do spalovacího auta. A to počítáme s velmi nízkou průměrnou spotřebou pěti litrů na sto. Rozdíl se může ještě zvýšit, pokud máte přístup k levnější elektřině - například nočnímu proudu.
Jistě, záleží na budoucím vývoji cen elektřiny a nafty, zatím ale obě varianty zdražují podobným tempem a cenové srovnání proto vychází stále stejně. Naftu si navíc na dvorku nevytěžíte, zatímco elektřinu si vyrobit můžete.
Univerzálnost
Pohodový rodinný kočár, se kterým jezdíte za pár korun, to na dráze může nandat sportovní Audi R8 s desetiválcovým motorem, o čemž se přesvědčil i legendární Jeremy Clarkson v pořadu The Grand Tour. Něco podobného bylo ještě nedávno nemyslitelné a elektromobily ukazují, jak neuvěřitelně univerzální dokážou být.
Nulové emise a ticho
Nehledě na způsob získávání elektrického proudu se elektrickým vozům nedají upřít dvě věci - nulové emise v místě jízdy a tichý provoz. Z těchto dvou výhod těží hlavně lidé žijící ve městech a v blízkosti dopravních tepen. A jakmile se podaří vyřešit prach z brzd a pneumatik, nebudou po sobě auta zanechávat prakticky žádnou stopu.
Odpustky od státu
Dotaci na elektromobil v Česku nedostanete, ale několik symbolických výhod přeci jen získáte. V současné době nemusíte platit silniční daň, dálniční známku a ve vybraných lokalitách zaparkujete zdarma. Stát vám odpustí také registrační poplatek, který činí 800 Kč.
Levnější pojištění
Za lepší cenu získáte povinné ručení a havarijní pojištění. Zvýhodnění už sice nenajdete u všech pojišťoven, velká část z nich ale na elektroauta stále nahlíží jako na vozy s motorem o nejnižším možném objemu. Cena tak oproti obdobně výkonným a drahým vozidlům bývá často mnohem nižší.
Nevýhody elektroaut
Elektrickým autům k dokonalosti chybí několik věcí. Jedna z nevýhod je natolik zásadní, že v našich končinách brání masivnějšímu rozšíření elektromobility.
Omezené možnosti nabíjení
Ačkoliv je nabíjecích míst dostatek a s rostoucím množstvím elektroaut vznikají další a další nabíječky, síť se stále nedá srovnávat s běžnými čerpacími stanicemi. Navíc je třeba počítat s fyzikálním a technologickým omezením akumulátorů. Pravděpodobně se jen tak nedočkáme doby, kdy bychom za pár minut dobili celou baterii a získali tím dojezd třeba i přes 1000 kilometrů.
Dojezd
Nejlepší elektromobily dnes nabízí dojezd lehce přes 500 kilometrů. Pro většinu lidí jde o dostatečnou hodnotu, ale stále se mohou najít jedinci, kteří auto využívají specifickým způsobem a ani s rychlým nabíjením jim podobný dojezd nestačí.
Udávané hodnoty se navíc mohou značně propadnout v zimních měsících. Realitu se rozhodli otestovat v Norsku. Výsledek? Přes 500kilometrový dojezd se dostaly jen 3 modely, konkrétně Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC, BMW iX xDrive 50 a Tesla Model 3 Long Range. Největší rozdíl v udávaném a reálném dojezdu Norové bohužel zaznamenali u českého Enyaqu, který místo 509 kilometrů ujel pouze 347kilometrovou vzdálenost.
Hlavní nevýhodou zůstává cena
Zájem o elektromobily je. Většina Čechů by se podle průzkumu pojišťovny Generali spokojila i s poměrně nízkým 350 kilometrovým dojezdem, který dnes zvládají i levnější modely. Jako ideální cenu ale Češi uvádí částku 300 000 Kč. To je suma, za kterou dnes nepořídíte ani nejobyčejnější Fabii. V zemi, kde je průměrné stáří aut 15,6 let, nejde o velké překvapení. Na dražší auto velká část populace zkrátka nemá prostředky.
Vysoké ceny si drží i většina ojetých elektromobilů. Existují už ale kategorie, ve kterých se rozdíly mažou. Porsche Taycan stojí podobně jako Panamera a elektrické BMW i4 vyjde na obdobnou sumu jako BMW 4 Gran Coupé. Zatím se tedy jedná o luxusnější vozy, ale časem se tento trend pravděpodobně rozšíří i do ostatních tříd. Možná se tak začíná blýskat na lepší časy a elektromobilita se přiblíží i průměrným občanům.
Nejlevnější elektromobily pro rok 2022
Čas ukáže, jak rychle se elektromobilita prosadí. Už dnes si ale můžete prohlédnout tabulku s 5 nejlevnějšími elektromobily, které si letos máte možnost pořídit. Na popojíždění po městě vám vystačí i nejlevnější model.
Model | Dojezd | Cena |
---|---|---|
Dacia Spring | 230 km | 464 900 Kč |
Smart EQ fortwo | 160 km | 591 690 Kč |
Fiat 500e | 321 km | 734 900 Kč |
Renault Zoe | 386 km | 745 000 Kč |
Nissan Leaf | 385 km | 779 000 Kč |