epojisteni logo
blg-srt-crush

Kdy už povinné ručení nestačí

14. 11. 2014
|
Délka čtení: 8 min.

Kdy už povinné ručení nestačí

Povinné ručení je zákonné pojištění, které kryje škody způsobené provozem vozidla pojištěného. Pro úplné krytí však nestačí a existuje stále hodně případu, na které se povinné ručení již nevztahuje. Podívejme se na typy nehod, u kterých Vám povinné ručení nepomůže.

Smyslem povinného ručení je rychlá a odpovídají úhrada škod poškozeným při dopravních nehodách. Ti nemusí vymáhat odškodné přímo po viníkovi nehody, ale odškodné obdrží od pojišťovny, u které má viník nehody sjednané povinné ručení. Ne vždy Vám však povinné ručení pomůže. Mezi nejčastější typy nehody, na které se povinné ručení nevztahuje, patří srážka se zvěří, poškození auta vlivem špatného stavu vozovky, poškození vozidla nákladem jiného auta a neznámý viník (viník od nehody ujel, vandalismus).

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Pozor na zvířata na silnici

Policie každoročně upozorňuje, že škod způsobených srážkou se zvěří narůstá. Způsobenou škodu však poškozenému pojišťovna uhradí pouze tehdy, má-li sjednané speciální doplňkové připojištění  nebo havarijní pojištění. V každém případě musí  poškozený  srážku se zvěří nahlásit policii.

“Pokuta vám nehrozí, ale škodu vám pojišťovna proplatí pouze tehdy, pokud máte uzavřené  havarijní pojištění  nebo speciální doplňkové pojištění proti srážce se zvěří,"  upozorňuje Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA.

V případě, že srážku nezpůsobila lesní zvěř, ale domácí zvíře (kráva, pes, apod.), je možné vymáhat škodu po jeho majiteli.

Když vozidlo poškodí špatný stav vozovky či náklad jiného vozidla

Častou příčinou poškození vozidla je špatný stav vozovky. Nejčastěji dochází k proražení pneumatiky nebo k prasknutí ráfku následkem vjetí do velké díry. Pokud se Vám taková nehoda stane, je nutné ihned volat policii a nehodu zdokumentovat. Odškodné je možné požadovat po správci poškozené komunikace, kterým je nejčastěji příslušný kraj.

Získat odškodné je však v podobných případech velmi složité. Jako poškozený musíte nejprve dokázat, že jste nemohli v žádném případě nehodu předvídat. Nejčastější obranou správce komunikace je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. O výsledku rozhoduje soud. Mnohem lepší je mít pro tyto případy sjednané havarijní pojištění.

Mezi další případy patří poškození nákladem jiného vozidla (kámen, štěrk, jízdní kolo, apod.). Za náklad je samozřejmě zodpovědný řidič vozidla. Pokud si však nezapamatujete značku vozidla, jehož náklad Vám škodu způsobil, máte smůlu. Pokud si značku zapamatujete, musíte opět prokázat, že Vám vozidlo škodu způsobilo.

Neznámý viník aneb když viník od nehody ujede

Mezi časté případy patří škody na veřejných parkovištích a ulicích, od který viník jednoduše ujede. "Pro řešení škodné události přes povinné ručení potřebujete znát viníka nehody," říká Tomáš Svoboda z Auto ESA. Bohužel ne vždy nechá viník za stěračem lístek s kontaktem. Pokud tak neučiní, pachatele hledá policie a takové hledání není vždy úspěšné.

"Tyto případy kryje pouze klasická havarijní pojistka, pojišťovny zcela výjimečně uznávají takové chování jako vandalizmus," upozorňuje dále Svoboda. Opět je tedy nejlepším řešením mít uzavřené havarijní pojištění.

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.