Víte, kdy mohou pojišťovny krátit pojistné plnění a kdy ne?
Víte, kdy mohou pojišťovny krátit pojistné plnění a kdy ne?
Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Přesně takto lze charakterizovat přístup mnoha pojišťoven ke svým klientům. Při sjednávání pojištění klient z řečí a slibů pojišťovny snadno získá dojem, že je perfektně chráněný proti všem existujícím i neexistujícím rizikům. Když však dojde na pověstné lámání chleba, realita jej nemile překvapí.
Pojištění je byznys, nikoliv charita. Pojišťovny stejně jako jiní “byznysmeni” rády peníze přijímají, méně rádi už je vydávají. Dojde-li k pojistné události, pojišťovna ji velmi důkladně prozkoumá. Věřte, že nevydá ani jednu jedinou korunu bezdůvodně. A pokud se jí naskytne důvod, proč pojistné plnění pokrátit nebo zamítnout, udělá to. A někdy si takový důvod najde sama.
Výluky aneb porušení podmínek se trestá
Pokud porušíte pojistné podmínky a dojde k pojistné události, máte smůlu. V lepším případě vám pojišťovna vyplatí alespoň část pojistného plnění, v horším nedostanete nic. Součástí pojistných podmínek je také dlouhý a podrobný seznam tzv. výluk. Podpisem smlouvy souhlasíte, že v případě pojistných výluk má pojišťovna právo zamítnout nebo zkrátit pojistné plnění. Které to jsou?
Nejběžnější pojistné výluky:
• zavinění pojistné události pod vlivem alkoholu, léků, drog a jiných omamných látek • způsobení nehody v důsledku nevyhovujícího technického stavu vozidla (např. sjeté pneumatiky bez požadovaného dezénu) • teroristický útok, válečné události, vnitrostátní nepokoje apod.
Kdy se vyplatí bránit?
Běžně nastávají situace, kdy je v právu pojištěný. Typickým příkladem neoprávněného jednání pojišťovny je krácení pojistného plnění z důvodu amortizace. V takovém případě pojišťovny argumentují tím, že opravou vozidla za použití nových a originálních dílů došlo ke zhodnocení vozu!
Je to nesmyl a pojišťovna s tím u soudu nemá šanci obstát. Důkazem jsou desítky prohraných sporů. Bohužel ne každý pojištěný zná svá práva, a příliš často se s vyplaceným pojistným smíří. Pravdou je, že nehoda auto vždy znehodnotí a nic na tom nemění ani nové díly použité při opravě. Stačí prokázat, že cena za provedenou opravu je obvyklá.
Pokud se do takové situace dostanete a nesouhlasíte s vyplaceným pojistným plnění, máte zákonné právo nesouhlasit. V takové případě je třeba sepsat a odeslat na adresu pojišťovny své stanovisko s odůvodněním a žádostí o nové prozkoumání pojistné události. Učinit tak můžete sami nebo prostřednictvím společnosti, které se na “problematické” chování pojišťoven specializuje. Pravdou je, že právnický titul má větší váhu, a často postačí k úspěšnému vyřešení případu ve prospěch pojištěného.
Pokud pojišťovna vaši žádost zamítne a vy se nechcete vzdát, protože jste v právu, nezbývá vám nic jiného než dát případ k soudu. Svůj názor vždy konzultujte s právníkem, a dá-li vám za pravdu, máte u soudu velkou šanci uspět.
TIP NA ZÁVĚR:
Chcete-li mít jistotu, že jste chráněni, můžete si sjednat pojištění právní ochrany občany. Pojištění za vás uhradí náklady spojené se soudním řízením (právní zastoupení, reklamace, posudky apod.).