epojisteni logo
blg-cesta

Jízda bez povinného pojištění se nevyplácí

24. 9. 2014
|
Délka čtení: 3 min.

Jízda bez povinného pojištění se nevyplácí

Na českých silnicích se odhadem pohybují tisíce vozidel, které nemají sjednané zákonné pojištění. Bohužel i tato vozidla každým rokem způsobí stovky dopravních nehod. Kdo v takovém případě uhradí poškozenému škodu? Pojišťovna nebo viník nehody, jehož vozidlo je však nepojištěné?

Dle zákona č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla by mělo být každé vozidlo, které se pohybuje na českých silnicích pojištěné. To však bohužel není pravda a na českých silnicích se tak stále pohybují tisíce nepojištěných vozidel, které jsou častými viníky dopravních nehod. V případě nehody je dle zákona viník nehody, jehož auto je nepojištěné, uhradit škodu poškozenému ze své kapsy.

Česká kancelář pojistitelů a garanční fond

A právě pro tyto účely byl založený garanční fond, jehož správcem je Česká kancelář pojistitelů. Do garančního fondu přispívají české pojišťovny a rovněž jsou zde uloženy peníze ze zaplacených pokut a sankčních příspěvků právě od nepojištěných řidičů.

Z garančního fondu jsou poté hrazeny škody poškozeným, které byly způsobené nepojištěnými vozidly. Poškozený tedy své peníze dostane rychleji než od samotného viníka a Česká kancelář pojistitelů pak po něm částku vymáhá soudně.

Dle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla musí Česká kancelář pojistitelů uhradit pojistné plnění ve stejné výši a za stejných podmínek, jako by učinila pojišťovna. Poškozený musí předložit všechny podklady, jako u pojistitele. To znamená, že nesmí zapomenout na záznam o dopravní nehodě nebo protokol od Policie ČR, pokud případ řešila.

Jaké jsou limity pojistného plnění?

Pokud poškozený uplatňuje nárok na uhrazení škod u České kanceláře pojistitelů, uplatňuje se výše pojistných limitů daná zákonem, což je 35 milionů korun pro škody na zdraví či životě na každého zraněného či usmrceného včetně všech nákladů a 35 milionů korun na škody na věci a ušlému zisku bez ohledu na počet poškozených.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.