Blíží se jaro a s ním rostoucí počet střetů se zvěří
Blíží se jaro a s ním rostoucí počet střetů se zvěří
Každým rokem na jaře dochází k rapidnímu nárůstu střetu vozidel se zvěří. Důvodem je vyšší pohyb zvěře a nedostatečná pozornost motoristů zejména v nočních hodinách. Pojišťovny uvádí, že právě v nočních hodinách se stane polovina všech střetů.
Na silnicích ročně zahynou stovky tisíců zvířat, která srazí nepozorní motoristé. Například Česká pojišťovna uvádí, že v roce 2014 řešila 3 900 pojistných událostí spojených se střetem se zvěří. K polovině všech událostí přitom dojde mezi dvanáctou hodinou v noci a sedmou hodinou ráno. Nejvíce rizikovými měsíci jsou duben (390 pojistných událostí) a květen (428 pojistných událostí). Skutečný počet sražených zvířat je však několikanásobně vyšší.
„V jarních měsících se zvěř probouzí ze zimního spánku, začne putovat a vyhledávat své protějšky. Z toho důvodu se v této době jejich výskyt u cest zvyšuje. Dalším důvodem je změna času, kterou zvířata nevnímají. Za potravou chodí stále ve stejnou dobu, ale kvůli časovému posunu je na silnicích provoz již o hodinu dříve," vysvětlil Viktor Veselý, myslivec a správce honitby.
Počty střetů se zvěří meziročně stoupají o 15 procent
Statistiky České pojišťovny jsou velmi podobné s ostatními pojišťovnami. „Křivka počtu střetů začíná strmě stoupat už na přelomu února a března, kulminuje v dubnu, květnu a červnu. Druhý vrchol přichází na přelomu října a listopadu, tedy opět v období, kdy se mění čas," uvedl Jiří Cívka, mluvčí Generali. Pojišťovna Generali řešila celkem 2 234 střetů se zvěří v celkové škody 60 milionů korun.
A počty sražených a zabitých zvířat neustále stoupají. „Počty střetů se zvěří stále stoupají, v průměru meziročně o 15 procent," uvedl Václav Bálek, mluvčí Allianz. Řidiče nejvíce ohrožuje vysoká zvěř, ale také divočáci a na Slovensku medvědi. Pod koly však končí nejen divoká, ale také domácí zvířata. Tyto “drobné” nehody však nejsou hlášeny. Následkem střetu s vozidlem tak každý rok umírají stovky tisíce psů, koček, slepic či hus.
Kuriózním se stal případ českého řidiče, který ve slovenských Tatrách srazil medvěda. “Když mu do cesty vběhl medvěd, nemohl už nic dělat a srazil ho. Z auta se kouřilo od rozbitého chladiče, medvěd ležel bez hnutí opodál v příkopu. Řidič opatrně vylezl obhlédnout situaci a po očku sledoval stále ležícího medvěda. V okamžiku, kdy svou mysl již plně věnoval rozsahu škody na autě a myšlenkám na opravu, pár kroků vzdálený medvěd se s mručením zvedl. Zpocený řidič vběhl rychle do auta a zamknul se, medvěd vrávoravě odpochodoval do lesa. Až po chvíli řidič zavolal policii a asistenční službu,” popsal rizikovou situaci Václav Bálek.
Co se týče lokality je již po několik posledních let nejvíce střetů se zvěří hlášeno v oblasti středních Čech. Například v roce 2014 šlo o 328 střetů, což je 15 procent všech hlášených nehod na území celé České republiky.
Až 75 procent střetů se zvěří se odehraje na silnicích prvních a nižších tříd
K nejnižšímu počtu střetů se zvěří dochází na dálnicích. V loňském roce jich bylo evidováno pouze 160. Důvodem jsou zátarasy kolem dálnic, které zvěři brání v přecházení. Tyto zátarasy však již nejsou podél silnic prvních a nižších tříd, kde se zvířat mohou volně pohybovat. A proto zde také dochází k 75 procentům všech evidovaných nehod.
Počet střetů se zvěří, které se stanou českým řidičům v zahraničí, klesá. „Za loňský rok evidujeme nižší počet nahlášených nehod ze zahraničí. Zatímco v roce 2013 se na nás obrátilo 55 řidičů, za rok 2014 to bylo 30 řidičů," uvedla Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny.
Provozovatelům silnic však nelze upřít snahu počet střetů se zvěří snižovat. Za tímto účelem se budují nejen ochranné ploty, ale také podchody a nadchody pro zvěř (tzv. ekodukty), pachové ohradníky či patníky se speciálními odrazkami, které mají správným nasměrováním světel aut zvířata vyděsit (tzv. zradidla). Mezi další způsoby patří také tzv. odváděcí krmení a složení porostu v okolí silnic.
Buďte obezřetní
Těžko budeme vysvětlovat zvířatům, aby z důvodu vlastního bezpečí nevstupovali na silnice. Obezřetnost je tedy na straně řidičů, kteří by měli neustále sledovat cestu před sebou a to zejména v noci. Dojde-li k pojistné události, jsou povinni informovat policii a je-li nutné zavolat záchrannou službu. Policie také zajistí kontakt s myslivci. V žádném případě nikdy neodvážejte poražený kus.
Utrpěnou škodu je možné uhradit díky havarijnímu pojištění. Škodu způsobenou střetem se zvěří je možné nahlásit pojišťovně a požadovat její uhrazení. To lze však pouze tehdy, je-li řidič adekvátně pojištěn. To znamená, že střet se zvěří je součástí povinného ručení či havarijního pojištění.