Jaká je povolená hodnota emisí u auta v ČR?
Od 1. října 2018 byla zpřísněna pravidla týkající se měření emisí. Auta s vysokou kouřivostí od té doby mají problém projít technickou kontrolou, jelikož nesplňují stanovené nové hodnoty. To se týká zejména dieselových vozidel, které nemají v pořádku filtr pevných částic. Ke kontrole emisí může dojít i v rámci náhodné silniční kontrole.
Ekologičtější postoj a vyšší ochrana životního prostředí se týká také motorových vozidel, u kterých se klade důraz na snížení vypouštěných emisí. K tomu slouží tzv. filtr pevných částic, který musí mít každé vozidlo. Pokud je filtr zanesený, nefunkční nebo dokonce úplně chybí, výsledkem je hustý dům vycházející z výfuku. A to je od 1. října 2018 zakázané.
Přísnější pravidla mají smysl. Podle odborných studií jediný vůz bez funkčního filtru pevných částic vyprodukuje tolik emisí jako desítky aut s funkčním filtrem. Škodliviny, které vozidla každý den vypouští do vzduchu přitom obsahují rakovinotvorné a genotoxické látky.
Limity škodlivin a emisí (v g/1 km jízdy)
Rok | Norma | CO (g/km) | NOx (g/km) | HC (g/km) | HC + NOx (g/km) |
---|---|---|---|---|---|
1992 | I | 3,16 | - | - |
|
1996 | II | 2,20 | - | - | 0,5 |
2000 | III | 2,30 | 0,15 | 0,20 | - |
2005 | IV | 1,00 | 0,08 | 0,10 | - |
2009 | V | 1,00 | 0,06 | 0,10 | - |
2014 | VI | 1,00 | 0,06 | 0,10 | - |
Rok | Norma | CO (g/km) | NOx (g/km) | HC + NOx (g/km) | PČ (g/km) |
---|---|---|---|---|---|
1992 | I | 3,16 | - | 1,13 | 0,18 |
1996 | II | 1,00 | - | 0,70 | 0,08 |
2000 | III | 0,64 | 0,50 | 0,56 | 0,05 |
2005 | IV | 0,05 | 0,25 | 0,30 | 0,0025 |
2009 | V | 0,50 | 0,18 | 0,23 | 0,005 |
2014 | VI | 0,05 | 0,08 | 0,17 | 0,005 |
Kromě emisí se kontroluje tako kouřivost motoru
Vozidlo však může splňovat povolené hodnoty emisí a to i přesto, že je filtr pevných částic nefunkční, zanesený nebo dokonce úplně chybí. Pro tyto případy se měří také tzv. limitní hodnota kouřivosti motoru, jejíž hranice byla stanovena na 0,25m-1. Nedosažení této hodnoty je známkou špatného filtru pevných částic (tzv. závada typu B).
Majitel takového vozidla je povinen závadu odstranit nejpozději do 30 dní od jejího zjištění. Po odstranění závady musí vůz absolvovat opakovanou technickou prohlídku. Pokud by se tak nestalo, vozidlo automaticky ztrácí technickou způsobilost.
Z policejní kontroly rovnou na technickou prohlídku
V souvislosti se zpřísněním pravidel se změnily pravomoci policistů. Pokud při náhodné silniční kontrole policejní hlídka zjistí, že vůz nemá v pořádku povolené hodnoty emisí, může vůz nesplňující zákonem stanovené podmínky okamžitě poslat na technickou kontrolu a to až do vzdálenosti 8 kilometrů. Součástí nařízené prohlídky je vedle měření emisí také vizuální kontrola úplnosti výfukového systému.
Největší riziko číhá na majitele auto, který filtr pevných částic vymontovali, a nenahradili novým a funkčním. V sousedním Rakousku by majiteli za vymontovaný filtr pevných částic hrozila pokuta ve výši až 128 000 korun, v Česku od roku 2017 může pokuta udělená za chybějící filtr dosáhnout až 50 000 korun.