Jak vypadá pravidelný servis auta a proč se mu nevyhýbat
Jde-li o nové vozidlo, řidiči na pravidelné servisní prohlídky nezapomínají. Přišli by totiž o záruku. V případě ojetého vozidla však na pravidelnou servisní prohlídku už důraz nekladou a diví se pak, když jim na stole přistane mastný účet za nezbytné opravy.
Pravidelným servisem vozidla předejdete drahým opravám
Pravidelné servisní prohlídky rozhodně neslouží k tomu, aby si servisy “namastily” kapsy za snadnou někdy až zbytečnou práci, jak si řidiči a majitelé vozidel často myslí. Opravdu dobře provedená servisní prohlídka včas odhalí veškeré nedostatky a závady. Je to na vlas stejné jako s pravidelnými prohlídkami u zubaře. Čím dříve je “kaz” odhalen, tím méně vás bude stát jeho oprava.
Jaké úkony zahrnuje pravidelný servis auta
Pravidelná servisní prohlídka vozidla se provádí nejlépe jednou za rok či dva a zahrnuje základní servisní úkony. To však neznamená, že se jedná o jednoduchou práci, kterou mechanik zvládne během pauzy na svačinu. Základní úkony vyžadují odborné znalosti, zkušenosti i dodržení správného postupu. Špatně provedená servisní prohlídka může ovlivnit funkčnost nebo poškodit komponenty.
Vyvažování kol a jejich pravidelná údržba
Nesprávně vyvážená kola mohou nejen zvyšovat a urychlovat opotřebení pneumatik, ale také poškodit podvozek, způsobovat vibrace volantu, zvyšovat spotřebu pohonných hmot či zhoršovat pohodlí při jízdě.
Účelem pravidelné údržby kol a pneumatik je kontrola:
vyváženosti kol - vyvážení kol by se mělo provádět také při každé výměně (přezutí) pneumatik, tedy minimálně 2x ročně
stavu disku - při poškození disku je doporučeno jej vyměnit
stavu a hloubky dezénu pneumatiky - v ČR je stanovena minimální hloubka u letních (1,6 mm) i zimních pneumatik (4 mm)
správného tlaku pneumatiky - nesprávný tlak zvyšuje nesymetrické poškození pneumatik, zvyšuje spotřebu paliva a zhoršuje ovladatelnost auta
Pravidelná výměna oleje každých 15 000 km
Pro správnou funkčnost motoru a maximální prodloužení jeho životnosti je nezbytné měnit olej v pravidelných intervalech. Doporučeno je měnit olej v intervalech kratších, než obvykle doporučuje výrobce. Odborníci doporučují měnit olej po jednom roce nebo ujetí 15 000 kilometrů. U hodně zatěžovaných vozidel je vhodné olej měnit dokonce každých 10 000 kilometrů.
Kontrola a servis klimatizace zahrnuje dezinfekci
U moderních aut je standardní součástí klimatizace. Chcete-li, aby bezchybně fungovala a vytvářela v autě příjemně dýchatelné prostředí se správnou teplotou, je její pravidelný servis naprosto nezbytný.
Klimatizace je hermeticky uzavřený systém a může dojít k úniku chladiva, jehož nedostatek pak snižuje účinnost klimatizace. Každý rok je třeba kontrolovat olej, který je pro správnou funkci klimatizace nutný, a chladiva.
Zanedbání pravidelného servisu klimatizace může poškodit kompresor. Jednou za dva až tři roky je doporučeno vyměnit filtr s vysoušečem, vyčistit tzv. výparník a zkontrolovat těsnost celého klimatizačního systému.
Diagnostika - kontrola řídících jednotek
Součástí pravidelného servisu vozidla je diagnostika neboli kontrola všech řídících jednotek, ke které jsou potřeba profesionální diagnostická zařízení. Ty pomohou odhalit možné závady už v zárodku.
Veškeré chyby odhalené diagnostickými přístroji však musí prověřit odborný technik, který posoudí, zda se skutečně jedná o závadu nebo jen chybné hlášení. V případě závady zajistí nápravu.
Kontrola brzd a výměna brzdových destiček
Brzdový systém vozidla působí jednoduše, jeho kontrolu však přenechte odborníkům. Neodborná opravy brzd může ovlivnit jejich funkčnost nebo je dokonce poškodit. V ideálním případě by kontrola a údržba brzd měla zahrnovat také výměnu brzdových destiček, které se provozem opotřebovávají.
Pokud se brzdové destičky nemění a čeká se až na jejich úplné opotřebení, může dojít ke vzniku dalších a v tomto případě zbytečných závad, kterým lze předejít. Opotřebené destičky například vyvolávají rychlejší opotřebení obložení brzd a snížení funkce celého brzdového systému.