Jak správně ověřit stav tachometru? Držte se následujících rad
Je takovým veřejným tajemstvím, že většina prodávaných ojetin má tzv. stočený tachometr. Samotné stáčení tachometru prozatím není trestným činem, tak jako u našich německých sousedů. Přesto u českého ústavního soudu již došlo k odsouzení prodejce, který stočil tachometr prodaného vozidla, neboť kupujícího poškodil, způsobil mu škodu a sebe obohatil. Každý si však umí udělat představu, jak dlouho takový soud může trvat. Pokud se zájemce o ojetý vůz nechce nechat „natáhnout“, měl by dodržet několik základních pravidel. Jejich stručný popis vám přinášíme níže.
Ověření VIN kódu na vozidle
VIN je 17místné označení z číslic a písmen, unikátní pro každý jednotlivý automobil (auta s datem výroby starším roku 1981 mají 12místný kód). První dotaz na prodejce vozu by měl být právě na VIN a jeho ověření. Pokud je ze strany prodejce jakákoliv výmluva či problém s VIN kódem, neztrácejte s ním více času.
Kde VIN najdete? Kromě velkého a malého technického průkazu i na samotném voze. Schovává se na více místech. Nad pravým kolem vzadu na štítku, nad podlahou u spolujezdce na štítku, pod kapotou na držáku pravé tlumící jednotky, na horním lemu podběhu, na dělící příčce motorového prostoru a pod čelním sklem u řidiče.
Ověření VIN kódu na internetu
Protože už víte, že VIN je takovým rodným číslem auta, nebude velkým překvapením, že také na internetu se o něm dá leccos zjistit. Díky mnoha organizacím a společnostem existují databáze shromažďující k VIN kódům údaje nejen o stavu kilometrů. Jedna z možností, poskytující zdarma ověření stavu tachometru, je systém Ministerstva dopravy nebo alternativa od Sdružení SOVA.
Další údaje, jakými jsou kontrola vozu v databázích Policie České a Slovenské republiky, kontrola vozu v databázi leasingových společností, informace o stavu tachometru, počty servisních prohlídek nebo počty majitelů, lze najít na webu VinCheck nebo na jednom z předních placených systémů Cebia Autotracer.
Kontrola samotného vozu
Pokud narazíte na prodejce, který kromě manipulace s tachometrem ještě investoval do výměny některých opotřebovaných dílů, nemáte mnoho šancí odhalit nekalou nabídku. Budete-li však kontrolovat vůz, ve kterém není nic vyměněno ani zamaskováno, zaměřte se na následující indicie. Často se vyskytují v autech s nájezdem nad 150 000 až 200 000 km:
Ohmataný, vyšoupaný až drolivý volant a hlavice řadicí páky
Sešlapané pedály
Páčky blinkrů mají buď vybledlé piktogramy, nebo naopak zpod černého laku prosvítá bílý plastový podklad
Loupající se barva z klik a madel dveří
Prosezené, ošoupané či trhající se sedačky
Podezřelé jsou také auta, kde je sedadlo řidiče v lepším stavu než spolujezdce. Nespoléhejte jen na oči. Čich vám napoví, zda jsou patrné ještě zbytky vůně nového auta, tedy plastů a lepidel z výroby, popřípadě, zda je od rezervního kola v kufru cítit nová guma.
Pod kapotou a zvenku se podívejte vy nebo nezávislý automechanik zejména na opotřebení brzdových kotoučů předních kol, zda nemají vysokou hranu. Pod kapotou zblízka prohlédněte kryt rozvodového řemenu. Byl-li měněn, bude to na šroubech krytu znát a taková výměna se určitě nedělá již po 30 000 km.