Jak postupovat při reklamaci zájezdu? Zjistěte, na co máte nárok
Dovolené jsou v plném proudu, ale ne vždy vše probíhá podle našich představ. Nesplnila letošní dovolená vaše očekávání, které jste získali po prolistování katalogu? Ubytování neodpovídalo popisu, měli jste jinou kategorii stravování nebo některé slibované služby úplně chyběly? V tom případě neváhejte s okamžitou reklamací zájezdu.
Jak postupovat při reklamaci zájezdu? Stížnost podejte vždy písemně
Za nedostatky zájezdu odpovídá cestovní kancelář, která zájezd pořádá. Pokud jste si ale dovolenou koupili přes zprostředkovatele, tedy cestovní agenturu, můžete reklamaci uplatnit i přímo u ní.
Důležité je vyjádřit svoji nespokojenost ihned a směřovat ji nejlépe na delegáta v místě konání zájezdu. Zároveň reklamaci podejte písemně přímo cestovní kanceláři, například pomocí e-mailu. Ideální je, pokud se k ní připojí více klientů – budete mít silnější vyjednávací pozici.
Co můžete na zájezdu reklamovat?
Při uzavírání smlouvy o zájezdu si dejte pozor na to, aby veškeré přislíbené služby byly uvedeny také ve smlouvě, případně v katalogu. Těžko se budete s cestovní kanceláří dohadovat o tom, co vám ústně přislíbil prodejce zájezdů na pobočce. Pokud vaše dovolená neprobíhá tak, jak by měla a jak jste si smluvili, máte právo zájezd reklamovat.
Mezi nejčastější problémy se zájezdy patří neodpovídající ubytování, například nižší kategorie hotelu, probíhající rekonstrukce s vysokou hlučností, chybějící klimatizace, balkon nebo výhled na moře. Vady se mohou vyskytovat také v souvislosti se stravováním, delší vzdáleností od moře apod. Cestovní kancelář se obvykle snaží o okamžitou nápravu, ale ne vždy je navrhované náhradní řešení srovnatelné s tím, co jste si ve smlouvě ujednali. Pokud vám cestovní kancelář nabízí řešení nižší kvality a nenabídne k tomu slevu z ceny zájezdu, máte právo alternativu odmítnout.
Nezapomeňte vady zdokumentovat
Než se pustíte do reklamace zájezdu, nezapomeňte si pořídit dokumentaci závad a nedostatků. Vše si nafoťte nebo natočte na video, dobré je požádat o svědectví také ostatní účastníky zájezdu.
Jak jsme uvedli již výše, reklamaci podávejte vždy písemně. Součástí by mělo být vaše jméno a kontaktní údaje, číslo smlouvy a jméno cestovní kanceláře. Podrobně popište, v čem se reálně poskytnuté služby liší od těch uvedených v katalogu a jakým způsobem chcete reklamaci zájezdu vyřídit. Dokument podepište, opatřete aktuálním datem a přiložte pořízené fotografie. Nezapomeňte uvést přiměřenou lhůtu, do kdy odstranění vad požadujete. Pokud nedojde k nápravě přímo během zájezdu, máte po návratu samozřejmě nárok na slevu.
S reklamací zájezdu neotálejte
Další důležitou zásadou, jak postupovat při reklamaci zájezdu, je neotálet. Stížnost podejte co nejdříve poté, co zjistíte nedostatky nebo nevyhovující služby. To provedete právě u delegáta zájezdu, ale i tato reklamace by měla mít nejlépe písemnou formu. Podání reklamace u delegáta si nechte potvrdit, případně zašlete kopii e-mailem do cestovní kanceláře. Férový prodejce zájezdů by se měl snažit o nápravu ještě během dovolené, nejlepší je přímo v reklamaci stanovit přiměřenou lhůtu, do kdy by měly být vady odstraněny. Pokud se tak nestane, máte právo si srovnatelné náhradní řešení obstarat sami a poté požadovat kompenzaci nákladů po cestovní kanceláři.
Reklamace zájezdu – ztráta radosti z dovolené
Někdy nejde jen o chybějící výhled na moře nebo bazén mimo provoz, ale vady zájezdu mohou být tak zásadní, že máte nárok nejen na slevu, ale také na odškodnění za způsobenou újmu. V závažných případech můžete uplatnit náhradu za ztrátu radosti z dovolené. Toho je možné využít například tehdy, když se zájezd vůbec neuskutečnil nebo byl podstatně kratší. Stejně tak se vztahuje ztráta radosti z dovolené na situace, kdy došlo k vážným nedostatkům, jako je například onemocnění z důvodu špatných hygienických podmínek v hotelu a podobně.