Nejvíce “bolí” škrábance na novém autě. Na lesklém novotou zářícím laku se prostě nijak zvlášť pěkně nevyjímají. Ale ani na starším opečovávaném autě je pyšní majitelé nevidí rádi. Naštěstí existuje pár fíglů, jak se drobných oděrek a škrábanců zbavit.
Zejména ve městě jsou nové škrábance téměř na denním pořádku a nejčastěji vznikají při parkování v úzkých uličkách či na veřejných parkovištích. Některá z nich jsou i bohužel úmyslná, když máte štěstí a váš vůz se “připlete” do cesty vandalům. Časem je motoristé začnou vnímat jako nezbytné zlo. Malá poškození lze poměrně snadno napravit i bez návštěvy lakýrníka. Poradíme vám, jak na to.
Na drobné a mělké škrábance stačí tužka
Nejedná se samozřejmě o obyčejnou tužku na kreslení a psaní, ale o speciální retušovací přípravek vzhledem připomínající tvar tužky a podobně také funguje. Stačí oděrku přetřít a nechat vytvrdnout. Tužka obsahuje tekutinu, která oděrku vyplní a působením UV záření ztvrdne. Výsledný film je odolnější vůči dalšímu poškození.
Tužka na opravu laku se však hodí pouze na ošetření tenkých, mělkých a drobných škrábanců a oděrek na laku auta. Použití je velmi snadné a zvládne jej každý.
Retušovací pero se prodává v univerzálním balení a je určeno pro všechny typy a odstíny laků. Cenově se pohybuje od 100 korun výše a seženete jej na benzínových pumpách a obchodech s potřebami pro motorová vozidla.
S oděrky a rýhami si poradí voskovky
Stejně jako v případě tužky nemáme na mysli dětské barevné voskovky na malování, i když také v tomto případě vypadají velmi podobně. Voskovky na auta představují speciální retušovací přípravek určený k ošetření drobných škod na laku, jako jsou rýhy, oděrky a škrábance.
Poškození stačí několika rychlými pohyby přetřít. Je nutné celé poškozené místo zaplnit. Voskovka vyplní rýhy a zbytek je třeba setřít a ošetřené místo ještě pořádně přeleštit. Opravené místo je po zaschnutí ještě vhodné přetřít nanotekutinou obsahující pigment.
Na rozdíl od retušovací tužky jsou voskovky nabízeny v různých barevných odstínech. To je na jednu stranu výhodné, trefit se však do skutečné barvy laku nemusí být vůbec snadné. Rovněž je třeba počítat s tím, že jak u tužky tak u voskovek je poškození při pohledu zblízka viditelné.
Havarijní pojištění doporučujeme i pro starší vozy
Na hlubší škrábance pomáhá brusná pasta
Tužky a voskovky si poradí pouze s mělkými a ne příliš velkými škrábanci. Na hlubší vrypy a škrábance už je nutné použít jiný “kalibr”.
Větší poškození je nutné nejprve rozleštit a k tomu poslouží speciální brusné pasty obsahující jemné brusné částice, které povrch krásně vyhladí a přitom odstraní všechny škrábance, rýhy, oděrky, ale také různé šmouhy a nečistoty.
Nabídka brusných past je velmi pestrá. Prodávají se jak bezbarvé, tak i barevné varianty, varianty pro ruční leštění i pro speciální zařízení zvané leštičky. Cena brusných past se pohybuje zhruba od 200 korun výše.
Originální sady pro bezchybnou opravu laku
Pokud chcete docílit skutečně perfektního výsledku v domácím prostředí, pořiďte si rovnou originální opravnou sadu v odpovídajícím barevném provedení. Potřebné informace by vám měla sdělit značková prodejna dílů, která bude potřebovat znát typ vozidla a označení laku. Tyto údaje najdete v technické dokumentaci.
Než novou vrstvu nanesete, poškozené místo a jeho okolí důkladně očistěte a odmastěte. Poté pomocí čistého štětce naneste tenkou vrstvu barvy. S množstvím to opravdu nepřehánějte, v tomto případě platí pravidlo, že méně znamená více. Nechte barvu zaschnout a poté ji ještě přetřete bezbarvým ochranným lakem.
Velká poškození přenechte profesionálům
Při parkování či méně vážné dopravní nehodě může dojít k většímu poškození, které vedle hlubokých vrypů zahrnuje i promáčklé plechy. V takovém případě se nepokoušejte o opravu svépomocí, pokud tedy nejste odborníci, a raději se rovnou obraťte na odborné klempířství a lakýrnictví.
Servisy mají vhodné vybavení na to, aby mohli poškozená místa důkladně zbrousit a nově nalakovat v přesně odpovídajícím odstínu. Zpravidla se přitom nelakuje pouze poškozené místo, ale celý díl, aby byl výsledek jednolitý a později nedocházelo k oprýskání barvy.